23. november 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kas alkoholireklaam on probleem?

Eesti alkoholiprobleem on murdnud jõuliselt avalikkuse ette. Loomulikult kerkivad küsimused, et mis probleemile kaasa aitab ja mida saaks teha. Üks teema paljudest on mõistagi ka alkoholireklaam. Alkohol ehk täpsemalt öeldes etanool on ainuke uimasti ja sõltuvust tekitav aine, mille reklaam on täna seadusega lubatud. Seetõttu on alkoholireklaam ka eriline. Võrdlus näiteks pesupulbri reklaamiga ei ole täpne, sest liigse pesupulbri tarbimisega ei saa endale ega teistele olulist kahju teha. Vaadates turundusvälise inimese pilguga on etanool „kättesaadav ja reklaamitav sotsiaalsetesse käitumisnormidesse sobitatud meeleolu ülendav ja sotsiaalseid pidurdusi vähendav farmakon, mida toodetakse heamaitseliste preparaatidena“ (Dr. Jaanus Harro, Tartu Ülikooli psühhofüsioloogia professor).

Alkoholireklaamil on täna mitmeid piiranguid. Üks neist on alkoholireklaami näitamise keeld teles enne kella 21 õhtul. Seaduse mõte on kaitsta noori alkoholireklaamide mõju eest. Kuid kas see reaalsuses ka töötab? TNS Emor uuris, kui palju alaealised (4-17 a) tegelikult alkoholi reklaami näevad. Andmed pärinevad Teleauditooriumi Mõõdikuuringust perioodil 1.09.09-31.05.2010. Alaealised vaatavad telet kõige rohkem ajavahemikus 19.30-23. Kõige rohkem on neid teleri ees vahetult pärast kella 21, kui alkoholireklaami võib juba näidata. Pärast 22 vaadatavus langeb järsult. Ainuüksi seda numbrit vaadates on selge, et oma eesmärki praegune piirang ei täida. Kuigi on teada juhtum, kus alkoholireklaam on olnud multifilmi vahel, on suuremaks probleemiks kõrge reitinguga koguperesaated ja –filmid. Näiteks seriaalis „Ühikarotid“ näidati alkoholireklaame 12-st hooaja saatest 7-s. Hooaja saadetes kokku oli alkoholireklaami 7 minutit. Reklaamitavate brändide hulka kuulusid A Le Coq Fizz, Saku Kiss, Le Coq G:N Cosmo jm. Ühe osa keskmine katvus sihtrühmas oli 17% ehk 35 tuhat alaealist. Uuritud perioodil nägid ajaliselt alaealised kõige rohkem järgmisi reklaame:

A. Le Coq Maiz:

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700