28. oktoober 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuumad poisid, kiluvargad ja kuuevarbalised

Mikk Puurmann, Orangetime partner, projektijuht
Eesti suurima üritusturundusagentuuri Orangetime partner ja projektijuht Mikk Puurmann kirjutab, mille poolest erinevad ja sarnanevad Eesti, Läti ja Leedu tarbijad ning kuidas seda teadmist enese kasuks tööle panna.

Rahvusvahelised suurettevõtted vaatavad sageli Eestit, Lätit ja Leedut ühise turuna, kuid lähemalt vaadates koosnevad need siiski väga selgelt eristuva käitumisega tarbijatest. Oleme enam kui nelja aasta jooksul loonud erinevaid tehnoloogiapõhiseid ülebaltilisi üritus- ja promotsioonilahendusi ning selle ajaga on kogunenud hulk kogemusi, mida alljärnevalt sünteesin kõigile kasulikeks näpunäideteks.

Stereotüübid ja tegelikkus 

Küllap on kõigil rahvastel naabrite kohta hulk naljalugusid rääkida. Osaliselt on need lihtsalt osa urbanistlikust folkloorist, kuid kogemus ütleb, et päris aluseta need siiski ei ole.

Eestlased on vaoshoitud käitumisega. Nad jälgivad toimuvat distantsilt, isegi skeptiliselt. Nõuab palju vaeva ja pingutust, et meid kaasa haarata. Kui see lõpuks õnnestub, siis eestlane osaleb tegevuses läbimõeldult, kaalutletult ja ratsionaalselt – sageli on soodustavaks teguriks isiklik kasu. Enamjaolt on selleks tasuta kingitusena saadav väliüritustel väga praktiline akupank, karastav jook, päikeseprillid vms.

Leedulased on otsekohesed, uudishimulikud ja vahetud. Kui miski neid kõnetab, ei häbene nad kohe ligi astuda ja uurida, mis toimub. Sageli huvitavad neid mitte üksnes pakutavad tegevused, vaid ka see, kas, kuidas ning millest asjad tehtud on. Samuti saab nende käest vahetu tagasiside – mis on hea, mis vähem hea. Käivitajaks on pigem emotsioon kui kasu, ehkki väikesest kingitusest ei ütle ka nemad ära.

Lätlased paigutuvad, nagu geograafiliseltki, eestlaste ja leedulaste vahele, kaldudes pigem viimaste poole. Siiski, käivitumine võib olla aeganõudvam ning praktiline tagaside kipub jääma nõrgemaks. Omakasuaspekt on jälle teistpidi tuntavalt väiksem kui Eesti tarbijal.

Orangetime'i poolt Coca-Colale loodud tarbijate kaasamislahendus "Kiss for Happiness" Eesti, Läti ja Leedu muusikafestivalidelel

Loo ja tööta välja Eestis, testi Leedus

Kuidas teadmisi erinevast tarbijakäitumisest kõige paremini ja efektiivsemalt ära kasutada? Lähtudes ülaltoodud lühianalüüsist julgengi soovitada töötavat valemit – loo ja tooda Eestis aga testi Leedus. Kuna eestlase käivitamine on kõige raskem, siis kui suudad inimesed siin kaasa haarata, läheb lõunanaabritega juba lihtsamalt. Kui testid avatud ja emotsionaalses Leedus, saad enne lahinguväljale minemist kasulikku infot, mida saaksid teha algsest paremini. Kindlasti mängib oma rolli ka asjaolu, et Lätis ja Leedus ei ole tehnoloogiarakendused tarbijate kaasamisel veel väga popularsed ning üllatusefekti on seega lihtsam saavutada.

Orangetime'i poolt Coca-Colale loodud tarbijate kaasamislahendus "Kiss for Happiness" Eesti, Läti ja Leedu muusikafestivalidelel.

Mõtle globlaalselt, tegutse lokaalselt

Mistahes promotsiooni- või ürituslahenduse edukal rakendamisel on oluline usaldusväärsete partnerite olemasolu teistes riikides – ikka kohalikud inimesed on need, kes tarbijaga vahetus kontaktis on. Nii kannavadki kohapealsed asjatundjad seda kriitiliselt tähtsat rolli nii info- kui emotsioonivahetuses. Loomulikult tuleb ka professionaalsetes suhetes arvestada rahvuslik-kultuuriliste eripäradega. Vastastikuse mõistmise ja usalduse tekkimiseks läheb meie kogemuse põhjal aega paar aastat.

Tegelikult on Eesti loovagentuuridel vähemalt ürituturunduse ja promotsioonivallas suurpärane positsioon. Kui suudad luua lahenduse, mis kõnetab Eesti tarbijat ning sul on usaldusväärsed partnerid, siis suure tõenäosusega saavutad edu ka lõunanaabrite juures.

Loo autor on Orangetime partner ja projektijuht Mikk Puurmann.

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700