Andrus Kiisküla • 8. november 2018
Jaga lugu:

WWW leiutaja tahab “lepingut” Internetile

Lissabonis toimuva maailma suurima Web Summit digikonverentsi juhatas sisse WWW leiutaja Tim Berners-Lee, kes tekitas piisavalt segadust peale enda tutvustamist, sest tihti aetakse WWW ja Internet segamini. Märkusena, et Internet leiutati tunduvalt varem Robert E. Kahn ja Vint Cerfi poolt.

Web Summit  Foto: Erakogu

Nüüd ligi 30 aastat hiljem tahab mees, kes WWW leiutas, seda parandada. Tim Berners-Lee usub, et inimesed näevad ohtu oma privaatsusele ja vabadusele suurte korporatsioonide poolt. Valeuudiste levik, inimestega manipuleerimine jpm. Ja mitte ainult. Ka riikide poolt. Lähiajalugu on näidanud, et ka riigid piiravad Interneti teenuseid valimiste ja protestide ajal. Lisaks on piisavalt riike, kus teatud teenused ei olegi üldse kasutatavad. Lisaks, mida meie andmetega tehakse, kuidas kasutatakse, kes kasutavad…? Ja selles valemis on muidugi ka kodanikel oma roll.

Järgmiseks aastaks on kõikide eelduste kohaselt 50% meie planeedi elanikest online. See nõuab uusi meetmeid ja kokkuleppeid.

Berners-Lee soovib oma organisatsiooniga rohkem kaitsta inimeste online vabadust ja on lansseerinud algatuse “Contract for the Web” ehk otsetõlkes leping veebiga, mille täpsed tingimused on plaanis paika panna järgmise aasta maikuuks, millal 50% maailma elanikest on esimest korda online.

Projekti esialgsetele printsiipidele on oma allkirja alla pannud juba tehnoloogia hiiglased nagu Google ja Facebook, mis tekitab omajagu küsimusi, sest selle lepingu põhjal ei tohiks olla mingisugust tsensuuri, samas Hiina turule mõeldes töötab Google väidetavalt välja tsenseeritud otsingumootorit. Facebook on see aasta korduvalt olnud hädas andmete ja privaatsusega. Samas tegijal juhtub ja usun, et nende ettevõtete soov on siiralt online maailm paremaks muuta.

Sellel lepingul on kolm osapoolt:

Riigid, kes peavad kindlustama kõigile täismahus ligipääsu Internetile, sõltumata sellest, kes ja kus nad on, et nad saaks aktiivselt online maailmas osaleda. Seda kõike arvestades nende õigusi privaatsusele, et nad saaks Internetti kasutada vabalt, turvaliselt ja ilma hirmuta.

Organisatsioonide roll on pakkuda taskukohast ja ligipääsetavat ühendust, koos austusega inimeste personaalsetele andmetele ja privaatsusele. Lisaks looma tehnoloogiat, mis kõige paremini toetab parimat inimkonnas (best in humanity).

Kodanike roll on olla loojad ja kaasloojad, et veeb oleks võimalikult relevantse ja rikka sisuga kõigi jaoks. Ehitada tugevaid kogukondi, mis austavad sotsiaalseid diskussioone ja inimväärikust, et kõik tunneks ennast turvaliselt ja teretulnud online maailmas. Võitlema veebi eest, et see jääks avatuks ja oleks globaalne allikas kõigile inimestele nüüd ja tulevikus.

Riikidest on selle algatusega esimesena liitunud Prantsusmaa. Kas ka Eesti liitub ja millal liitub ei ole teada.

Kogu algatuse kohta loe lähemalt siin: https://fortheweb.webfoundation.org/

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Enimloetud
Jekaterina Molotkova
Jekaterina MolotkovaBest Marketingi juht-toimetajaTel: +372 5620 6764jekaterina@bestmarketing.ee
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561hando@best-marketing.com
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700catlin.puhkan@aripaev.ee
Helen Külaots
Helen KülaotsBest Marketingi kaasautorTel: +372 523 1550helen@best-marketing.com