Kui veel 10 aastat tagasi hindasid töötajad ettevõtte juures eelkõige kaubamärki, toote või teenuse kvaliteeti, siis nüüd soovivad töövõtjad näha pigem tulevase tööandja tegelikku sisemist hingamist. Konkurentsivõime tööturul määrab tööandja bränd – peegeldus ettevõtte tõelisusest.
- Fontese vanemkonsultant Kadri Sooberg-Aettik
„Täna esitavad töötajad aina suuremaid nõudmisi tööandjale. Konkurentsisituatsioon tööturul on tihe ja ei paista leevenevat, elanikkonna vananemine ja „ajude“ väljavool jätkub. Ettevõtjad peavad süsteemselt tegelema oma tööandja mainega ja looma tähendust õige sihtgrupi silmis. Läbipaistva kuvandiga ettevõtted palkavad parimaid ning täna otsustab töövõtja,” rõhutab Fontese vanemkonsultant Kadri Sooberg-Aettik.
Ta lisab, et tööandja maine kujundamine ei ole eraldiseisev protsess, see on osa ettevõtte brändingust, seotud tihedalt strateegia, väärtuste, kultuuri ning inimestega. Mainekujundusse peavad olema kaasatud juhtkond ja kõik ettevõtte tasandid, oluline pole mitte ainult väljapaistev „nägu“, tõelisust peavad peegeldama olemasolevad töötajad oma väärtustega. Edukast tööandja brändingust on saamas oluline konkurentsieelis tööturul.
Värbamise edukus sõltub tööandja mainest. Värbamisprotsessi käigus selgub tõde, missugune on ettevõtte tegelik positsioon ja maine tööturul. Uusi inimesi värvates tuleb luua selgus ettevõtte kultuurist, väärtustest, inimestest ja eesmärkidest ning defineerida, keda soovitakse kõnetada. Möödas on “Post & Pray” ehk „postita ja palveta“ aeg, mil jäädi meedias avaldatud töökuulutuse peale pöidlad pihus CVsid ootama. Täna saadab edu neid organisatsioone, kes suudavad personaalselt kõnetada soovitud sihtgruppi. Tähtis on, et loodud kuvand annab tõese ja veenva ettekujutuse organisatsiooni identiteedist ning haakuvus tekiks huvipakkuva inimese väärtuste ja ootustega.
Positiivse maine loomisest keerukam on maine parandamine
Värbamisprotsess toimib ühtlasi ka tööandja maine uuringuna. Rääkides ettevõtte jaoks olulise sihtgrupiga, joonistub välja, kui atraktiivne on organisatsioon täna potentsiaalsete töövõtjate seas, kuidas teda väljastpoolt tajutakse ning mis on tööpakkumisest loobumise põhjused. Kui ettevõte hoolib oma tööandja mainest suhtutakse värbamise käigus saadud infosse väga tõsiselt.
Strateegiline värbamine on süsteemne, laiapõhjaline ja aeganõudev protsess, nõudes teadmisi, kogemusi ja metoodikat, mida ettevõttel endal nappida võib. See loob vajaduse kaasata väline koostööpartner. „Suur tugi välise partneri kaasamisest on näiteks alustavatele start-up ettevõtetele, kes on töövõtjatele tundmatud ning kes alles alustavad oma tööandja brändi loomist,“ ütleb Fontese värbamisspetsialist Raine Kuningas, märkides, et uute ettevõtete jaoks on Fontes justkui agent, kes tutvustab neid õigele sihtgrupile, sest uutel tegijatel on keerukas parimatele tööturul silma jääda.
Keerulisem on situatsioon ettevõtetele, kelle maine on väsinud või eelarvamustega pärjatud, keda ei hinnata tööturul kõrgelt. Ka siis on abi värbamispartnerist, kes aitab potentsiaalsete töövõtjate seas teha teavitustööd. „Loomulikult peame ise eelnevalt oleme veendunud, et ettevõtte kultuur, väärtused ja sisekliima on tõepoolest muutunud ning tarvis on vahendajat, kes avab uusi loodud perspektiive sihtgruppide silmis,“ sõnab Raine Kuningas.
Fontes võtab vastutuse nii ettevõtte kui kandidaadi ees ning seetõttu on objektiivse tegelikkuse peegeldamine võtmetähtsusega. Näiteks, kui tööandja soovib parimate ligimeelitamiseks öelda, et ettevõttes hinnatakse töö ja eralelu tasakaalu, kuid tegelik töökultuur seda ei peegelda, on tegu katteta lubadusega. Ilmselgelt ei jää see lubadus märkamata ettevõtte tänastele töötajatele ning võib põhjustada palju rahulolematust ja ebaõiglustunnet, kahjustades sisemist tööandja mainet. Seega peab nii organisatsiooni sisene kui väline kommunikatsioon olema väga hästi läbi mõeldud ja aus ning seda infot saab värbamispartner jagada potentsiaalsete kandidaatidega.
