Autor: Andrus Kiisküla • 30. detsember 2019

Turundus aastal 2020 – trendid, fookus ja ootused

Uuele aastale vastu minnes on hea aeg tagasi vaadata, teha järeldusi, meenutada õppetunde ja suunata pilk uuele aastale. Andrus Kiisküla tõi välja 21 märksõna, mis iseloomustavad turundust aastal 2020.

Kreeka filosoof Herakleitos on öelnud, et ainus püsiv asi maailmas on muutus. Elame ajal, kus muutused toimuvad väga kiiresti ja üks tähtsamaid oskusi on võime muutustega kohaneda ja ennast muudkui uuesti luua (Yuval Noah Harari on sellest palju rääkinud oma raamatutes, vt ka seda Wiredi artiklit).

2020 ja turundus

Iga aasta lõpus räägitakse trendidest, ootustest ja plaanidest uuele aastale. Olen siia kogunud tähelepanekud oma märkmetest erinevatelt konverentsidelt aastal 2019 ja ka vestlustest inimestega, kes on muutustele väga lähedal. Suur osa märksõnu on novembrikuiselt Web Summitilt Portugalis, kus oli isegi mitu eraldi paneeli fookusega turundusel aastal 2020. Mõtteid jagasid väga erinevad inimesed – turundusjuhid (Lamborghinist Burger Kingini), tehnoloogiaettevõtete juhid, investorid, sisuloojad, agentuuride juhid jpt.

Tagasiside meie toodetele/teenustele on kohene ja võib digimaailmas väga pikalt edasi elada. Tähtis on paremini kuulata ning kiiremini reageerida. Usaldus ja lojaalsus on madal. Brändide eesmärk on usaldus tagasi võita (õigete inimeste oma). 80% inimesi on brändi vahetanud ühe halva kogemuse pärast ning seda halba kogemust jagatakse kiirelt ka teistega!

Mille eest bränd seisab? Ajal mil usaldus valitsuste vastu on languses, ootab järjest rohkem inimesi ettevõtetelt ja nende juhtidelt selgust, mille eest nad seisavad ja on valmis seda ka aktiivselt tegema. Kliendid ootavad brändidelt ausust ja autentsust.

Andmete tähtsus kasvab, tuues kaasa ka palju küsimusi, sest andmeid erinevate signaalide näol tuleb muudkui juurde. Clive Humby, kes on Tesco klubikaardi arhitekt, on öelnud, et andmed on uus nafta. Nii nagu nafta, vajavad ka andmed töötlemist. Tähtis on meeles pidada, et kõik andmed ei ole vajalikud ja huvitavad. Pane paika, mida Sa vajad! Sul võib olla meeletult andmeid, aga kui Sul ei ole ideed, mis inimesi liigutab, ei ole need andmed suurt väärt. Andmed peaks aitama meil paremini aru saada ka inimeste emotsioonidest. Tehisintellekt on endiselt kauge võõrsõna suure osa ettevõtete jaoks, aga ka see on muutumas.

Ostuprotsess on pidevas muutumises ja see puudutab ka füüsilisi poode. Me soovime kaupa/teenust kohe saada ja mängiv roll on siin heal teenusel ja teenindusel koos meeldiva kogemusega. Hea kogemus viib meid tagasi nii e-poodi kui ka füüsilisse poodi. Päris inimesed ei kao kuhugi! Tehnoloogia tuleb appi, et pakkuda meeldejäävat kogemust.

Vaade muutub – tänu masinõppele ja suuremale hulgale andmetele saame me vaadata andmeid läbi tahavaatepeegli ja ka läbi esiklaasi. Mitte ainult analüüsida seda, mis on olnud, vaid ka ennustada (predictive analytics) jooksvalt tuleviku sündmusi.

Virtuaalreaalsus tuleb prillide tagant välja. Vaata seda Frameworks VR Studio videot, mis tehti mõned aastad tagasi Lockheed Martinile:

Välireklaam läbi digiekraanide muutub üha dünaamilisemaks, kasutades erinevaid parameetreid (ilm, kell, päev, laoseis, mis meedias toimub jm), et kuvada võimalikult personaliseeritud ja relevantset sisu. Lisaks kombineeritud kogemus (augmented reality) läbi kasutaja telefoni ekraani.

