Autor: Äripäeva eriprojektide toimetus • 30. oktoober 2021

Jätkusuutlikkus ja sotsiaalne vastutus - uus müügistrateegia?

Tänapäeval on tarbijaid uue tootega palju raskem meelitada kui varem. Üksikutest allahindlustest, hooajalistest kampaaniatest ja heast tootest enam ei piisa. Üha enam keskendutakse brändi väärtustele ja suhtumisele globaalsetesse, sotsiaalsetesse ja ökosüsteemi väljakutsetesse. Selline tarbijakäitumise muutus on sundinud ettevõtteid oma väärtusi ja müügistrateegiat ümber mõtlema. Olgu tegemist toidu, riiete või köögiseadmetega, jätkusuutlikkuse kontseptsioon hakkab juurduma pea igas valdkonnas.

Mõistet "jätkusuutlik äri" võib mõista väga erinevalt. Siiski on kõige olulisem see, kuidas see arusaam mõjutab ettevõtte tehtavaid otsuseid ja kuidas see on seotud globaalsete probleemide lahendamisega. Nii keskendub üha rohkem noori ettevõtteid kaubanduse arendamisele ja sotsiaalsele vastutusele - annetatakse heategevuseks, tegeletakse vabatahtliku tööga, haritakse ja julgustatakse inimesi panustama ülemaailmsete probleemide lahendamisse. Väga hiljuti astus sellise sammu ettevõte "KohviSemu", mis müüb kohvimasinaid ja kohvi koju. Nad tutvustasid armastatud kohvi uut tootepakendit ja lubasid oma klientidel osta kohvi kastiga või ilma.

Isegi kõige väiksemad sammud on jätkusuutliku ettevõtluse poole liikumisel hädavajalikud. Tänapäeval on tarbijad huvitatud toote kvaliteedist ja selle taga oleva kaubamärgi väärtustest. 2019. aastal läbi viidud küsitlusest selgus, et brändi lähenemine keskkonna-, majandus- ja globaalsetele probleemidele on isegi olulisem kui müüdav toode. Uuringutulemused näitasid seda selgelt: 47% ülemaailmsetest internetikasutajatest keeldusid toodet või teenust ostmast, kui said teada, et brändiväärtused ei vasta nende väärtustele. 47% vastanutest mainis ka, et eelistaks valida keskkonnateemasid teadlikult vaatava müüja. Nii et isegi üks väike samm jätkusuutlikuma ettevõtte poole kaupade pakendite muutmisega on palju väärtuslikum kui seda sammu mitte teha.

Kaasaegsele tarbijale ei piisa toote müümiseks mõistlikust hinnast. Täna hindab tarbija ka haridust, brändi lisaväärtust, võimalust tõeliselt õppida tundma brändi sisepoliitikat ja suhtumist. Ka "KohviSemu" meeskond järgib seda väga avalikult ja siiralt, vaadates oma kliente kui sõpru, neidsoojalt vastu võttes ja alati koos nendega kohvi juues. Tõsi, see külalislahkus on osa ettevõtte äristrateegiast. See võimaldab püsiklientidel ja uustulnukatel avastada uusi kohvimaitseid, tutvuda lähemalt maailma erinevates piirkondades kasvatatud kohviubadega ja avastada seeläbi tõeliselt maitsvat kohvi.

Lisaks räägib meeskond mitte ainult kaupluses saadaolevatest toodetest, vaid aitab kollektiivselt tundma õppida ka kohvimaailma peensusi: tutvustab erinevaid ube, nende ajalugu, õpetab kohvimasinaid kasutama, jagab näpunäiteid kohvi kodus valmistamise kohta, valmistab erinevaid jooke ja esitleb julgelt oma meeskonnaliikmeid. Selline lähenemine kliendile näitab, et ettevõte ei ole ainult sotsiaalselt vastutustundlik. Nad hoolivalt päriselt klientide ostukogemusest. See osa on kaasaegse tarbija jaoks sama oluline kui ettevõtte väärtused.

Jätkusuutlikkus ja sotsiaalne vastutus on kontseptsioonid, mis tõstavad ettevõtte positsiooni, kuid ei müü. "KohviSemu" äristrateegia näitab selgelt, et vastutustundlik suhtumine klientidesse ning maailmas valitsevatesse probleemidesse, mis on väljakutseks kõigile, müüvad tõeliselt. Väikesed sammud jätkusuutliku ettevõtluse arendamise suunas tähendavad kaasaegsele tarbijale palju enamat kui trendid või atraktiivne hind. Seetõttu peaksid jätkusuutlikkus ja sotsiaalne vastutus muutuma prioriteediks müügistrateegia osas.

Jaga lugu
Bestmarketing.ee toetajad:
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügijuhtTel: +372 5331 5700