Jaga lugu:

Andreas Kaju: soovitus mitte midagi teha võib mõnikord olla parim nõuanne

Andreas Kaju  

Edukas PR agentuur aitab valida sobivaima viisi kliendi äriliste eesmärkide täitmiseks, kusjuures mõnikord võib see tähendada ka nõuannet mitte midagi teha. Eriti oluline on PR-i roll nendes ettevõtetes, mis klientidele ise nõustamisteenust pakuvad ja neile hea esmamulje peavad jätma. Loe intervjuud premium kommunikatsiooniagentuuri Meta Advisory partneri Andreas Kajuga.

Mis suunas PR agentuuride elu liigub?

Sellest, et piirid erinevate kommunikatsioonidistsipliinide vahel hõrenevad, on räägitud juba pikalt. Samas tuleb tõdeda, et turg selle hüpoteesiga kohanenud veel pole. Ja pole ka teised loovagentuurid, ennekõike reklaami- ja meediaagentuurid, kes kõik liiga jäigalt veel oma rida ajavad.

Samuti tuleb digitaliseerimise protsessidega tegeleda. Meie mitmed auhinnatud tööd viimastest aastatest on tulnud digikommunikatsioonist või digiga integreeritud kommunikatsioonist. Piisab talentide värbamisest, kes saavad aru ja suudavad teha digitaalseid kampaaniaid selleks, et kommunikatsioonistrateegiaid toetada.

Meie meeskond peab olema mitmekesine ja koosnema inimestest, kes tunnevad ja hingavad samas rütmis kui inimesed, kelle eludele me tahame tähenduslikku mõju omada. Ei ole võimalik olla konsultant, kes elab täielikult teistsugust elu, kui tema kliendi sihtgrupid. Kui meil on klient, kelle jaoks on oluline panna 20ndates eluaastates inimesi ümber mõtlema oma tarbimisvalikuid erinevate infoühiskonnateenuste osas, siis minul ei ole mõtet esineda selle töö juures vanemkonsultandina. Minu, Andreas Kaju, rida on ettevõtete juhid, firmade äristrateegiad, riskid ja võimalused ning lobby.

Kasvavaks trendiks on kahtlemata ka employer branding ehk tööandja bränding. See on olnud sellel aastal väga oluline teema.

Kui 2015. aastal korraldasime Lennuliiklusteeninduse ASile lennujuhtide värbamiskampaaniat, siis olime sellelaadse employer branding kampaaniaga Eestis kommunikatsiooniagentuuridest üks esimesi. Võitsime toona tehtud tööga ka mitmeid auhindu. Täna näeme, et üha enam kliente ootab meilt tuge just uute töötajate värbamisel ja et suudame neid kampaaniaid ka edukalt ellu viia.

Edukas PR-agentuur suudab oma töö abil toetada kliendi äriliste eesmärkide täitmist. Vahel tähendab see sisuturundust, vahel väga tugevat digifookust ja vahel integreeritud kommunikatsioonikampaaniat, kus on ühendatud nii välimeedia, üritusturundus, PR kui ka digimeedia ja loovlahendused. Vahel tähendab see ka nõuannet mitte midagi teha.

Viimasel ajal on toimunud PR turul mitmeid ühinemisi. Kas näete, et veel võiks tulla ühinemisi ja üleostmisi?

Kui veel paar aastat tagasi oldi veendunud, et PR agentuuri ellu jäämiseks on tal vaja tingimata luua digiagentuur, siis täna näeme, et pigem tuleb pidevalt investeerida oma töötajate oskustesse ja võimetesse ning väga oskuslikult värvata.

Miks toimuvad üldse äris ühinemised ja üleostmised? Mulle meenub alati üks hea Harvard Business Review artikkel, mis käsitles selle valdkonna uuringuid, mis üheselt ütlevad, et valdav enamus sellistest tehingutest on 1+1=<2. St puhtalt majanduslikult on need ebaefektiivsed. Praegu on turul head ajad, raha on paljudes kohtades rohkem kui häid ideid ja vahel tundub hea mõte osta endale midagi, mille arendamiseks endal fantaasia või kannatlikkus puudub.

Täna tuleb klient meie juurde konkreetsetel põhjustel – usaldus, mitmekesised oskused, avar ja strateegiline lähenemine ning pikaajalisele suhtele ülesehitatud partnerlus. Puhtalt mõne konkurendi rahavoo ostmiseks puudub meie vaates majanduslik mõte. Teenuste kvaliteedi osas usume, et meil pole mõtet arvata, et kusagil Eestis tehakse meist midagi põhimõtteliselt paremini ja nii pääseksime me ise vajadusest pidevalt uueneda.

