Anna Hassanova agentuurist Attently kirjutas sellest, kuidas Venemaal soodsalt ja efektiivselt turundada.
Venemaa on suur turg, mille vastu Eesti ettevõtjad tihti huvi tunnevad. Eriti tähtis on see turg turismiettevõtete jaoks, kuna suur osa välisturistidest tuleb kolmest riigist: Soomest, Venemaalt ja Lätist (allikas:
Stat.ee).
Paljud ettevõtted on huvitatud Venemaa turust, aga ei tea kust alustada, sest see on ebastabiilne ja kindlasti omanäoline. Kas investeeringud on seda väärt? Minu kogemus ütleb, et kindlasti on, kui teha pidevalt head tööd. Avaldan mõned nipid, kuidas Venemaal väikese eelarvega efektiivselt turundada.
1. Räägi kliendiga samas keeles
See on iseenesestmõistetav, aga paljud ei pööra sellele piisavalt palju tähelepanu. Ma olen mitu aastat Venemaal elanud ja saan kindlalt väita, et vene keel Eestis ja vene keel Venemaal on erinevad. Eesti keel mõjutab kohalikku vene keelt, eriti kui tehakse eesti-vene tõlget ja tulemus on vahepeal päris humoorikas. Võib tunduda hea mõttena kasutada vene rahvusest kolleegi või tuttava abi, näiteks paluda klienditeenindajal turundustekste tõlkida. Paraku ei pruugi tulemus sellisel juhul alati ootustele vastata, seega tuleks pigem kasutada professionaalide abi.
2. Eelista digitaalseid kanaleid
Venemaal on digikanalite ROI palju kõrgem, kui “klassikaliste” kampaaniate ROI. Liidripositsioon kuulub sotsiaalmeediale (kaasa arvatud
influencer marketing) – selle ROI on 2,4 korda suurem kui telereklaami ROI. Kohalikud ettevõtted panustavad rohkem kampaaniatele televisioonis või teistes
offline-kanalites, seega on hetkel digitaalsete kanalite hinnad taskukohased (allikas:
Nielsen Venemaa). Mõistlik on kasutada kuni nelja erinevat kanalit, see annab võimaluse end igas kanalis paremini esile tuua. Statistika näitab, et kui kasutuses on rohkem kui neli kanalit, siis üldine turunduskampaaniate ROI hakkab kukkuma.
Positiivne on see, et üldine turunduskampaaniate ROI Venemaal on kõrgem kui Euroopas. Venemaa tarbijate harjumused pole nii püsivad, kuna turg on suhteliselt noor ja ebastabiilne, mistõttu võib-olla lihtsam uusi kliente leida (allikas:
Nielsen Venemaa).
3. Vali turunduskanaleid hoolikalt
Venemaal on omapärane kanalite valik ja see kehtib ka digikanalite puhul. Kui Euroopas on digikanalite tarbimine suhteliselt võrdne, näiteks kõige populaarsem sotsiaalmeedia platvorm on Facebook, siis Venemaal on teised trendid. Seal on tuntud otsingumootor Yandex, mis on peaaegu sama populaarne kui Google (allikas: Statcounter). Populaarsemad sotsiaalmeedia platvormid on näiteks vk.com ja ok.ru (allikas:
Deloitte Venemaa). Samal ajal mõned meile tuntud sotsiaalmeedia kanalid ei ole üldse kasutusel, näiteks LinkeidIn on Venemaal blokeeritud. Tuleb uurida, millise kanali kaudu just Sinu ettevõtte sihtrühm infot tarbib. Venemaa on väga suur turg ja seal valesti turundades on väga lihtne raisata raha ilma soovitud tulemuset saavutamata.
4. Tee koostööd
Ma olen suur ühisturunduse harrastaja. Alati on võimalik leida kohalik partner ja pakkuda koostööd, mis oleks mõlemale poolele kasulik. Ühisturunduse projekt võib olla kas täiesti tasuta (kui me ei arvesta ajakulu) või siis jagatud kuludega, mis tähendab seda, et iga ettevõtte rahaline panus on väiksem võrreldes iseseisva projektiga. Jagada võib ka kogemusi. Kui Sa pole veel uuel turul töötanud, siis on eriti kasulik teha koostööd ettevõttega, kus selline kompetents on juba olemas.
5. Tee eripakkumisi oma tootele või teenusele
See on lihtne ja efektiivne. Minu kogemus näitab, et Venemaal töötavad sooduskampaaniad paremini kui Eestis või teistes naaberriikides. Seda kinnitavad ka uuringud – Nielsen’i järgi on enamik Venemaa elanikest harjunud otsima teenuseid või tooteid allahindlusega (allikas: Nielsen Venemaa). 25% küsitletutest on vastanud, et nad on nõus proovima uut toodet või teenust siis, kui seda pakutakse soodustusega.
6. Jälgi oma reputatsiooni
Venemaa klientide jaoks on firma reputatsioon väga tähtis. Kõikidest infoallikatest usaldavad inimesed kõige rohkem oma tuttavate arvamusi ja soovitusi (77%), klientide tagasisidet online kanalites (62%) ja infot ettevõtte veebilehtedel (57%). (allikas:
Nielsen Venemaa).
Word-of-mouth reklaami on suhteliselt keeruline edendada, aga klientide tagasiside jälgimine internetis nõuab ainult ajalist ressurssi. Kui tagasisidet on vähe, siis on alati võimalik seda juurde saada. Tee kampaania, mille raames tagasiside annab lisaboonuseid. Vaata ka oma veebileht üle ja veendu, et info on värske ja hästi kirjutatud. Eestis kipub olema nii, et ettevõtted teevad veebilehe erinevates keeltes, aga unustavad neid uuendada. Olen tihti näinud juhtumeid, kus uudiseid eestikeelses veebilehe versioonis oli mitu, aga viimane venekeelne uudis on postitatud kolm aastat tagasi. See jätab ebausaldusväärse mulje. Kui Sinul on mitmes keeles koduleht olemas, siis hoolitse kõikide keelte eest.
Venemaa turul kehtivad samad trendid nagu igal pool maailmas – digitaalsed kanalid saavad palju tähelepanu ja rohkem oste tehakse internetis. Samas on hulganisti detaile, mis on Euroopast erinevad, seega tee enne kampaaniate alustamist kindlasti uurimistööd.
Seotud lood
Tänases ärikeskkonnas on jätkusuutlikkusest mõjutatud otsused muutunud ettevõtete jaoks vältimatuks. Nende otsuste baasilt võivad kujuneda kliendi- ning partnersuhted, ostu- ja müügitingimused ning ettevõtte brändi üldine kuvand.