Hando Sinisalu • 13. juuli 2017
Jaga lugu:

Läti Delfi juht: bännerreklaamid ei kao kusagile!

Konstatins Kuzikovs  

Küsimustele vastab Balticbesti esineja, Läti Delfi juht Konstatins Kuzikovs.

30. augustil kogunevad Baltikumi juhtivad turundajad ja agentuurid Telliskivi loomelinnakusse, et anda algavale sügishooajale väärikas avalöök. Tule ka: www.balticbest.eu

-    Google ja Facebook võtavad Läti online reklaamiturust kolmandiku osakaal on suur, on bännerreklaamide turg jätkuvalt tugev. Ja ka Facebook müüb bännereid ja kasvatab oma käivet müstilise kiirusega. bännerid, Google Display Networki jt võrgustike bännerid jpt. Delfil on kümme väiksemat nišidele suunatud alamlehekülge, kuhu me müüme aktiivselt bännereid. reklaami tehakse peamiselt brändingu ja mainekujunduse eesmärgil. Lätis on enamik reklaamijaid huvitatud kiiretest müügitulemustest, klikkidest.reklaami käivet kahekordistanud sel aastal.” on muutunud Lätis reaalsuseks – selle aasta lõpuks saab Läti Delfi rohkem liiklust mobiilsetelt seadmetelt kui desktop-seadmetelt. reklaam on ka hea vahend Google’iga konkureerimiseks, see on meie konkurentsieelis. reklaami vaja kuidagi ka esile tõsta ja selleks sobivad bännerid hästi.reklaami vahel. Reklaamartiklid on meil hinnastatud odavamalt, sest nende loetavus pole väga kõrge.”, mis viib liikluse otse brändi enda lehele. Mõnel juhul eelistavad reklaamijad luua oma brändi lehe ka Delfi keskkonda., aga võidab sageduses. Kui kliendil on suurem eelarve, siis on kasulik seda jaotada mitme kanali vahel ja siis on juba vaja agentuuride abi. Agentuurid loovad üldisemaid loovkontseptsioone ja meie aitame tehniliste lahendustega, nii et teeme koostööd, mitte ei konkureeri.-reklaami turg oli eelmisel aastal 19 miljonit eurot. Me arvame, et Google’i ja Facebooki käive kokku on umbes 10 miljonit. Seega tuleb kogu Läti online-reklaami turu mahuks 29 miljonit eurot ning Google’i ja Facebooki osa selles on umbes 1/3.

-    Lätlased pole veel harjunud artiklite eest maksma-    Videosisu tootmine pole Lätis eriti populaarne, sest TV reklaamihinnad on väga odavadKogu maailmas kurdavad kirjastajad, et bännerreklaamid on kadumas ja see mõjub halvasti kirjastusärile. Kuidas on olukord Lätis?

See on müüt – bännerreklaamid ei kao kusagile. Ma olin hiljuti maailma kirjastajate liidu konverentsil Kopenhaagenis, kus esines suurima Saksa uudisteportaali “Die Zeit” esindaja. Ta rääkis, et isegi Saksamaa turul, kus adblockerite

Lätis küll bännerreklaamide käibe osakaal kogu reklaamimahust väheneb, aga seda seetõttu, et teised reklaamiformaadid kasvavad kiiremini. Bännerreklaamide formaate on palju – programmatic

advertising (sulanduv reklaam- Eestis nimetatakse ka “sisuturundus”) on eriti USAs kiiresti kasvav reklaamiformaat, kuidas lugu Lätis?Native

Native

Aga sellele vaatamata oleme ka meie native-

Kõige kiiremini kasvav formaat, kasvuga 100% aastas, on Läti Delfis mobiilireklaam.Väljend “mobile first

Hetkel on 17% Delfi lugejatest sellised, kes loevad uudiseid ainult mobiilsetelt seadmetelt.Mobiilsetele seadmetele suunatud reklaamiga on häda selles, et kuvada saab ainult 1-2 bännerit. Seepärast on native reklaam sobiv ka mobiilsetele seadmetele, sest kuvamisele piiranguid pole.Native

Samas on native

Paljud reklaamiandjad ei tee vahet native reklaami ja reklaamartiklite vahel. Native reklaami mõte on ju see, et lugeja jaoks on tegemist väheagressiivse reklaamiga, mis sarnaneb olemuselt toimetuse loodud sisule. Reklaamartiklid on tavaliselt üsna otsekoheselt müügile suunatud.

