Silja Oja • 2 veebruar 2015
Jaga lugu:

Andreas Kaju: Iga õnnestumine ja ebaõnnestumine on digimaailmas tohutu ulatusega

"Digirevolutsioon on ju mõjutanud meid kõiki, meie igapäevast elu, lähedastega suhtlemist, tarbimist. Iga õnnestumine ja ebaõnnestumine on digimaailmas tohutu mõjujõu ja ulatusega. Seetõttu tuleb ka ettevõtetel küll olla seal, sest seal on ju su kliendid, partnerid, töötajad ent oma tegevust on vaja mõistuse piires siiski juhtida ja planeerida," räägib kommunikatsiooniettevõtte META partner Andreas Kaju.

Kuidas te julgesite majanduskriisi haripunktis uue teenusettevõtte rajada?

Kõige süngematel aegadel ettevõtlusega alustamine on kõige parem otsus üldse. Ehitasime üles väheste kuludega äri ja teenused, mis peavad toetama raha hoolega lugevat klienti. Kulude kokkuhoiu surve all õnnestub teha paljusid asju paremini kui muidu. Oleme sellele puhul on unikaalne teenusportfell – oleme ainus Eesti, Lätis ja Leedus tegutsev valitsussuhete tegevussuunaga nõustamisettevõte. Rahvakeeli tuntud ka kui lobitegevus, aga Eesti kontekstis pole see korrektne, kuna eestkoste ja ettevõtete huvide kaitse hõlmab aktiivse lobi kõrval paljud muudki.

põhimõttele truuks jäänud tänase päevani, see peegeldub meie vägagi tulemustele orienteeritud teenuste disainis, meie hinnakujundusprintsiipides ja ennekõike meie konsultantide värbamispoliitikas – meil töötavad väga tugevad, no-nonsense nõustajad. Teine ja laialt teada eripära META

Mille poolest te oma konkurentidest erinete?

Esiteks, osaliselt oma teistest erineva ärimudeli ja teenusportfelli tõttu ei ole meil päris üheselt määratletavaid konkurente. Teisalt on neid jälle väga palju – kommunikatsioonibürood, ärinõustajad, advokaadibürood. Samas teeme päris paljude nn konkurentidega väga head koostööd, sest kaasaja äride probleemide ja väljakutsete lahendamiseks on tihtipeale parim moodus panna kokku meeskond erinevatest kompetentsidest. Informatsioon, maine ja kommunikatsioon mängivad kriitilist rolli nii kohtuvaidlustes, riigihangetes, ettevõtete restruktureerimises, ühendamistes ja lahutamistes jne. Rääkimata valitsussuhete kasvavast rollist nendesamade ülesannete juures.

Seetõttu on meie meeskonna komplekteerimise juures olnud üks juhtprintsiip - suhtekorraldaja ei ole ammu pelgalt isik, kellelt oodatakse kommunikatsioonivõtete veatut tundmist, vaid ka panustamist klientide juhtimisprobleemi lahendamisse ning turundus- ja müügieesmärkide täitmisesse.

Olete oma firmat viimastel aastatel edukalt kasvatanud. Mis on META eduloo taga?

Me polnud alguses kindlad, kas minna väga konkreetsesse nišši või arendada täisteenust pakkuvat rahvusvahelist agentuuri. Mingil hetkel pidime otsustama ja valisime viimase. Viimased paar aastat olemegi olnud juba kolme suurima Eesti kommunikatsiooniettevõtte seas ja luban, et hoog ei rauge. Kui nalja teha, siis on veidi kahju, et Äripäev lõpetas suhtekorralduse TOPi koostamise, sest 2014. aasta edetabeli oleksime enda arvutuste järgi võitnud.

Edu pole tulnud üleöö, võetud on riske ning ette on tulnud katsumusi. Meie edu on mitme teguri koosmõjus sündinud  - õigeaegne turule tulek, teistest erinev teenustedisain ja hinnakujunduspõhimõtted ja kui väga enesekindel olla – siis asutajate taustadest tulenevalt hoopis teistsugune vaade ettevõtete, meedia, tarbijate ja ühiskonna koostoimele, mis on mõjutanud ka meie teenuste sisu.