Vastutustundlik äri. Märksõnad nagu ökoloogiline jalajälg, tervis, loodus ja teiste elusolendite heaolu ei ole väikese hipikogukonna teema. Järjest rohkem inimesi globaalselt mõtleb sellele ja teeb muudatusi, mis paneb ka ettevõtteid leidma uusi lahendusi, kuidas ja mida toota ning mis teenust pakkuda, seda toiduvaldkonnast suurte tehnoloogiahiidudeni välja.

Tähendus (purpose). Palju räägitakse, aga vähe tehakse. Frank Cooperi (Blackrock'i turundusjuht) sõnul aitab tähendus tõsta klientide aktiivsust, töötajate moraali, innovatsiooni ja kasumit. Tähendus ei ole tema sõnul sama, mis põhimõtted või ettevõtte mission. See on fundamentaalne põhjus, miks Sa siin oled ja ei ole kunagi hilja sellele mõelda.

Emotsioonid tagasi! Inimesi tõmbavad brändid, mis tekitavad neis sooja tunde. Me otsime unikaalseid ja tähendusrikkaid kogemusi. Alicia Tillman (SAP’i turundusjuht) ütles hästi, et eristumine on palju rohkem, kui uued funktsioonid ja lisad. Eesmärk on võita südamed, meeled ja hinged.

GIFid on populaarsemad, kui me arvame! Ainuüksi läbi Giphy saadetakse päevas 7 miljardit gifi. Kohti, kuhu gifid oma turunduses integreerida, on väga palju.

Traditsiooniline meedia ei üllata. Sa pead olema valmis kiirelt reageerima, et inimesi üllatada. Tee trikke, mis üllatavad ja panevad inimesi Sinust rääkima. John Rankin (rankin.co.uk) ütles tabavalt, et mürast läbi saada ja kliente kaasata, peame me tegema midagi provokatiivset. Traditsioonilist meediat ostetakse endiselt mahuga, mis kindlasti on muutumas.

Innovatsioon ja läbikukkumine käivad käsikäes! Selleks, et midagi uut luua, pead olema valmis tegema asju teistmoodi, kiiresti ja ka ebaõnnestuma. Näiteks Burger King on mõne aastaga paarist innovaatilisest ideest jõudnud 40 ideeni aastas. Nad suudavad idee mõne tunniga ellu viia ilma suurte koosolekuteta. Meenuvad trikid, kus McDonaldsit on trollitud või Mehhikos viidud burgereid inimestele, kes istuvad liiklusummikus. Google, kes on tuntud OKR (Objectives and Key Results) mudeli kasutamise poolest, ütleb, et umbes 40% projekte kukub läbi.

Agentuuride roll muutub. Traditsiooniline agentuuri mudel on läbi saamas. Järjest rohkem teevad ettevõtted ise ja agentuur on muutumas strateegiliseks partneriks.

Kunst ja teadus. Loovus on ettevõtte süda, lugudel on suur jõud. Hea lugu ei tohiks olla lubadus, vaid peaks olema tegu (promise vs performance). Turundajatel on vaja balansseerida teadust (andmed) ja kunsti (lugu).

Personaliseerimine. Andmete ja kunsti (lugu) toel muutub personaliseerimine järjest tähtsamaks, personaalsemaks ja automaatsemaks. Nimekiri asjadest, mida kliendi teekonnale mõeldes personaliseerida saab, on pikk. Ära unusta mõõta, kas muutus kliendi teekonnas tõi kaasa ka soovitud muutuse!

Sotsiaalmeedia muutub. TikTok on kindlasti üllatus paljude jaoks oma suure kasvuga. Selle edu võtmeks peetakse tugevat fookust lastele. Vaata kuhu liiguvad räpparid ja suure tõenäosusega on massid ka varsti seal. Sotsiaalmeedia liigub rohkem gruppidesse ja messengeri. B2B ei ole seotud platvormiga vaid õige sihtrühmaga. Näiteks Mailchimpi üks suurimaid selle aasta kampaaniaid oli just Instagramis ja Facebookis, mitte LinkedInis. Sotsiaalmeedia kohta öeldakse tihti, et see peegeldab võltsmaailma. Rankin ütles Lissabonis teravalt, et valed on uus valuuta, millega me kaupleme. Järjest raskem on olla kindel, kas see, mida meile presenteeritakse, on ikka see, või on see hoopis midagi muud.