Me teeme vahet reklaamartiklite ja native-

Üks kõige populaarsemaid reklaamiformaate Läti Delfis on järgmine: reklaamijad avaldavad sisu oma veebilehel, aga avaldavad Delfis sissejuhatava lõigu ja loovad Delfi keskkonda spetsiaalse “widgeti

Te pakute reklaamijatele küllalt keerulisi loovlahendusi, mis on sellisel juhul agentuuride roll? Kas te konkureerite agentuuridega?

Pigem mitte. Kui kliendil on väike eelarve, tasub see ära kasutada ühes kanalis (nagu Delfi) ja võtta sellest maksimum. Sel juhul klient küll kaotab reachis

Leedus ja Eestis on Delfil maja sees välja arendatud oma agentuur, meie Lätis oleme selle tööga alles algusjärgus.Kui palju raha viivad Läti turult ära Google ja Facebook?

Selles osas täpsed andmed puuduvad, võime ainult oletada. Läti online

Ma usun, et pikas perspektiivis ei kasva välismaa reklaamikanalite osa enam palju ja domineerivaks jäävad ikkagi Läti enda kirjastajad.Kuidas on lugu videosisuga Läti Delfis. Eestis on näiteks video väga kiiresti kasvav trend ja pakub juba tõsist konkurentsi traditsioonilistele telekanalitele.

Lätis nii ei ole, see on suur erinevus Läti ja Eesti turu vahel.Eestis toetavad paljusid spordiülekannete projekte kasiinofirmad. Lätis on igasugune hasartmängu reklaam keelatud.Teiseks on Lätis telereklaami hinnad erakordselt madalad. Põhjuseks on see, et TV-turu liidri MTG käes on 60% telereklaami turust ja valitsus on rakendanud monopolidevastast seadust, mis keelab turuliidril tõsta hindu inflatsioonitasemest kiiremini.See mõjutab nii meid kui teisi reklaamikanaleid ja me ei ole saanud videosisusse investeerida.

Eestis on tarbijad hakanud vaikselt sisu (artiklid ja ülekanded) eest maksma, kuidas on lugu Lätis? üha rohkem inimesi tarbib sisu (ainult) mobiilsetelt seadmetelt. Sel aastal oleme oma mobiilireklaami mahu sisuliselt välja müünud.

Lätis ei ole digitellimuste ja mikromaksete kultuur eriti levinud. Aga kindlasti ühel päeval hakkavad ka lätlased sisu eest maksma! Spotify ja Netflixi eest nad juba maksvad.Millised on peamised digiturunduse trended Lätis?

Nimetaksin kolme peamist trendi:1. Mobiil:

2. Sisuturundus ja native reklaamid: Läti turul on märgata muutust lühiajalistelt “osta-kohe!” tüüpi reklaamikommunikatsioonilt rohkem pikaajalise, mainekujunduse ja brändingu poole.

3. Reklaami suunamine täpsetele sihtrühmadele. Üha rohkem ostetakse reklaami nišiportaalidesse ja kindlale sihtrühmale suunatud alamlehtedele.

Erinevalt pajudest teistest maadest pole videosisu tootmine Lätis suur trend.

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 51 44 884Maarit.eerme@aripaev.ee
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561hando@best-marketing.com
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700catlin.puhkan@aripaev.ee
Helen Külaots
Helen KülaotsBest Marketingi kaasautorTel: +372 523 1550helen@best-marketing.com