TI ei võta turundusinimestel tööd ära. Töö võtavad ära inimesed, kes oskavad TI-d kasutada, kirjutab Andres Kuusik arvamuskonkursile Tark Turundus saadetud artiklis.

- Tartu ülikooli turunduse professor Andres Kuusik (PhD)
- Foto: Raul Mee
2025. aasta mais olin õhtusöögil koos Ajay Agraval’iga, Toronto ülikooli tehisintellekti (TI) ökonoomika professoriga, Power and Prediction raamatu autoriga. Meie lauas istus veel üks mees ühest Londoni turundusagentuurist ja üks advokaat, samuti Londonist. Rääkisime TI-ga kaasnevatest muudatustest ärimaailmas. Turundusagentuuri mees muutus morniks päris kiiresti. Advokaadil võttis veidi aega – tuli alguses jutuga, et neid TI revolutsioon küll kuidagi ei puuduta, sest neil on iga kaasus täiesti isesugune ja TI nendega küll hakkama ei saa. Paraku muutus morniks mingil hetkel temagi. Ka mina tulin sellelt õhtusöögilt tusasena, sest ma ei teadnud enam, mida noortele seal ülikooli auditooriumis õpetada – kahe aasta pärast pole neid tööturul enam vaja. Tänaseks on kaks aastat möödas ja õnneks on turundusinimesi jätkuvalt vaja. Aga kui kauaks ja milliste oskustega?
Nagu fotograafia enne digipööret
Sadakond aastat tagasi oli fotograafia väga keeruline ala, kus üksikud spetsialistid käisid oma kolmjalgadel puust kastidega ringi ja lehvitasid musta riiet. Enamus inimestele jäi see müstika valdkonda. Pildid olid kehva kvaliteediga ja mustvalged. TI arengus oli see ajastu kuskil 5–10 aastat tagasi, kus parimates ülikoolides tegelesid TI arendamisega vaid kõrgelt haritud spetsialistid.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Umbes 40–50 aastat tagasi olid fotoaparaadid kauplustes müügil, kuid kogu ilmutamise protsess oli ikkagi niivõrd keerukas, et üldjuhul oli suguvõsas mõni entusiast, kes sünnipäevadel pilte tegi ja neid oma koduses pimikus ilmutas. Kvaliteet oli jätkuvalt kehv. TI arengus oleme täna just selles ajajärgus. Turul on saadaval erinevaid põnevaid TI tööriistu ja kui prompti oskad kirjutada, siis saad enam-vähem mõistlikke vastuseid. Kuid igaks juhuks pead ikkagi kontrollima, sest iial ei tea, kunas sa faktide pähe hallutsinatsioone saad. Igas ettevõttes või tutvusringkonnas on mõni entusiastlik „ekspert“, kes oskab paremini promptida või teab mingeid asjalikke tööriistu, või oskab isegi midagi automatiseerida. Kuigi juba on ettevõtteid, kes teevad TI abil turunduskommunikatsiooni in-house, on jätkuvalt palju selliseid, kellele TI tööriistad käivad üle jõu ja kes otsivad abi agentuuridelt.
Tulles fotograafiaga tänapäeva, siis tavainimese jaoks on fotoaparaat kolinud nutitelefoni. Kvaliteet on väga hea ja fotode või nüüd ka videote tegemine ja jagamine on nii lihtne, et igaüks saab hakkama. Kui enne tehti pilte vähe ja mõeldi, millele oma filmilinti kulutada, siis nüüd tehakse pilte valimatult ja praktiliselt kogu aeg. Miljardeid. Siiski, kui on vaja kvaliteetset tootefotot, pulma- või perepilti, pöördutakse professionaali poole, kellel on spetsiaalne tehnika ja teadmised.
