10. september 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Veebilehe tellimisest maalähedaselt

Foto: Apek Digital
Kodulehe, e-poe või mõne muu infosüsteemi ehitamine sarnaneb ehitusega füüsilises maailmas. Ent küberruumis on piiranguid vähem ning asjad on nii-öelda kummist – venivad täpselt nii palju, kui neid venitada, mis muudab projekti lähteülesandest, ajakavast ja eelarvest kinnipidamise keerulisemaks. Ootuspärase tulemuse tagavad oskuslik projektijuhtimine ja mitmed teised aspektid, mis tuleb enne tellima asumist läbi mõelda.

See artikkel on abiks ettevõtetele, kes tegutsevad väljaspool IT-sektorit ja kellele on IT-d puudutavad teemad pigem võõrad. Lugu aitab vastata küsimustele, mis tuleks enne veebi tellimist enda jaoks selgeks teha. Sellest lähemalt räägib APEK digital OÜ digivaldkonna juht Indrek Vimberg.

 Miks?

Umbes 80% inimestest teeb enne ostu sooritamist veebis eeltööd. End soovitakse kurssi viia nii toote/teenuse olemuse ja kasudega kui ka müüja taustaga. Kui toodet või teenust on võimalik osta veebilehe kaudu, tasub pakkuda ka makse- ja tarnefunktsioone. Ettevõtet, toodet või teenust, mida veebiotsinguga ei leia, pole paljude jaoks olemas.Aga kas kord juba loodud veebileht töötab algsel kujul igavesti? Lühike vastus on, et ei tööta. Veebilehe ajakohastamine on „hügieeni“ küsimus. Ettevõte kasvab ja areneb, kasutusele tulevad uued veebitehnoloogiad. Lisaks jooksvale sisu uuendamisele tuleks iga kolme kuni viie aasta järel leht tervikuna kriitilise pilguga üle vaadata.Ajakohane ja korrektne veebileht toetab müüki ja teeb teie soovitamise lihtsamaks.

Esinduslikkus tuleb mängu ka siis, kui enda aktiivse turundamise asemel saab loota suust suhu levivale soovitamisele või osaletakse ainult hangetel. Ei maksa unustada, et ka suusõnalise reklaamiga kaasneb peaaegu alati viide veebilehele. Teie lehte vaatab ka subjektiivsemate hindamiskriteeriumitega hanke üle otsustaja. Kas lingil avanev ikka iseloomustab ettevõtet parimal viisil ja aitab müügi lõpule viimisele kaasa?Vananenud leht võib saata vale sõnumi.

- Läbimõtlemata ja ligadi-logadi kokku pandud veebileht tekitab kliendis pigem eemaletõukava tunde. Näide elust: kas toidu ostmiseks astuksite sisse täissoditud seinaga kortermaja all asuvasse keldripoodi või sõidaksite veidi kaugemale, viisakamasse kauplusesse?

- Iganenud disain mõjub odavalt. Kas ka müüdavad tooted ja teenused on odavapoolsed? Kui kõrget hinda saab küsida keldripood? Aga sätitud vitriinidega vanalinna butiik?

Veebileht on ettevõtte visiitkaart, mis mõjutab tajutavat väärtust. Lisaks tasub enda soovitamine lihtsaks teha.Koduleht vs e-pood

Klassikaline koduleht ja e-pood näevad visuaalselt välja mõnevõrra erinevad. Erineb ka nende funktsionaalsus. Ehkki e-poes saab klient teha rohkem kui tavalisel kodulehel – maksta ja transporti tellida –, ei tähenda see alati märkimisväärselt suuremaid ehituskulusid.E-poe põhifunktsioonid tekitatakse vastavate moodulite lisamisega, mis pole kuigi keeruline töö. Mõnevõrra töömahukam on e-poe ehitamine juhul, kui soovitakse automatiseeritud andmevahetust laosüsteemide, raamatupidamisprogrammide ja muude andmekogudega. Kui teie toodet või teenust on võimalik veebis lihtsalt müüa, siis tasub ehitada e-pood. Kumb enne, kas sisu või disain?

