Aasta tagasi kohtus Nokia mobiilirakenduste looja Harri Myllynen Divisioni partneri Urmas Lilleoruga, kes oli jõudnud järeldusele, et nutitelefonide kasutus kasvab pidevalt, kuid puudub võimalus atraktiivse ja toimiva reklaami tegemiseks telefonis. Harri peas käis plõks! ning veidi hiljem sündis koostöös Divisioniga Curlify - mudel, mis võimaldab mobiilses ajalehes täisekraan-reklaame näidata. Loe intervjuud Harri Myllyneniga!
Milline on Curlify loomislugu?
Olen olnud mobiilimaailmas aktiivne juba päris kaua, umbes 20 aastat. Aasta tagasi kohtusin
Urmas Lilleoruga Divisionist, kes jälgib sündmusi reklaamivaldkonnas väga pühendunult. Urmas oli jõudnud järeldusele, et nutitelefonide kasutus kasvab pidevalt, kuid puudub võimalus atraktiivse ja toimiva reklaami tegemiseks telefonis. Ta ütles, et mobiililehekülgedel on küll väikesed bännerid, kuid nende bännerite eest ei ole võimalik klientidelt raha küsida. Ja siis käis mu peas plõks! Olin aastaid teinud Nokiale mobiilirakendusi ja uskusin, et võime koos luua miskit, mis tõstab mobiilireklaamid uuele tasemele.
Mõned nädalad hiljem naasesin Eestisse ja arutasime Urmasega teemat tõsisemalt. Nõustusime, et Eesti on hea paik teemaga edasi tegeleda, kuna siin on inimestega lihtne ja kiire efektiivseks arendustööks kontakti leida. Näitasin talle mõningaid demosid selle kohta, mida oleks võimalik teha. Ta oli väga elevil. Arendasime mõtteid edasi ja juba veebruaris saime esitleda esimesi ideid Postimehele. Postimehe turundus- ja arendusjuht
Jaanus Lillenberg võttis idee lennult omaks ning edasi algas juba koostöö, mis kestab tänaseni, mil pilootprojekt on avalikult käivitunud. See tähendab, et Postimehe uut Android rakendust on võimalik Google play’st alla laadida ning kasutada. Sellega olime loonud mudeli, mis võimaldas mobiilses ajalehes täisekraan-reklaame näidata. Postimees oli vaimustuses. Sellele ideele tuginedes asutasime firma nimega
Curlify.
http://vimeo.com/74377658
Väidad, et maailmas ei ole keegi veel midagi sellist teinud. Samas tean, et kõikidel maailma väljaandjatel ja reklaamiagentuuridel on probleem telefoni liialt väikse ekraaniga, mis ei võimalda piisavalt hästi reklaami esile tuua. Eestis suutsite aga saavutada midagi enneolematut.
Tuleb meeles pidada, et olen tegelenud nutitelefonidega juba 11 aastat. Esimese rakenduse lõime umbes 10 aastat tagasi. Seega on ajalugu ja kogemused siinkohal väga olulised. Tegelikult ei ole midagi juhtunud üleöö.
Postimehe rakenduse puhul on suhteliselt keeruline aru saada, millal toimub sisu uuendamine. Kasutasin täna rakendust ja kui homme uuesti avan, siis on sisu esialgu vana ja värskendamiseks kulub palju aega. Kasutajakogemuse poolest on see häiriv.
See on väljakutse, mida üritame hetkel lahendada. Meie eesmärgiks on hea interaktiivsus. Tahame, et reklaamid oleksid osa voost, seepärast kasutame serveri puhul pigem sünkroniseerimist. See tähendab, et serveri taustal sünkroniseerime sisu terviklikult. Mõnikord põhjustab sünkroniseerimine viivitusi, kuna laetakse kõiki uudisvoo pilte ka elu24st, spordirubriigist ja E24st. Oleme eksperimenteerinud erinevaid suurusi-pikkusi. Alustasime kuuekümnest artiklist, millel on pilt ja sageli ka galerii. Galeriid on samuti erineva mahuga, mis tähendab, et sünkroniseerimist on palju. Oleme saanud tagasisidet ja otsustanud teha muudatusi.
Online ajakirjanduses on ütlus „A click is a king“. Kuidas saab Curlify rakenduse puhul toimetus teada, millised artiklid on kõige populaarsemad?
Meil on online versioonile väga sarnane tracking süsteem. Seega teame, mida inimesed loevad. Suudame tagada veelgi paremat analüüsi - näiteks mitu sekundit kulutatakse artikli lugemisele ja reklaami vaatamisele.
Kas bännereid saab ka selles rakenduses klikkida?
See on osa loomeprotsessist, tegelikult saab kõike teha. Sooviksin tagada näiteks ka tehinguid rakenduse sees. Näiteks klikates bänneril avaneb kupong, millega müüki edendada.
’ile või tavalisele koduleheküljele. Kas teie rakenduses on ka selline võimalus?
Traditsioonilisel online portaalil suunatakse kasutaja pärast bänneril klikkimist landing page
Jah, kuigi korralikud mobiili landing page’id on veel üsna haruldased. Kasutajakogemus PC-lehekülgede sirvimisel mobiilis on halb.
Vanakooli teooria kohaselt tehakse reklaam valmis ja ongi kogu töö, üks läbitöötatud versioon. Kuid veebi puhul pole reklaam kunagi valmis, pidevalt tuleb testida ja muudatusi teha. Seetõttu peavad kliendid veebireklaami teostamist suhteliselt kalliks. 12 bänneri tegemine ühe asemel on palju kulukam.