Võidab see, kes julgeb olla ehe
Arvestades, kui palju investeeritakse täna TI ja erinevate TI rakenduste arendamisse, kuidas TI-d rakendatakse järjest rohkem meditsiinis diagnostikas, kaitsetööstuses ja mujal, kus täpsus ja korrektsus on väga oluline, olen ma veendunud, et TI rakendused muutuvad usaldusväärseteks, kui mitte kuude jooksul, siis lähiaastatel kindlasti. Samuti muutuvad TI rakendused nii lihtsateks ja integreerituteks, et nad muutuvad ettevõtja igapäeva osaks nagu nutitelefon. Täiesti selge on, et vajadus turundusspetsialistide ja -agentuuride järele väheneb oluliselt. Ma ei imestaks, kui turule jäävad suured TI lahenduste arendajad ja pakkujad nagu Meta, Google, Open AI jt, kelle rakendusele annad oma ettevõtte andmete ligipääsu ning see pakub sulle välja turundusstrateegia, turunduskommunikatsiooniplaani, toodab materjalid ja saadab need õigel ajal õigele sihtgrupile. Lihtne.
Lihtsusel on paraku ka teine pool. Kui kommunikatsioonimaterjalide loomine muutub väga lihtsaks, hakatakse seda meeletutes kogustes tootma. Tulemus on see, et kuigi igaüks saab turunduskommunikatsiooni loomise, saatmise ja automatiseerimisega ise hakkama, ei jõua nende sõnumid ikkagi kuhugi – müratase on lihtsalt nii suur. Ma olen veendunud, et kui hetkel on turunduses rong järjest kiiremini suundunud virtuaalsuse, digitaliseerimise ja automatiseerimise suunas, siis tuleb aeg, kus pendel hakkab liikuma vastassuunas ning eristumiseks ja kohale jõudmiseks pead olema personaalne, ehe ja füüsiline. Kliendiandmete analüüs kindlasti jääb, ja TI avab selles palju uusi võimalusi (niivõrd-kuivõrd andmekaitse neid avada laseb), aga turunduskommunikatsioonis tuleb lähiajal kindlasti suur ja põhimõtteline murrang.
Kokkuvõttes arvan ma, et TI siiski ei võta turundusinimestel tööd ära. Töö võtavad ära inimesed, kes oskavad TI-d kasutada. Õppetöös ma ei keela tudengitel TI rakenduste kasutamist – vastupidi, ma julgustan neid kasutama. Samas, ma ei arva ka, et peaksime hariduses keskenduma erinevate TI rakenduste ja automatiseerimiste süvitsi selgeks õpetamisele – see muutub liiga kiiresti ja tõenäoliselt väga lihtsaks. Samuti tuleb jätkuvalt keskenduda põhitõdedele – sihtimine, positsioneerimine, brändi juhtimine, kliendisuhete juhtimine jmt. Need põhimõtted ei kao, olenemata sellest, kas lähed edasi TI-ga või TI-ta.
Saada meile oma arvamuslugu ja võida 4000 eurot!
Tark Turundus on Best Marketingi, La Ecwadori, PHD, Duo Media ja EISi ekspordiosakonna konkurss, kuhu ootame värskeid ideid Eesti turundusvaldkonnale ning ettevõtete kasvule uue hoo andmiseks.
Konkursil saab osaleda tasuta ning ühe individuaalse võistlustööga, artikli maht on kuni 5000 tähemärki (koos tühikutega). Peaauhind on 4000 eurot, teine koht 1500 eurot ja kolmas 750 eurot. Lisaks annavad eriauhindu konkursi kaaskorraldajad.
Tööde esitamise hiliseim tähtaeg on
11.11.2025 (k.a). Võistlustöö ja lisaküsimused palume saata:
[email protected].
Kõik lood avaldatakse Best Marketingi veebis, uudiskirjas ja sotsiaalmeedias. Need on vabalt kättesaadavad ja loetavad maksumüürita kõigile. Parimad tööd saavad kajastust ka teistes Äripäeva kanalites.
NB! Loe konkursi
tingimusi SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!