• 21.08.19, 12:18
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Telia fookus sponsorrahade jagamisel on muutunud

Miks on suurettevõtete fookus muutunud ja keda nüüd parema meelega sponsoreeritakse? Telia Eesti partnersuhete juht Elo Võrk ja saatejuht Hando Sinisalu rääkisid Äripäeva raadio hommikuprogrammis toetuse, sponsorluse ja ühiskondliku vastutuse teemadel.
Telia fookus sponsorrahade jagamisel on muutunud
  • Foto: Reuters/Scanpix
Artiklit on täiendanud 21.08.2019 kell 15.00.
Vanasti EMT, Swedbank, Tallink ja teised toetasid sportlasi ja igasuguseid suuri üritusi. Miks suurürituste, spordi ja kultuuri sponsorlussummad võrreldes varasemaga kokku on kuivanud?
Ma arvan, et ettevõtete eesmärgid on muutunud. Kõik need suured üritused sponsorluse mõttes on olnud vajalikud nende ettevõtete brändi ehitamiseks ja tuntuse saavutamiseks.
Spordiüritused on selleks tegelikult parim formaat - seal on suured massid kohal, seal on telepilt, saad nähtavust. Aga nüüd kui eesmärgid on saavutatud, kõikide nende suurte brändide tuntused on ligi 100%, siis seda vajadust ettevõtetel enam ei ole.
Telia puhul ma ei ütleks, et sponsorlust klassikalises mõttes ei peaks tegema või et see ei ole enam oluline, mingites kohtades on see kindlasti oluline, teatud sihtgruppide puhul on see kindlasti oluline. Näiteks üritused ja kultuurisündmused võivad olla täiesti arvestatavad kanalid, et jõuda vene ja noorte sihtgrupini.
Aga Telia puhul on ikkagi strateegia sisemiselt nii palju muutunud, et meie eesmärk on just läbi digitaliseerimise arendada ühiskonda ja sellepärast on ka muutunud projektid, mida me toetame.
Mõned ütlevad, et sponsorlus ei olegi niivõrd äriline, vaid pigem südametunnistuse asi. Kui on väga oluline sündmus, mis rikastab ühiskonda, kas siis peaks suurettevõtetel olema moraalne kohustus seda toetada?
Mõeldes kui suur on Telia kliendibaas ja kui suure osa sellest moodustavad lapsed – tervelt 1/3, siis jah, meil on kindlasti moraalne kohustus ühiskonda panustada. Tegeleme igapäevaselt ka riskidega, mida digitaalsed lahendused kaasa toovad. Hiljuti viisime läbi ühe uuringu, et aru saada sellest, kuidas inimesed üldse tajuvad ettevõtte ühiskondlikku vastutust, ja kas see on nende jaoks oluline. Sellest uuringust tuli välja, et ainult 13% arvates pole tähtis, et ettevõtte tegeleks ühiskondlike teemadega.
Raha, mida vana nimega EMT suunas suusatamisse ja mujale – kuhu täna Telias neid sponsorluse toetusrahasid suunatakse?
Meie valdkonnad on jagatud laias laastus kolmeks. Üks osa toetustest on suunatud digitaliseerimise ja e-ühiskonna arendamisele, teine haridusse ja kolmas kultuurisündmustesse. Sellist klassikalist sponsorlust võib-olla ongi kõige rohkem alles jäänud kultuurivaldkonda, mida seome alati võimalusel teleülekande tootmisega toetatavast sündmusest. Investeeringu mahult on TV-ülekande tootmine võrreldav toetussummaga.
Kindlasti on palju tegevusi, mis on seotud arendusega. Väga suur trend hetkel maailmas on see, et luuakse äriliselt kasulikke tooteid, mis lahendavad ka mingit ühiskondlikku probleemi. Seal võib investeeringute maht olla väga suur, sest eeldab suurte tiimide aastate pikkust tööd. Jagatud väärtust loovate teenuste poole soovime ise kindlasti rohkem liikuda.
Järjest rohkem ettevõtted – mitte ainult Telia, vaid ka teised suurettevõtted – mõtlevad sellele, kuidas oma äritegevuse kaudu maailma paremaks muuta ja väga palju neid eelarveid, mis vanasti anti otse mingile spordi- või kultuurisündmusele, suunatakse nüüd erinevatesse arendusprojektidesse. Oletame, et väikelinna lastekoor tahab sõita välismaale esinema ja saadab taotluse, et palun andke meile 10 000 eurot, tahaksime sõita Saksamaale esinema.
Ma arvan, et neid taotlusi saavad absoluutselt kõik Eesti ettevõtted, ükskõik kui suured või väikesed nad on. Me vaatame kõik need taotlused alati läbi, vastame kõikidele nendele ja sealt võib tegelikult tulla ka ettepanekuid või üritusi, mis täiendavad mingit meie olemasolevat tegevust. Üks meie põhimõte on, et me ei toeta näiteks üksikindiviide. Ja spordi mõttes me ei toeta ka kindlaid alasid. Oleme spordi toetamisest üldse välja tulnud. Kui spordiga seoses midagi teeme, siis ongi see seotud mingisuguse suurema olulise ühiskondliku väärtuse või innovatsiooniga, et sellest oleks ikkagi võimalikult paljudele kasu, mitte lihtsalt ühele alale või indiviidile.
Kui palju te Telia Eestis saate teha selliseid projekte, mida mujal Telia riikides ei ole?
Sponsorlusotsused on lokaalsed otsused, mis on seotud turuolukorra ja kliendibaasiga, aga suunad, millele me tugineme, need on ühtsed. Sarnased projektid on laste küberturvalisus ja laste õigustega tegelemine ning keskkonnateemad.
Kui teil tuleks mõte, et tahaksite Ott Tänaku ralliauto üleni Telia värvidesse panna, siis see ei läheks läbi?
Jah, see ei läheks läbi, sest on paraku meie põhimõtetega vastuolus. Me ei toeta üksikisikuid ja projekte, mis on keskkonnale kahjulikud. Motospordil on siiski kahjulik mõju keskkonnale.
Kui keegi mõtleb, et tal on maru hea projekt ja otsib sellele rahastust, kellel on siis üldse lootust, et teiega võiks edasi arutada asja? Ma saan aru, et Ott Tänak võib kuskile mujale minna.
Jah, kahjuks ta on individuaalsportlane ning tegemist on motospordiga. Aga kindlasti on ettevõtteid, kelle jaoks on äriliselt väga mõttekas olla seal. See lihtsalt on meie äristrateegia, mis tingib need valikud. Aga kellel tasuks pöörduda – tasuks vaadata, millega ettevõtte tegeleb, mida ta seni on toetanud. Sealt on võimalik neid seoseid luua ja teha neid taotlusi nii, et ettevõte, kellele see on suunatud, tunneks, et see on täpselt see, mis sobib meie praeguste tegevustega kokku.
Tule 27. septembril sponsorlus- ja üritusturunduse seminarile, kus Elo Võrk räägib Telia teekonnast suursponsorist vastutustundliku brändiehitajani.
Kuula täispikka intervjuud siit:

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 28.10.24, 15:55
Jätkusuutlikkus kui valik: miks on oluline valida keskkonnasõbralikud lahendused
Tänases ärikeskkonnas on jätkusuutlikkusest mõjutatud otsused muutunud ettevõtete jaoks vältimatuks. Nende otsuste baasilt võivad kujuneda kliendi- ning partnersuhted, ostu- ja müügitingimused ning ettevõtte brändi üldine kuvand.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Bestmarketing esilehele