Oleme investeerinud oma inimestesse, kellel on oma elust ja kogemustest erisugused lood rääkida. Meil on rahvusvahelistes ettevõtetes nii Balti kui Eesti kommunikatsiooni kureerinud inimesed, ministeeriumit ja avalikku haldust tundvad inimesed, ajakirjanik, New Yorgis maailma ühes suurimas kommunikatsiooniettevõttes sadade kolleegidega koos töötanud uus kolleeg, Peterburis propagandas magistri kaitsnud nõustaja jne. Inimeste mitmekülgne taust loob huvitava atmosfääri ja firmakultuuri. Ajudega töötamise valdkonnas on oluline hoida inimeste tuju ja motivatsiooni, et oleks hea ja huvitav tööle tulla. Inimesi tuleb motiveerida ja lubada neil areneda ning sellesse ka investeerida. Tuntud riskikapitalist, taas meie meestesse Taavet Hinrikusse ja Kristo Käärmanni investeerinud Ben Horowitz on öelnud oma raamatus, et tal on meeskondade komplekteerimisel üks printsiip – mitte ühtegi nõmetsejat, mitte ühtegi paabulindu, mitte ühtegi vingujat (no jerks, no peacocks, no whiners). Meil ka.

Mis on META tulevikuplaanid?

Kavatseme veelgi selgemalt arendada ja eristada oma elustiili- ja turunduskommunikatsiooni teenust ja valitsussuhete teenust: sünnib META Government ja META Communications. Õigemini, brändime oma klientide ja turu jaoks juba eksisteerivad ärisuunad arusaadavamalt ja otsekohesemalt. Tahame, et meid tuntaks võrdselt nii kvaliteetse valitsussuhete teenuse kui ka turunduskommunikatsiooni nõustamise poolest.

Millised trendid on kujundanud teie tegevusvaldkonda, võrreldes varasemaga?

Digirevolutsioon on ju mõjutanud meid kõiki, meie igapäevast elu, lähedastega suhtlemist, tarbimist. Iga õnnestumine ja ebaõnnestumine on digimaailmas tohutu mõjujõu ja ulatusega. Seetõttu tuleb ka ettevõtetel küll olla seal, sest seal on ju su kliendid, partnerid, töötajad ent oma tegevust on vaja mõistuse piires siiski juhtida ja planeerida. Sest internetti üldiselt purki pista ja kontrollida pole võimalik, erinevalt faksiga ajalehte saadetud pressiteatest või pressikonverentsil väljajagatavast mapist, mida keegi ei loe. Internet, sotsiaalmeedia ja mobiil vajavad tervet mõistust ennekõike, sest internet on massimeedia puudusi ka võimendanud ning soov mistahes hinnaga infomürafoonist esiletõusta on arusaadav, konkurentsi tingimustest paratamatu ent ka riskantne. Ja peaaegu meil kõigil on tegelikult elus rohkem kaotada kui võita.

Suhtekorraldaja on massimeedia ajastul, kus tegelikult pressiteate tegemiseks ja väljasaatmiseks ei ole vaja agentuuri abi, oluline mitte enam oma kirja- või jutustamisoskuse pärast, vaid taas just oma suhete ja nende korraldamise pärast. Sotsiaalne kapital, usalduslikud ja vastastikku austavad suhted oma kolleegide, meedia, arvamusliidrite, poliitikakujundajatega on need omadused, mis teevad suhtekorraldajast suhtekorraldaja.

www.metaadvisory.ee

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 51 44 884Maarit.eerme@aripaev.ee
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561hando@best-marketing.com
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700catlin.puhkan@aripaev.ee
Helen Külaots
Helen KülaotsBest Marketingi kaasautorTel: +372 523 1550helen@best-marketing.com