Traditsiooniline müügi funnel/lehter on surnud. See on olnud läbiv teema mitmel konverentsil ja ka näiteks Facebooki töötajatega otse rääkides. Samas suur osa kampaaniaid meie ümber on endiselt üles ehitatud 2-4etapilise lehtrina. Kindlasti näeme siin suurt muutust juba lähiajal ja uus märksõna on kliendi otsuste teekond (consumer decision journey). See on põnev väljakutse ja ootan huviga, kuidas see teekond koostöös erinevate inimestega oma töös efektiivselt uut moodi tööle panna.

Podcastid. Kuigi podcast on tänaseks juba 15 aastat vana ja paljud tehnoloogiaga Sina peal olevad inimesed laadisid neid alla juba selle kümnendi alguses, siis just viimaste aastate kasv on olnud väga võimas ning kõikide eelduste kohaselt jätkub ka uuel kümnendil. Podcast on hea võimalus saada vajalik ja huvitav info kätte enda jaoks sobival ajal ja kohas. Valik on Sinu, olgu see neljaminutiline Gretchen Rubini podcast, kuidas olla uuel aastal õnnelikum, või ligi kolmetunnine audiomaraton Tim Ferrissega elamise ja ettevõtluse ümber. Valikuid selgelt jagub ja järjest raskem on otsustada, milline episood alla laadida. See teeb uutele tulijatele kindlasti sisenemise raskeks, sest väga häid podcaste on palju. Podcast ei ole kindlasti ainult audio, järjest rohkem on podcastereid, kes teevad sellest paralleelselt ka video ja panevad YouTube’i üles, kus neid vaadatakse/kuulatakse väga aktiivselt. Reklaamikanalina on podcastid järjest atraktiivsem koht, kus oma sõnumiga olla ning siin on kindlasti oodata suuri muutusi, kuidas podcastis olev reklaam oleks rohkem personaliseeritud.

Mobiil on meid ära söönud. 2015. aasta Web Summitil ütles Ben Evans, et mobiil sööb maailma. Täna võib öelda, et mobiil on meid ära söönud. Me veedame selle seadme taga hirmutavalt palju aega, samas on endiselt ettevõtteid, kelle veebid on ehitatud ainult desktopile mõeldes. Endiselt on suur väljakutse, kuidas mobiilis viia inimesed tehinguni võimalikult kiirelt ja lihtsalt. Siin tulevad mängu uued makselahendused ja tooted/teenused, mida järjest rohkem saab tellida nn subscription-mudeli näol, kus konversiooni asemel on uueks mõõdikuks säilitamise määr (retention rate). Meenuta oma esimest nutitelefoni ja kui kiirelt andmed liikusid. Esimese generatsiooni iPhone kasutas ainult GPRS ja EDGE tuge ja metsa minnes oli vaja puu otsa ronida, et e-mail välja saata. Varsti on meil 5G ja see loob jälle täiesti uued võimalused ja uue maailma.

Prillid. Selge on see, et telefon tänasel kujul on pidevas muutuses ja seadmeid, mis seda täiendavad või asendavad, tuleb ainult juurde. Apple ja Facebook plaanivad mõlemad lähiajal tuua turule oma prillid ja kindlasti ei maga ka Google, kes on sellega juba mõned aastad tagasi eksperimenteerinud. See loob läbi liitreaalsuse (augmented reality) täiesti uue võimaluse, kuidas oma lugu rääkida. Uus võimalus loob ka uusi väljakutseid, kuidas edukalt kasutajaid üle erinevate seadmete jälgida. Saagu meist kõigist nägijad!

Mõeldes postituse alguses mainitud Yuval Noah Harari soovitusele, et uus tähtis oskus on võime kohaneda ja ennast muudkui uuesti luua, siis on hea meeles pidada, et me suures saginas ennast ei unustaks. Innovatsioon ja kasv ei tule peata kana moodi rapsides, vaid läbi selguse, teadlikkuse ja julguse. See hakkab pihta meie igapäeva harjumustest.

Head uut kümnendit!

Allikas: Andruse blogi

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700