Uue kodulehe lahutamatu osa on värske ja läbimõeldud sisu. Sisu koosneb enamasti tekstist, fotodest, videotest, täidetavatest vormidest, allalaaditavatest failidest jms. Enne kui saab rääkida disainist, peab sisu ja selle maht olema paigas. Allpool mõned soovitused.

- Olenemata sellest, kas tekst on kirjutatud ise või tellitud agentuurist – see peab toetama veebilehe üldist eesmärki. Ehk sisu peab vastama küsimusele „Mida müüakse?“.

- Paljudel ettevõtetel on kiusatus alustada juttu iseendast. Rõhutatakse asutamisaastat, 100%-list Eesti kapitali, tuuakse välja maailmapäästmise plaanid ja muud sarnast. See pole midagi erakordset, ka näiteks tuntud autokontsern Daimler AG teeb seda. Ainult selle vahega, et nemad müüvad oma lehel kontserni aktsiaid, mille maksumus on näha lehe alumises osas. www.daimler.com

Nimetatud gruppi kuuluva Mercedes-Benzi veebilehel näidatakse teile aga kohe autosid, sest müüa soovitakse just neid. Ettevõttel, kes tahab samuti müüa oma tooteid ja teenuseid, mitte aga osalust või aktsiaid, tasub sellest eeskuju võtta. Firma usaldusväärsus huvitab kliente üldjuhul alles ostuprotsessi hilisemates etappides. www.mercedes-benz.com

- Võlusõnu, mis lao hoobilt tühjaks müüksid, pole olemas ning aega nõudvad püüded neid välja mõelda üksnes lükkavad teie lehe lansseerimist edasi. Pisike näpunäide, mis hästi töötab: kirjutage tekstid valmis ja laske kellelgi väljastpoolt ettevõtet need üle lugeda. Kui sisu on arusaadav ja piinlik ei hakka, siis ongi alustamiseks juba hästi. Tekste saab valmis lehel hiljem igal ajahetkel muuta ja täiendada.

- Enne mistahes sisu veebi riputamist tuleb endale esitada küsimus „Miks?“. Kas sellest infost/failist/videost on kliendile kasu? Kui mitte, jäägu see veebist välja. Mida vähem müra, seda lihtsamini müügiprotsess kulgeb.

 Millised on nõudmised disainile?

Veebidisain, nagu igasugune muu disain, võib olla klassikaline või järgida viimaseid moeröögatusi. Põnevaid ja visuaalselt atraktiivseid lahendusi teostavad disainerid suurima heameelega – see pakub neile väljakutset ja vahel tipneb ka tunnustusega mõnel konkursil. Teie tellijana peate aga selle disainiga elama ilmselt mitmeid aastaid.Veebilehe disaini puudutavaid otsuseid tehes tuleks kindlasti arvesse võtta, mitu aastat see ajakohasena peab säilima. Iga paari aasta tagant veebilehte uuendades võib moega kaasa minna, pikema eluea puhul tasub eelistada klassikalisi lahendusi – ka neid on võimalik atraktiivselt teostada. Mis maksab?

Järgmine võtmeküsimus on muidugi eelarve. Veebiarendus ja sisu tootmine kätkeb lõputuid võimalusi ning kodulehe või e-poe keerukusest ja sisu mahust sõltub ka selle ülesehitamise maksumus. 1000- ja 50 000-eurose veebiprojekti tulemused on väga erinevad ja on äärmiselt oluline seda enne tellima asumist mõista.Veebilehe maksumuse kujundamise kolm levinumat lähenemist:1. Teil on selge nägemus lehe sisust, disainist ja funktsionaalsusest. Te võtate umbes 2- kuni 4-leheküljelise lähteülesande alusel turult kaks-kolm pakkumust.2. Teil on kindel eelarve, mille olete valmis investeerima. Teie lähteülesanne on pinnapealne ja soovite pakkujalt teada, mida selline eelarve täpsemalt võimaldab.3. Lahtine eelarve – Te lepite kokku tunnihinna ja projekti etapid. See lahendus sobib juhul, kui töö täpset mahtu ei ole kohe alguses võimalik ennustada. Töö lõppeesmärk peaks aga olema sellegipoolest võimalikult detailselt kokku lepitud.Kellelt tellida?