Õnnestunud värbamisprotsess on vaid osa brändingu elluviimisest
Eeliseid Fontese kaasamisel ettevõtte brändingusse ja värbamisprotsessi on mitmeid. Lisaks pikaajalistele kogemustele ja tugevale metoodikale on Fontesel Talendipank, kuhu on 26 aasta jooksul kogunenud üle 46 000 tipptegija andmed. Need on inimesed, kelleni ajalehe- ja veebireklaamiga ei pruugi jõuda, kuid ollakse valmis Fontesega arutama erinevate tööpakkumiste teemadel. „Meie jaoks on märkimisväärse tähtsusega vahetu ja aus koostöö kandidaadiga. Samuti peab ettevõte omama ja edastama objektiivset pilti organisatsioonist, pakutavast ametikohast, meeskonnast, ettevõtte väärtustest ja kultuurist. Meie eesmärk on viia omavahel kokku ettevõte ja töötaja, kelle väärtused ja ambitsioonid haakuvad,“ selgitavad Kadri Sooberg-Aettik ja Raine Kuningas.
Seejuures toonitavad nad, et õnnestunud värbamisprotsess ja oodatud meeskonnaliikme saabumine meeskonda on vaid osa tööandja brändingu elluviimisest, sest järgmiseks väljakutseks on inimese hoidmine ja sidumine ettevõttega. „Inimeste hoidmine tähendab organisatsiooni võimet tagada kultuur ja keskkond, kus inimene saab maksimaalselt panustada ja andeid rakendada ning saab selle eest väärilist tasu ja tunnustust. Pikaajalist pühendumist ei ole võimalik luua ainult läbi palga või muu materiaalse hüve,“ ütleb Sooberg-Aettik. „Tööandja poolt pakutav on tervik kõigest, mida töötaja selles ettevõttes töötades saab ja kogeb.“
Konkreetsed sammud, mida iga ettevõte juba täna oma maine heaks teha saab:
* Vältige võimaluste vähendamist tulevikus! Ärge jätke värbamisprotsessis tähelepanuta mittevalituks osutunud töölesoovijad. Täna liiga kogenematu ja seetõttu välja jäänud kandidaat võib viie aasta pärast olla teile parim lahendus. Uskuge, et minevikus osaks saanud halb kandideerimiskogemus ei unune.
* Ärge lubage rohkem, kui suudate tagada! Töökuulutust loeb ka tänane töötaja, kes teab tõde.
* Ettevõtet esitledes olge läbipaistev! Ettevõtte kultuur, protsessid, väärtused ja ootused on üks suur kogum, mida esitledes peab olema aus ja selge. On inimesi, kellele sobib kellast-kellani töökorraldus – ärge kartke seda välja öelda, kui see iseloomustab teie ettevõtte töökultuuri.
* Pidage oluliseks teie organisatsioonist lahkuvaid inimesi! Eelistage alati väärikat ja sõbralikku lahkuminekut. Lisaks olemasolevatele töötajatele on olulised mainekujundajad ettevõttest lahkunud inimesed, kes jagavad oma võrgustikus nii positiivseid kui ka negatiivseid kogemusi. Ühel halval kogemusel on külviefekt.
* Uue töötaja majja saamine on alles esimene samm! Tema pühendumine sõltub sellest, kas loodud ettevõtte kuvand vastab tegelikkusele, kas antud lubadustest peetakse kinni ja kas suudetakse tagada keskkond, kus tema talent oleks maksimaalselt rakkes.
Fontes
Fontes on asutatud 1990. aastal inimeste juhtimise vallas tegutsev konsultatsioonifirma, kus ettevõtte omanikud-partnerid on igapäevaselt tegevad juhtivkonsultantidena. Fontes on 26 aastat aidanud ettevõtetel talente leida, arendada ja hoida - need on protsessid, mis oluliselt kujundavad tööandja mainet. Fontese unistus on viia kokku talendi potentsiaal ning organisatsiooni eesmärgid ja väljakutsed. Fontes paigutab aastas tööle üle 100 talendi, kellest ligikaudu 2/3 on juhid ja 1/3 on spetsialistid.
- Fontese värbamisspetsialist Raine Kuningas
Vaata lähemalt ja tule Fontese Talendipanka: talendipank.fontes.ee
Seotud lood
Klišee kohaselt on töötajad ettevõtte suurim vara ja selle tõe varjuküljeks on, et värbamisprotsessi tuleb võtta täie tõsidusega.
Digiajastule vaatamata võib trükitud kalendreid leida pea igast ettevõttest. Paljud neist on mõne partnerfirma poolt kingitud, kuid sellise kingituse loomist saab vaadata ka täiesti uue nurga alt.
Hetkel kuum
Tagasi Bestmarketing esilehele