8 mai 2019
Jaga lugu:

Hiinast, võltsturundusest ja tehnoloogia varjukülgedest

Märtsi lõpus räägiti Helsingis toimunud innovatsioonikonverentsil NextM Hiinast, võltsturundusest ja tehnoloogia varjukülgedest. Mindshare Eesti meeskond tegi konverentsist väikese kokkuvõtte, mida tasub lugeda.

Kas Hiina on uus Silicon Valley?

Tu-Lam Pham esitas väljakutse läänemaailmale oma etteastes “Kas Hiina on uus Silicon Valley?”, näidates, kui kiirelt areneb tehnoloogia teisel pool maakera. Eesti on tuntust kogumas oma iduettevõtetega, kuid Hiina on meist valgusaastate kaugusel ees. Tehnoloogia arengusse investeeritakse kümneid kordi rohkem kui Euroopas. Tänapäeval saavad trendid alguse Hiinast, mitte USA-st või Lääne-Euroopast.

Kohalikud superäpid võimaldavad korraga nii meelt lahutada, suhelda, poodelda, rahalisi tehinguid teostada kui näiteks jalgratast laenutada ja on mugavalt tarbija igapäevakasutuses. Kui Saksamaal läheb erinevate toimingute teostamiseks vaja 20 erineva äpi abi, siis hiinlastel on mugav kõike läbi ühe superäpi toimetada. Nii selles kui paljudes teistes tehnoloogia valdkondades on selgelt märgata lääneriikide mahajäämust. Võib debateerida riigi tsentraalse kontrolli teemal tehnoloogia arengu üle, aga siinkohal ei hakka sellesse laskuma.

Hiinas ei ole mitte mobile first - vaid mobile only. Seal on tervel noorte põlvkonnal vahele jäänud süle- ja lauaarvutite kasutamise etapp, nad on liikunud otse nutitelefonidele. Seetõttu on Hiina kõige arenenum riik maailmas kiire mobiilse interneti ning mobiiliteenuste hulga ja kvaliteedi osas. Hiinlastel on oma digimaailm - neil on enda GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) versioonid, aga see kõik on määratult suurem.

Euroopa ja USA ettevõtted, kes tahavad Hiina turule siseneda, on enamasti põrunud, sest hiinlased on valmis investeerima kordades rohkem. Paar meie jaoks kõnekamat näidet - maailmakuulus taksoteenust pakkuv ettevõte Uber proovis kahel korral Hiina turule siseneda, kuid edutult. Uber investeeris Hiina turule sisenemiseks 2 miljardit dollarit, hiinlased aga vastukaaluks, et neid turule mitte lasta, pakkusid oma sarnast teenust (DiDi) paar aastat tasuta. Uber proovis uuesti, investeerides veel 4 miljardit, kuid hiinlased olid valmis investeerima 20 miljardit. Uber ei ole tänaseni Hiina turul. Kui Saksamaa investeerib AI-tehnoloogiasse 3 miljardit eurot, siis ainuüksi Shanghai linn investeerib 15 miljardit. Naljaga pooleks nimetas Tu-Lam Pham Hiinat dopingut kasutavaks Silicon Valley-ks, aga tõsi on see, et hiinlased suhtvad tehnoloogia tulevikku ülimalt tõsiselt.

Tu-Lam Pham pööras tähelepanu ka hiinlaste 996 töökultuuri mentaliteedile – töötatakse kella üheksast üheksani, kuus päeva nädalas. On põhjust eeldada, et Hiina kui digitaalse teerajaja roll maailmas jätkuvalt kasvab.

Jäägem inimesteks

Et tasakaal tuleb kasuks igas eluvaldkonnas, ka konverentsidel, siis oli NextM-ile kutsutud esinema ka Andrew Keen, kes suunas sügavamalt mõtlema tehnoloogiliste uuenduste ning digitaalmaailma suurkorporatsioonide kasvu halvema poole peale. See võib endaga kaasa tuua olukorra, kus monopolid, robotid ja tehisintellektid kontrollivad inimesi, võttes meilt võimaluse teha iseseisvaid valikuid ning oma elu puudutavaid otsuseid.

Muret valmistab ka pidevalt suurenev andmete hulk, mis on tõstatanud probleemi, kellele see info kuulub, kuidas seda kontrollitakse ning milleks kasutatakse. Keen näeb praeguse digitaalse usalduskriisi lahendamisel olulisena 5 valdkonda: parem regulatsioon, konkurentsi pakkuvad uuendused, sotsiaalne vastutustundlikkus, töötaja ja tarbija teadlikkus ning haritus (tema raamatust ‘How To Fix the Future’).

Fake News - Naljaviluks tehtud katsega maailmakuulsaks

Kogu maailmas on jätkuvalt ja kasvavalt mureks fake news, mida esineb kõikjal, nii poliitikas, uudiskorporatsioonide infovoogudes, turunduses kui muudes valdkondades. Omapärase katse tegi sotsiaalmeedia abil Oobah Butler, kes oma tühja tagahooviga tõusis TripAdvisoris Londoni parimaks restoraniks.

Ta tõestas, kui lihtne on mõjutada inimesi ning manipuleerida tunnustatud veebilehe arvustustega. Tihti lähtutakse veebis öeldust ja seal kajastatud arvamustest ning selle tulemusel on tänapäeval võimalik edukalt võltsida erinevaid ettevõtmisi. See on ühelt poolt uskumatu ja naljakas, teisalt tõsiselt mõtlemapanev näide.

Innovatsioonikonverentsi NextM korraldajad on GroupM, mida Eestis esindavad meediaagentuurid Mindshare, Mediacom ja Media House (Wavemaker). NextM konverentsid toimuvad igal aastal nii Helsingis, Oslos, Stockholmis kui Kopenhaagenis

Mõtted pani kirja Mindshare Eesti.

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Marianne Liibert
Marianne LiibertBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5563 5831marianne@bestmarketing.ee
Kristi Remmik
Kristi RemmikBestmarketing.ee ürituste projektijuhtTel: +372 5683 6988kristi@bestmarketing.ee
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561hando@best-marketing.com
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700catlin.puhkan@aripaev.ee