Keeruline on ennustada, kas Eesti nõustamisturul tuleb veel ühinemisi või üleostmisi. Kõikidele on ruumi – kui mõni spetsialist või ekspert peab üksinda või kolleegiga väikest nišibutiiki, siis võib see tema jaoks olla just õige lahendus. Raske on nendel, kellel pole midagi sisulist pakkuda, mitte nendel, kes on väikesed.

On teil endal keegi silmapiiril, kellega võiks leivad n-ö ühte kappi panna?

Tähistame sel sügisel oma kümnendat tegutsemisaastat ja selle aja jooksul oleme kaalunud erinevaid võimalusi. Oleme olnud väga lähedal meediaagentuuri ostmisele ja tõsiselt kaalunud oma digiagentuuri loomist. Täna näeme, et meie valitsussuhete- ja PR agentuur suudab klientide vajadused ära katta, loome ad hoc koostööprojekte ja katsetame erinevaid formaate ning oleme kogu aeg avatud uutele ideedele.

Oleme teinud koostööd Eesti parimate digiturundajate ja reklaamiagentuuridega ning me ei pelga nende teenust sisse osta kui leiame, et meil on arusaamine ja projektijuhtimine, aga puudu laiemast suutlikkusest. Küll aga otsime jätkuvalt enda tiimi tugevaid tegijaid nii korporatiivkommunikatsiooni kui sotsiaalmeedia vallas, kuid eelistatult inimesi, kes end vaid ühte nišši sulgenud ei oleks. Aastaringselt võtame meeskonda praktikante.

Kui palju on agentuuri töö keerulisemaks läinud, kui üha enam teevad ettevõtted maja sisse enda PR osakondi? Kui palju see teie tööd mõjutab?

Paradoks seisneb selles, et kõige suurem vajadus partneri järele on ettevõtetes, kus on suured kommunikatsiooni- ja turundusüksused. Õigemini, see on täiesti loogiline – mida rohkem sa ise teed, seda rohkem on ideid, mida veel teha tuleks. Mida väiksem või puudulikum on kommunikatsiooni- ja turundusressurss ettevõttes, seda vähem oskavad nad ka välist abi kasutada – siin on agentuuri roll tegelikult varem või hiljem nõustada minimaalselt vajaliku võimekuse ülesehitamist ka kliendi organisatsiooni sees, teisiti ei saa.

Ettevõte, kes ütleb, et tal pole vaja lisaideid või täiendavaid pädevusi, ei tea, millega ta tegeleb ja kuhu ta sattunud on. Küsimus on pigem selles, kuidas olla tark klient. Selleks on parem investeerida aega oma vajaduse selgitamiseks – kas ise või koos nõustajaga.

Võitsime mõned nädalad tagasi ühe maailma armastatuima brändi kommunikatsioonipartneri leidmise hanke, mis vältas kuid. Selles oli keeruline ja aeganõudev loovosa ning kolm intervjuuvooru kohalike, regionaalsete ja grupi tasandi otsustajatega. Antud ettevõte teadis selle protsessi lõpus väga hästi, mida ta selle raha eest saab ja mida ei saa. Samamoodi on agentuuriga – meie teame, millesse me täpselt siseneme, milline peab olema meie meeskonna ülesehitus jne. Mõistagi, sellised protsessid on agentuuri suhtes nõudlikud – me räägime vähemalt 40-60 tunnisest ajakulust ja sellesse on mõtet siseneda, kui su võiduvõimalused on reaalsed ja sa pingutad selle võidu nimel.

Hiljuti värbasime enda meeskonda Swedbanki CSR-juhi Maarja Karmini, kelle teadmised vastutustundlikust ettevõtlusest ja selle rakendamisest on olnud väga väärtuslikud nii mõnelegi kliendile. Samas oleme just CSR osas oma klientidele parema väärtuspakkumise tegemise nimel ka teiste valdkondlike ekspertidega koostööd teinud.

Võitsite alles hiljuti Baltikumi PR auhindadel korraliku tunnustuse. Kui oluline on tunnustus PR firmale? Kuidas see muudab ettevõtte elu?

