Andres Peets • 1 november 2019

Turundusjuhte on keeruline kätte saada

Andres Peets arutles oma kogemusest lähtudes meie tänase turundusmaastiku toimimise üle ning tõstatas küsimuse, kas ikka kõik kohalikud turundusjuhid on piisavalt väärt oma palka nõudma.

Andres Peets on ajakirja PULSS väljaandja, MTÜ Gastronomy Society of Estonia (Silverspoon Awards) nõukogu liige ja ConnectBaltica nõukoja liige.  

Turundustöötaja peaks olema just see inimene, kelle töökohustustest ja väljaõppest lähtuv sund paneb teda igati tegutsema selle nimel, et olla nähtav, kättesaadav ja janunev iga võimaliku kontakti järele, mis aitaks tal oma töös edukas olla. Paraku ütleb mulle mu kogemus, et alati, pigem isegi pahatihti ei pruugi see nii olla. Kohati on ettevõtte tippjuhile või mõnele poliitikule kergem pihta saada kui turundus- või kommunikatsioonijuhile. Kas te olete tähele pannud, et enamikel juhtudel ei leia te avalikust veebist turundustöötajate kontaktandmeid? Enamasti on avaldatud ettevõtte üldmeil või telefoni number, millele vastab tädihääl, et kahjuks ei avalda me oma töötajate numbreid. Ja kui veab, et mõnel juhul ongi kirjas turundusjuhi lauatelefon, siis sealt (unustage ära) ei taba te teda iialgi.

Olen suure osa oma toimetamistes, nii ettevõtluses kui mittetulunduslikes heategevuslikes ühingutes, olnud seotud turundus- ja kommunikatsioonivaldkonna inimestega. Need on inimesed, kes esindavad seda oskuste ja lisandväärtuste ahelat, mille tähtsust on hakatud eriti kõrgelt hindama viimase 20-30 aasta jooksul. Nõnda on esile kerkinud tippjuhid-turundajad, kelle isikuomadused katavad nii äri- kui ka ettevõtja vaistust tingitud eduvalemi kriitilised osad. Eeskuju annavad sellised inimesed nagu Richard Brandson, Jack Welch, Steve Jobs, aga ka meie omamaised tegijad nagu Hans H. Luik või Rain Lõhmus. Nad kõik on eredad näited sellest, kuidas tippjuht on oma ettevõtte parim eestkõneleja, promootor, reklaamija ja kommunikatsioonijuht.

Kinnitan, et mul on küllaga ülimalt positiivseid kokkupuutepunkte selliste inimestega, kes nina Exceli tabelisse ja turunduseelarvetesse pistmata on tabanud ära mõiste "elan". See on paljudele kättesaamatu mõiste, millele eestikeelsesest veebiavarusest seletavat vastet ei leia – ehk siia ongi koer maetud. Ingliskeelne seletus ütleb nõnda: "elan – a performance of great action and sophistication". Samas olen kohanud ka vastupidist. Mõttetuid halle tegelasi, kelle mitmevärvilisel logodega kaetud visiitkaardil ilutseb ametinimetus “turundusjuht”.

Need on tegelased, kes peaks hakkama aduma, et edu eesmärgi nimel peaks enda jaoks sisustama ka sellised mõisted nagu sponsorlus, metseenlus ja heategevus üheks kasulikuks ja edasiviivaks tervikuks. Unustage korraks ära ülikoolis ja seminaridel end kangeks istudes kuuldu. Uskuge, et eelarvekomiteele esitatav turundusaktiviteetide Exceli tabel ei pea tingimata olema lõplik ja paindumatu dokument, millesse jooksavas aastas ei tohi muudatusi ja täiendusi teha. Tõekspidamised, mida te oma õppeasutuses olete saanud, võivad juba ammu olla paradigmaatiliselt pisut vananenud. KPI-näitajad ja meediaettevõtetest laekuvad mõõdikud võivad teid lihtsalt eksitada. Tegelikkus võib olla hoopis teistsugune. Võin seda kinnitada oma kogemuse põhjal. Meie kodus on neli “Kuldmuna” turundusauhinda, kolm kuldset ja üks hõbedane.

Ja veel, oma to-do nimekirjast võib rahulikult maha tõmmata ja ära unustada turundustöötaja, kes võtab vastu sinu telefonikõne (muidugi kui sul on õnnestunud see mõne tema kollegi kaudu hankida) ning teatab, et hetkel-on-mul-väga-kiire-käib-koosolek-ja-ma-helistan-teile-tagasi. Ta nimelt ise unustab su oma järgmise kohvipausi ajal ära. Meilisuhtlus – see näikse olevat paljudele turundusinimestele asi, mille kallal toimetatakse, kui Facebookist ja Messengerist aega üle jääb. Olen tihti märganud, et inimesed, kellel pole mahti su meilidele vastata, on samal (töö)ajal aktiivsed postitajad ning nende Messenger näitab pidevat online-olekut.

Kaasamine! Kaasamine ja olla kaasatud on see, mida peaks tegelikult iga valdkonna juht oluliseks pidama. Turundusjuht, tippjuht, raamatupidaja, poliitik ja isegi inkassofirma hunting dog – ükskõik, mis erialal sa oled väljaõppe saanud ja toimetad, sa pead seda tajuma!

Otsisin oma raamaturiiulist välja kõik juhtimisõpikud, mis aastate jooksul perepiltide vahele on tolmuma jäänud. Sirvisin raamatuid, mis räägivad inimeste kaasamisest ja mõjutamisest. Welsh, Branson, Dogberti, isegi Mihkel Muti “Rahvusvaheline mees”… ja lõpuks jäi mulle kätte Benjamin Spock’i “Child Care and Controversy”. Lihtne laste kasvatamise raamat.

Geniaalne mees, kes on oma 1942. aastal kirjutatud raamatus laskunud juhtimis- ja kaasamismudeli mikrotasandile. Ta õpetab seal, kuidas igat lapsepoolset kontaktivõttu ära kasutada, kuidas olla kättesaadav, et seeläbi kasvatusprotsessis osaleda. Kasutades positiivset ja innustavat kõneviisi, hääletooni ja samastumist, saab last soovitud suunas mõjutada. Ta seletab, et me kõik lähtume instinktist, mis suures osas kujunebki lapsepõves. Sealt tulebki otsida seda fenomeni, kuidas inimesi (olgu need kliendid või äripartnerid) kaasata, olla ise kaasatud ning vajalikke protsesse mõjutada.

Kui sa seda mõistad, hea turundusinimene, siis üks päev kui sinu palgamaksja hakkab süvenenult uurima, kellele ja mille eest ta palgatšeki välja kirjutab, vot siis võid sa olla rahulolev ja enesekindel.

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700