Autorid: Hando Sinisalu, Laura Reiter • 28. veebruar 2022

Futurist ja turundusprofessor: me peame lõpetama mõtlemise endast kui tarbijatest

Tehisintellekt suudab luua muusikat ja otsustada, millised reklaamid on kõige tõhusamad. Milline saab olema inimeste roll loovuses tulevikus, kui masinad on muutunud nii nutikaks? Loe intervjuud Rootsi futuristi ja turundusprofessori Micael Dahleniga, kes on ka tänavuse Passwordi peaesineja.
Micael Dahlen

Dahleni sõnul on inimeste loovuse eelis see, et see on inimlik. "Inimesed ei saa kunagi olema paremad masinad kui masinad ise - me pole efektiivsemad, targemad jne," rääkis ta ja lisas, et ainus asi, milles me oleme masinatest paremad, on inimeseks olemine - koos kõikide vigade ja ettearvamatustega. "Teelt ära eksimine ja kõrvalteede leidmine toob endaga kaasa uusi avastusi, milleks ainult inimesed on võimelised. Ja see on ka tore ja lõbus - erinevalt inimestest ei ole masinad fun."

Miks nii paljud inimesed ei usalda teadust ja meditsiini?

Lihtne vastus on see, et inimesed tahavad keerulistele küsimustele lihtsaid vastuseid. Meditsiin ja teadus üldisemalt ei ole lihtsad. Igasugused alternatiivsed teooriad ja praktikad annavad keerulistele küsimustele lihtsaid vastuseid ja see meeldib paljudele. Maailm on keeruline ja lahendust vajavad probleemid muutuvad järjest keerulisemateks. Me peame mõtlema rohkem kui seni, mitte vähem.

Milline suurim muutus (tarbija)käitumises meid 2030ndatel ees ootab?

Paindlikkus. Elamine, töötamine ja tarbimine kindla plaani järgi, nagu meie vanemad seda tegid, on kadumas. Me hakkame elu jooksul elustiili mitu korda muutma, tegema kannapöördeid karjääris ja elustiilis. Meil võib olla ka mitu paralleelset ja erinevat elustiili - nagu metaversumis, aga siiski päriselus.

Mis puutub tarbimisse, siis tulevikus omame me senisest palju vähem asju. Selleks, et asju kasutada, ei pea neid omama - neid võib ka laenata või rentida. See saab olema suur muutus.

Tarbimisele keskenduv majandusmudel on kahjulik planeedile. Milline on lahendus?

Minu arvates on lahendus väga radikaalne: me peame lõpetama endast kui tarbijatest mõtlemise. Me pole enam tarbijad! Me pole mingid koletised, kes tarbides hävitavad planeedi. Me oleme inimesed, me ei tarbi, vaid kasutame, jagame ja toodame. Ma tunnen ennast palju paremini, kui ma mõtlen endast kui inimesest, mitte kui tarbijast. See mõttemalli muutus soodustab ka uute tehnoloogiate ja ärimudelite tekkimist.

Sa oled õnneuurija - kas 4-päevane töönädal muudab meid õnnelikumaks? Kas me oskame lisanduva vaba ajaga midagi mõistlikku ette võtta?

Ainus võimalus seda teada saada on proovida. Me peame pidevalt eksperimenteerima, et leida uusi viisi elamiseks, töötamiseks ja äriks. Vanadesse mudelitesse takerdumine on üks põhjus, miks me oleme sellises jamas nagu me praegu oleme. 5-päevane töönädal ei ole ju eesmärk omaette, see on lihtsalt teatava tehnoloogilise ja majandusliku arengu etapile iseloomulik töökorraldus. Sellele eelnes näiteks 6-päevane töönädal, mis oli põhjendatud teatud majanduslikul arenguetapil.

Tänavune Password, mis toimub 23.-24. märtsil Kultuurikatlas ja kannab alapealkirja "The Next Big Thing", keskendub trendidele ja muutustele turundajatele olulistes valdkondades. Micael Dahlen toob konverentsil fookusesse turunduse ja tarbijad aastal 2030.

Registreeru konverentsile soodushinnaga juba täna SIIN ja vaata programmi SIIT.

Jaga lugu
Bestmarketing.ee toetajad:
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügijuhtTel: +372 5331 5700