Meie kogemused näitavad vastupidist. Kui formaat on olemas, siis kohandamine on uskumatult kiire. Meie eesmärk on hoida tootmist loomingulisena ja heas proportsioonis meediakuluga ehk mitte ületada 10% meediakuludest.
Kuidas on lood asukohapõhise reklaamiga? Näiteks on lugeja Saaremaal - kas on võimalik kuvada ainult sealsete poodide ja restoranide reklaami?
Momendil küsib rakendus asukohta just sellel eesmärgil. Saame asukohajärgset sisufiltreerimist teha juhul, kui inimesed on nõus seda infot jagama. Platvorm võimaldab sellist funktsiooni. Uuringud näitavad, et asukohajärgne reklaamindus on palju efektiivsem, kui reklaamitav toode-teenus-pood-ettevõte asub 10 km raadiuses.
Paar nädalat tagasi oli teil võimalus end tutvustada rahvusvaheliselt, INMA (International News Media Association) konverentsil.
Osalesime 23. - 25. oktoobril toimunud iga-aastasel INMA konverentsil Berliinis. Tegemist on globaalse initsiatiiviga, mille eesmärk on kokku tuua meediajuhte arutamaks tööstusharuga seotud teemasid ning jagada informatsiooni ja kogemusi valdkonnas. Peamiselt koondab see üritus seda meediat, mis kunagi oli paberil, ent nüüd rohkem digitaliseerunud või digitaliseerumas.
Üritus Berliinis oli väga elav, arutelud toimusid hommikust õhtuni. Räägiti, kes mida teinud on, mida õppinud, järeldanud. Esitleti palju meediajuhtimise case’e.
Kohal oli meediajuhte rohkem kui 20 maalt, peamiselt küll Euroopast, aga ka Ameerika Ühendriikidest ning isegi nii kaugelt kui India. Väljaannetest olid esindatud näiteks New York Times, Financial Times, Times of India (muuseas, maailma suurim ingliskeelne ajaleht), Dagbladet, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Welt jpt.
Postimees by Curlify Android platvormi esitlus oli 24. oktoobril, mil Jaanus Lillenberg tutvustas 3,5-minutilisele filmile tuginedes, milline võiks olla mistahes väljaande mobiilne lahendus edaspidi. Vastuvõtt oli väga soe, sest selliseid interaktiivseid reklaame mobiilis polnud maailm varem näinud. Kindlasti oli tegemist märkimisväärse üllatusega, mida võis näha ka kohalviibinute pilkudest. Privaatsetel kohtumistel nii otsustajate kui otsusekujundajatega, mida järgnes oma kümmekond, avaldasid inimesed siirast huvi ning imetlust, et selline läbimurre on meediatööstuse jaoks toimunud.
Võrdlesid trüki- ja mobiilireklaami. Lihtne ja mõistetav on aduda täisleheküljelist ajalehereklaami, mille hinnaks on näiteks 1000 eurot lehe kohta. Inimesed loevad lehte korra ning sellise reklaami eluiga on seega üks päev. Kuidas on mobiilireklaamiga? Kui palju reklaami sama raha eest mobiilis saab?
Inimesed näevad mobiilireklaami rohkem kui korra. Optimaalne aeg on 10 päeva. Hiljem kaotab reklaam mõtte. Värsked reklaamid uutele kasutajatele – iga päev loevad Postimeest erinevad inimesed, seega on mõistlik näidata reklaami ühe nädala jooksul. Hind lähtub CPMst (cost-per-thousand). Ehk siis hind tuhande vaate/puute eest. Standardne hind on 40 eurot/CPM. Ütleme, et esmaspäeval näeb ja suhtleb reklaamiga 1000 inimest ja see maksabki vaid 40 eurot. Oluline on ka rubriik/sektsioon, kus reklaami näidatakse.
Kui vaadata Postimehe veebiversiooni, siis tähtsate sündmuste puhul uuendatakse infot iga minuti tagant. Kas rakendus uueneb ka pidevalt?
Oleme seda arutanud ja soovime uuendusi tagada kiiremini. Kõigepealt tuleb tegeleda kogu sisu uuendamisega. Sisu värskena hoidmine on tähtis. Järgmine uuendus lahendab osa probleemidest. Uuenduse nupp värskendab sisu koheselt. Push-tüüpi ajakirjandust tuleb Postimehega arutada. Sooviksin lisada reaalajas kommentaaride lugemise, kommenteerimise ja sündmuste kajastamise.
Hetkel on rakendus saadaval vaid Androidile. Kuidas on lood iOS ja Windows rakendustega?
Kõik, mida oleme teinud, töötab ka iOS süsteemil. Windowsi turuosa on veel võrdlemisi madal. Teeme palju testimist Windows operatsioonisüsteemil töötavatel arvutitel, seega pole raske hiljem ka samal rakendusel toimiv versioon välja lasta. Ootame, et Windows kasvataks turuosa vähemalt kümne protsendini.
Autor: Hando Sinisalu, Silja Oja
Seotud lood
2024. aastal on Google Ads ettevõtete jaoks üks olulisemaid kanaleid digiturunduses. Üle maailma ligi 80% ettevõtetest kasutab Google reklaame müügitulemuste kasvatamiseks.