Hando Sinisalu • 30. november 2017
Jaga lugu:

Inimesed tahavad tarbida vastututustundlikult... aga on segaduses

Foto: Shutterstock

Ajakirja Fast Company novembrinumber kirjutab sellest, et enam kui 60% ameeriklastest peab oluliseks osta ühiskondlikult vastutustundlikelt ettevõtetelt. Protsentuaalselt sama hulk inimesi on ka ostnud viimase 12 kuu jooksul just sellistelt ettevõtetelt.

Kuid kõigest 27% vastanutest ütleb, et kulutab rohkem kui 50% oma sissetulekust vastutustundlikele brändidele.

Kahjuks pole viimase viie aasta jooksul USA tarbijate hoiakud vastutustundliku tarbimise osas paremuse poole liikunud.

Pilt: Viie aasta jooksul pole midagi muutunud: ühiskondlikult vastutustundlike ostuotsuste kronoloogia

On keeruline võtta seisukohta, kas olla selle küsitluse suhtes optimistlik või pessimistlik. Ühest küljest on valdav enamus inimestest veendunud, et ettevõtted peaksid olema vastutustundlikud ning paljud on valmis sellistesse ettevõtetesse oma raha viima.

Teisalt jällegi on ligi pool vastanutest (47%) seisukohal, et maailm muutub aina hullemaks. Kolmandik ei suutnud nimetada ühtegi ühiskondlikult vastutustundlikku ettevõtet ning ülejäänud kolmandik ei tundu isegi hoolivat.

Ameeriklastel on erinev arusaam ühiskondlikult vastutustundlikust ettevõttest. Kui paluda nimetada mõni vastutustundlik bränd, siis viimatise uuringu kohaselt on nendeks Toms, Whole Foods ja Starbucks. Paljude arvates on vastutustundlikeks ka Walmart, Amazon ja Target, kes on tegelikult kõigest suurettevõtted. Mõnede arvates on selleks isegi National Rifle Association (USA relvaassotsiatsioon). 1000 ameeriklase seas läbi viidud uuringus ligi kolmandik (30%) vastanutest ei osanud nimetada ühtegi ühiskondlikult vastutustundlikku ettevõtet.

„Meil pole piisavalt selliseid ikoonilisi brände nagu Toms, Whole Foods, Starbucks ja ühiskondlikult vastutustundlikeks peetakse lihtsalt suurbrände,“ arvab iga-aastase uuringu taga oleva Good.Must.Grow agentuuri asutaja Heath Shackleford.

Pilt: Ettevõtted, keda ameeriklased peavad ühiskondlikult vastutustundlikeks

„See näitab väga ilmekalt, mis tööd tuleb veel teha. Kõik võistlevad tarbijate teadlikkuse ja rahakoti pärast ning osadel ettevõtjatel on lihtsalt palju raha [turunduse peale] kulutada,“ ütleb Shackleford.

Ka mujal maailmas sarnased mured

Viis aastat tagasi Fast Company ajakirjas avaldatud uuringu kohaselt väidab enamik maailma suurriikide tarbijaid, et nad soovivad osta vaid neid tooteid, mis on planeedi ja ühiskonna jaoks parimad. Ometi teevad seda vähesed. Kuid tegu pole siiski endale valetamisega, mängus on veel suuremad jõud.

Kas inimesed on huvitatud kestlikust tarbimisest? 6224 ostleja seas läbi viidud uuringu kohaselt on valdav enamus Brasiilia, Hiina, India, Saksamaa, UK ja USA vastanutest selles veendunud.

Tervelt 66% vastanutest arvab, et „me peaksime tarbima palju vähem, et parandada tulevaste põlvkondade huvides keskkonda,“ ning 65% tunneb, „teatud vastutust osta tooteid, mis on nii keskkonna- kui ühiskonnasõbralikud.“

Ometi pole ühtegi tõendit sellest, et me ka tegelikult vähem tarbiksime.

Miks nii?

Üks võimalus on, et inimesed ütlevad üht, kuid teevad teist. Kuid tõenäolisem selgitus on see, et selliseid tooteid pole eriti palju saadaval. Ja isegi kui on, siis ei ole need piisavalt hästi märgistatud.

BBMGGlobeScan ja SustainAbility poolt avaldatud uuring jaotab tarbijad neljaks segmendiks:

Eestkostjad (14%) - tunnevad süüd oma isikliku mõju pärast keskkonnale ja ühiskonnale, otsivad fakte ja soovivad jagada oma ideid ja kogemusi paremate toodete arendamiseks;Püüdlejad (37%) - nõustuv keskmine, materialistlikult mõtlev ning stiili- ja staatuseteadlik, kuid valmis kaaluma alternatiive;Praktikud (34%) - mures hinna pärast, skeptilised ühiskonna ja keskkonnamõju väidete suhtes;Ükskõiksed (16%) - nagu ka nimi viitab, ütlevad tõenäoliselt midagi sellist, et „indiviidid saavad teha väga vähe“ või et „keskkonnaprobleemid on ülepaisutatud“.

Raporti kohaselt hoiavad enda käes võtit „püüdlejad“, sest nemad on suurim grupp. Ühtlasi on nad trendiloojad sellistel kasvavatel turgudel nagu Hiina ja India, kus äril on võimu kujundada tarbimisharjumusi, tulles vastu püüdlustele ja soovidele teha kestlikumaid tooteid ja elustiilivalikuid.

Huvitaval kombel tuleb esile suurem huvi kestlikkuse vastu just arenevas maailmas. Näiteks Brasiilia, India ja Hiina tarbijad (51%) teevad väidetavalt rohkem keskkonnast ja sotsiaalsetest põhjustest lähtuvaid oste kui USA, UK ja Saksamaa tarbijad (22%). Enamus tarbijaid on valmis maksma kestlike toodete eest kõrgemat hinda (60% vs 26%) ning suurem hulk on valmis veenma ka oma sõpru (70% vs 34%).

Suurimateks takistusteks kestlikule tarbimisele on kehv kommunikatsioon ning laialt levinud arvamus, et rohetooted on kallimad.

Nendel teemadel tuleb juttu ka 28. – 29. märtsil 2018 toimuval Passwordil: www.password.ee

Allikad: www.fastcompany.com/1681019/people-say-they-want-sustainable-consumption-but-do-they-mean-it

www.fastcompany.com/40495324/when-asked-to-name-a-responsible-company-americans-dont-do-so-hot

Jaga lugu:
BEST MARKETINGI UUDISKIRJAGA LIITUMINE

Telli olulisemad Best Marketingi uudised igal nädalal enda postkasti.

Bestmarketing.ee toetajad:

Enimloetud
Maarit Eerme
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 51 44 884Maarit.eerme@aripaev.ee
Hando Sinisalu
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561hando@best-marketing.com
Cätlin Puhkan
Cätlin PuhkanBest Marketingi veebireklaami müügiijuhtTel: +372 5331 5700catlin.puhkan@aripaev.ee
Helen Külaots
Helen KülaotsBest Marketingi kaasautorTel: +372 523 1550helen@best-marketing.com