Tauno Telvik • 20 märts 2020

Kuidas töötada kodus? 5 nõuannet praktikult

Kodust töötamist on paljudes ettevõtetes praktiseeritud juba ammu. Jagan oma kogemusi, kuidas olla kodus „köögilaua ääres“ sama asjalik ja tulemuslik, nagu kontoris.

Kasulik lugemine nii töötajale kui ka juhile - Max 123 Võrguvara tegevjuht Tauno Telvik pani kirja, kuidas tõhusalt kaugtööd teha.  

1. Motivatsioon - maksimaalne panustamine on iga inimese personaalne missioon

On palju juhte, kes ei ole lubanud oma ettevõtte töötajatel kodus töötada, sest nad ei usu, et töötaja kodus piisavalt panustab, sest neil puudub võimekus seda panust mõõta. Ettevõtte töötajate panuse mõõtmise võimekus on ettevõtte juhtimise seisukohalt ülikriitiline. Kui aga ainsaks mõõdikuks on „tagumiktundide“ arvestus, siis on midagi juba eos vale.

Pigem vaatame olukorda töötaja motivatsiooni vaatevinklist. Aegadel, kui majandusel ei lähe kõige paremini, on enamik inimesi vägagi motiveeritud hoidma oma tootlikkust maksimaalsena. Kasvõi selleks, et töökohad ja kuupalk säiliks.

Mina ei karda, et kodus töötavad inimesed hakkavad vaatama kodukontorit puhkusena.

2. Rutiinid saab ja tuleb säilitada

Igapäeva kontorielus on palju rutiine - koosolekud, kliendikohtumised, kohvinurga vestlused, kolleegide sünnipäevad, võitude tähistamised jne. Need kõik on väga oluline osa sellest, kuidas me väärtust loome ja kuidas meeskondadena toimime. Sotsiaalset aspekti ei tohi kindlasti alahinnata ja ära unustada.

Kõike eelpoolnimetatut saab modifitseeritud kujul teha ka üle videosilla. Kriitiline on siinkohal justnimelt videopilt, sest kehakeel ja miimika on ülimalt suur osa kommunikatsioonist, ilma milleta on arusaamatused kerged tekkima. Peale koosolekute on ka „kohvimasin ümber jutud“ laadis vabad vestlused ja virtuaalsed firmaüritused on täiesti teostatavad - vahe on ainult formaadis.

Sunnitud kodukontori režiimil tuleb kaasatust isegi suurendada, eriti leida üles need, kes tavaelus tahapoole hoiavad. Lisaks on videokoosolekud hõlpsasti salvestatavad ja nii on võimalik tekitada neile ka järelarutelu.

3. Töö on töö, sõltumata kohast ehk töökoht, enesedistsipliin ja riietus

Kodune keskkond, ilma eelneva ettevalmistuseta, ei soosi tööle keskendumist. Telekapult on käeulatuses, külmkapp kutsub, lapsed jne.

Inimesed, kes ei ela üksi, muutuvad kodus töötades osaks veel ühest meeskonnast, mille tegevust on vaja koordineerida ja kus on vaja sõlmida kokkulepped. Efektiivne kodus töötamine nõuab koduse elu ümberkorraldamist ja töörežiimi seadmist kogu kodusele "meeskonnale".

Lepi koduse tiimiga kokku, mis on päevaplaan ja kuidas tööajal omavahel suheldakse. Et päev kulgeks üksteist segamata, vajavad just lapsed rohkem abi oma aja planeerimisel. Siin on kindlasti kodumeeskonna liikmete vanusest ja arvust tulenevaid iseärasusi.

Lisaks, riietu vastavalt ja valmista ette oma töökoht nii, nagu see on kontoris - ilma asjadeta, mis tööd ei puuduta. Söögiajad ja kohvipausid olgu samuti teatud aegadel, mitte siis kui tuju tuleb. Kindlasti vaata, et kõik, mis jääb kaamera vaatevälja, oleks korras ja professionaalne. Kliendid ja kolleegid ei pea teadma, kui edukas oli sinu pere pesupäev täna.

4. Ajaplaneerimine, efektiivsus ja ületöötamise vältimine

Kodus töötamisega võib minna nii ja naa - efektiivsus langeb või tõuseb. Ka tõusus on omad ohud. Ilma kindla tegevusplaani ja ajamõõtmiseta on lihtne „ära eksida“ ja üle töötada. Loe sellest artiklist, kuidas kaugtööd tehes aega planeerida ja ületöötamist vältida.

5. Videokoosolekute A ja O

Videokoosolekud peavad olema sama tulemuslikud ja arusaadavad nagu kontoris silmast-silma peetavad koosolekud. Milliseid reegleid järgida? Jagan siinjuures oma virtuaalkoosolekute kogemusi.

"Laua taga“ on ikkagi inimesed. Small talk või mõni nali kuuluvad alati vestluse juurde. Ärge siis neid ka unustage!

Riietu korrektselt ja kontrolli üle, mis jääb kaamera vaatevälja. Pilt olgu puhas ja professionaalne, valgus ärgu paisku otse kaamerasse.

Vähenda müra ümbritsevas keskkonnas. Uksed kinni, telekas-raadio kinni, kodustega kokkulepe vaikselt olemises ja mitte ruumi sisenemises (kui on eraldi ruum). Kasuta välist mikrofoni ja kõrvaklappe. Need vähendavad oluliselt müra, mis tuleb arvuti ventilaatorist aga ka ümbritsevast keskkonnast. Uued mürasummutavad kõrvaklapid sisaldavad juba ka mürafiltreid mikrofoni peal.

Kontrolli tehnika toimivust enne kõnet. Kas klapid on ühendatud, kas mikrofon töötab, kas kaamera töötab.

Kontrollli ühenduse kvaliteeti ja seda, et kõik on kuuldel enne, kui lähed sisusse. Lepi kokku, kes teeb märkmeid ja mis kujul neid jagatakse enne koosoleku algust (või üldise reeglina).

Kui salvestad koosolekut, teavita osalisi, kus salvestist kasutatakse.

Lepi kokku rääkimise kord. Videokõnes tekitab meeletult segadust samaaegne rääkimine ja arusaamatused rääkimise järjekorras. Kui sa ei räägi, lülita mikrofon välja, et sinu keskkonna müra ei segaks.

Vilumus tuleb läbi kogemuse - mida rohkem videokoosolekuid teed, seda mugavamalt sa end tunned.

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831
Maarit Eerme
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: 51 44 884
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügijuhtTel: +372 5331 5700