META ei osalenud aastaid ühelgi PR konkursil, sest tundsime, ennekõike ettevõtte asutajate ringis, et meil pole seda lihtsalt vaja ja et konkurssidel hinnatakse töid kõige muu kui tegeliku mõju järgi. Tagantjärele selgus, et hästi tehtud asjade üle tahavad uhkust tunda nii kliendid kui ka meie oma konsultandid, kes on ju kampaaniates oma parima andmiseks kõvasti pingutanud. Nii me umbes 3-4 aastat tagasi vaikselt hakkasime konkurssidel aktiivsemalt osalema ja mul on hea meel, et kliendid ja konsultandid on saanud nautida väärilist tunnustust. Ma olen meie inimeste üle väga uhke ja sellistel hetkedel näed isegi, et inimesed vajavad ja saavad oma tööst palju enamat, kui materiaalset kompensatsiooni.

Nii olemegi nüüdseks Eestis, Lätis kui ka Leedus võitnud väga palju konkursse, saanud aasta agentuuri tiitli ja võitnud ka maineka European Excellence Awards auhinna koos Swedbankiga. Oleme viimastel aastatel ilmselt üks enim auhindu võitnud Eesti PR agentuur. Ilma klientideta poleks meil muidugi ühtki auhinda.

Näeme, et võidetud auhinnad on kvaliteedimärgiks nii meile endile kui ka meie klientidele. Kui võita auhind korra, võib see olla õnnelik juhus, kui aga teha seda järjepidevalt aastast aastasse, siis on see märk juba millestki enamast.

Kuidas PR firma ennast ise turundab?

Alustuseks ma ütleksin, et need kommunikatsiooniettevõtted, kes ennast turundavad, paistavad juba kaugele silma, sest neid on üksikuid. Kuidas saab klient üldse kaaluda nõustaja palkamist, kes iseenda turundamisega ei suuda oma oskusi näidata?

Imeasju meie ei tee. Oluline on läbimõeldus – meie turundustegevuse aluseks on selge positsioneering turul, täpselt defineeritud väärtuspakkumine, konkreetsed konkurentsieelised ja ühiskonnas aktiivselt osalevad partnerid ja konsultandid.

Eesti turg on väike ning siin on kõige paremaks turundusmeetodiks just tehtud töö ja selle julge esitlemine – kus see on võimalik ja kliendiga läbi räägitud. Oleme saanud väga palju uusi kliente tänu sellele, et meid on soovitanud juba olemasolevad partnerid. Kuidas seda saavutada, on omaette teadus.

Tehtud töö kommunikeerimiseks kasutame kanalitena sarnaselt paljudele teistele nii Facebook´i, Instagrami, LinkedIni´i kui ka Twitterit, korraldame kinnisemaid ja avatumaid üritusi ning otsime koostööprojekte klientide kõrval ka teiste loovagentuuride, nõustajate ja advokaadibüroodega.

Olete kasutanud ka influencereid ettevõtete PR kampaania tegemiseks. Kuidas te leiate sobilikke partnereid? Kuidas teete valiku sobiliku mõjuisiku leidmiseks?

Kahtlemata on influencer-turundus üha kasvav trend ja teatud sihtrühmani ilma selleta enam ei jõua. Või tegelikult pole kunagi jõudnud – iga segmendi tähelepanu hõlvamiseks ja tema kõnetamiseks on kõige sobilikumad inimesed, kelle eeskuju neile korda läheb.

Sobilike partnerite leidmiseks lähtume eelkõige kliendi briifist ja kommunikatsioonistrateegiast. Mind teeb isiklikult ärevaks laste ja noorte kasutamine osade tegutsejate poolt, teisalt ka noorte sotsiaalmeediatähtede liiga odav oma maine mahaparseldamine.

Tihtipeale näeme, et jõuame hoopis laiema sihtrühmani mikro-influencereid kasutades, kes mõjuvad oma käekirjaga ehk isegi autentsemalt ja kelle engagement rate on teatud sihtrühma hulgas suurem.

Aga selle teema lõpetuseks tahaksin veel kord üle korrata, et pigem olen ma selle teema pärast mures ning kutsun lapsevanemaid ja ka rahakotiga tellija positsioonis olevaid kliente mõtlema, kas ja millise turundusprojektiga nad sotsiaalmeedias kaasa lähevad.

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831marianne@bestmarketing.ee
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988kristi@bestmarketing.ee
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561hando@best-marketing.com
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700catlin.puhkan@aripaev.ee