Tellija valik sõltub tellitava töö lähteülesande mahust. Pakkujaid on turul palju ja ehkki võib jääda mulje, et kõik konkureerivad omavahel, tegutsevad pakkujad siiski erinevates turusegmentides.

- Maja ehitajat valides lähtutakse samuti mastaapidest. Suure korrusmaja või korraga lausa mitme ehitamisel eelistatakse suuremat peatöövõtufirmat, sest tal on piisavalt võimekust ja kogemust. Kuid sooviga ehitada väike pereelamu pole ilmselt mõistlik tema poole pöörduda. Ehkki projekt on suurfirma haaret arvestades lihtsasti tehtav ja maja saaks kiiresti valmis, ei saa ta pakkuda asjakohases segmendis konkurentsivõimelist hinda, sest tema tegevuskulud sellest ei muutu. Täpselt sama põhimõte kehtib ka veebitöid pakkuvate ettevõtete puhul. Projekti maht ja partneri valik peaksid olema proportsioonis.

- Veebi käimalükkamiseks piisab selle valmisehitamisest, aga et see ka elus püsiks, peab veebilehte haldama. Veebi platvormid ja moodulid arenevad pidevalt edasi ning vajalike uuenduste tegemata jätmisel võib veebileht näiteks nakatuda pahavaraga ning seda ka edasi levitada. Sellisel juhul võivad erinevate viirusetõrje programmide tootjad kanda teie domeeninime musta nimekirja või võtab serveri teenuse pakkuja teie lehe maha. See tähendab, et teie koduleht on külastajatele kättesaamatu või peletavad hoiatused nad kohe sealt eemale. Tulemuseks on maine- ja majanduslik kahju. Pakkumisi võrreldes on seega mõistlik eelistada pakkujat, kes on valmis ka edasist haldusteenust osutama.

- Peale regulaarse haldamise tuleb veebilehe korrektseks toimimiseks aeg-ajalt teostada pisitöid. Platvormid ja moodulid arenevad erinevas tempos ning uuendustega kaasas käies võib olla tarvis lahendada näiteks nende vahel ette tulevaid konflikte. Väike asi, aga äärmiselt tülikas, kui veebipartner ei saa mõistliku aja jooksul tööd ette võtta. Väiksemad agentuurid ja pakkujad on selliste tööde teostamisel sageli märksa paindlikumad. on veebilahenduste loomisele ja haldamisele ning graafilisele disainile spetsialiseerunud ettevõte. Lisaks pakume visuaalse identiteedi loomise teenust ning erinevate trükimaterjalide kujundust ja trükki.

Et esimene vasikas ei läheks aia taha…

Olenevalt veebilehe keerukusest võib selle kokkupanek olla ajamahukas ettevõtmine. Teinekord tunduvad lihtsamad lahendused aga nii lihtsad, et töö väljastpoolt tellimine näib mõttetu – leidub ju mitmeid veebiplatvorme, mis võimaldavad lehe kokku panna ise. Sellised lahendused on aga tehniliselt piiratud ning iga lisaliigutus maksab, mis võib lõpuks summeeruda arvestatavaks väljaminekuks.Iseendale veebilehe ehitamist või selle projektijuhiks olemist võib võrrelda maja ehitamisega, mille kohta on ütlus: esimene ehita võõrale, teine sõbrale ja alles kolmas endale. Nagu igas muus valdkonnas, on siingi oma õppimiskõver. Küsimus on vaid selles, kui kalliks keegi selle endale teeb. Kui teil kogemustega veebispetsialisti läheduses pole, siis tasub lehe tootmine, projekti juhtimine ja hilisem haldus sisse osta.APEK Digital

Kontakt: Indrek Vimberg, digivaldkonna juht, [email protected]

Artikli koostamist ja levitamist toetab Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus Euroopa Regionaalarengu Fondist.

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700