Milline oli aasta 2018 meeldejäävaim turundustegu Vol. 2

Uurime turundusvaldkonna arvamusliidritelt, millised turundusteod neile möödunud aastast enim meelde jäi.

Hannes Hamburg, kommunikatsioonibüroo Hamburg ja Partnerid:

Möödunud kommunikatsiooniaastast jääb järgnevatesse küllap kolm märkõna: Tallinna Sadama IPO, Utilitas, kuid kahjuks ka Est-For. Kõik need projektid on märgilised, Tallinna Sadam seda ka sõna otses mõttes - aktsiat märkis kokku 14 000 inimest ja see muutus kiiresti rahvaaktsiaks. Utilitase õnnestunud müügikommuniktsioon jõuab tõenäoliselt õpikusse, peatükki “kommunikatsioon kui juhtimisfunktsioon”. Est-For on arusaamatus, seda eriti projekti vajalikkust ning tegijate haritust ja avatust arvestades.

Kui objektiivsemalt, siis värsket Kantar EMORi suurettevõtete mainetabelit lugedes saab möödunud aastast esile tuua Tallinki, Apotheka ja G4S head sooritused ja positsioonide olulised parandused. Avalikkus on Eesti suurimat ettevõtet Tallinki igal viimasel aastal üha kõrgemalt hinnanud ning praegu on Tallink jõudnud mainetabelis juba teisele positsioonile. Silma on jäänud veel stabiilselt hea Swedbanki ja LHV kommuniktsioon, Volvo ja Toyota turundus, Tallinna kaubamaja e-poe tugi.

Tarbijana käis möödunud aastal mitu korda jõnks läbi, et kas Apple asemel ei peaks üle minema mõnele teisele märgile. Telefoni osas olen otsuse teinud ja üleminek seisab ees, kolleegid on seda juba ammu teinud.

Joel Volkov, Tanki juht:

Olgugi, et oli Eesti Vabariigi sajas sünnipäevaaasta ja aasta lõpus avati Eesti suurim pood, siis kumbki nimetatud juhtumustest mind ja mu kolleege vaimustusest kiljuma ei pannud. Põhjus? Terviknägemuse kvaliteedi puudulikkus.

Eesti Vabariigi sünnipäeva sündmused olid hektilised, tihtipeale teineteisega mitte mingil moel seotud. See polnud ühe turundusliku tüvega juubelipuu, vaid sündmuste sadu, mis toimus suvaliselt sünnipäeva puhul. Asi iseeneses. Tegijatele endeile vahva väljakutse, aga rahvale ja maailmale paras pudru.

Mingis mõttes võib sama öelda ka T1 kaubanduskeskuse kohta. Väga kõrget potentsiaali omav astronoomiliselt rahastatud lansseerimine osati nii ära fragmenteerida, et mingit tervikmuljet või terviksõnumit kogu asjast ei jäänudki. Kümned erinevad käekirjad, kümned erinevad sõnumid, sajad vastuolulised artiklid, kiirustav avamine - ei saa öelda, et üheski aspektis oleks kvaliteet silma paistnud.

Minu ja mu kolleegide shortlistile jäi Narva promo, mille tähtsamaiks turundus-manöövriks jäi presidendi ajutine kolimine Narva. See pööras päid ja viis kümneid tuhandeid Eesti inimesi esimest korda elus Narva. Narva kultuuriorganisaatorid olid piisavalt osavad avamaks erinevaid aspekte Narvast terve aasta jooksul. Narva oli eetris rohkem kui kunagi varem ja tundub tänaseks palju sümpaatsem ja kultuursem. Väga hea töö ja kindlasti kõva eeldus Euroopa Kultuuripealinnaks saamiseks. Meie igatahes hoiame pöialt.

Kultuurisfääri tõsiselt puudutanud sündmus on No99 teatri kadumine. Seda võib käsitleda negatiivse asjana, aga meie otsustasime vaadata asja positiivse plahvatusena. Eesti teatrikunst ja kultuur laiemalt pole kunagi saanud nii palju tähelepanu, kui möödunud aasta lõpus. Selle väikese ja suhteliselt eksperimentaalse kuid erakordse tuumaga teatri kadumine pani kultuuri, pärandi, loovuse ja ajatute väärtuste peale mõtlema tuhandeid inimesi üle Eesti. Isegi poliitikud ja ajakirjanikud olid sunnitud tunnistama, et nad on sügaval sisimas inimesed ja neil on hinges kahju, kui midagi ilusat kaob. Ja võibolla just tänu sellele tõdemusele muutus elu Eestis veidi väärtuslikumaks, valgustatumaks. Loodame…

Kolmas sündmus, mis puudutab vaid turundusmaastikku on väike ent tuleviku mõistes väga oluline nihe: Turunduskommunikatsiooniagentuuride Liidust sai Turundajate Liit, mis seob nüüd nii agentuuride kui ka klientide huve ja sellesse liitu saavad kuuluda mõlemad võrdsete partneritena. See muudatus on pretsedent, kuna see on esimene kord, kus agentuurid ja tellijad istuvad samal pool lauda ja ajavad ühte asja ühtse tiimina.

See on ka esimene kord Eesti ajaloos, kus ettevõtete turundusvaldkonna esindajatel on tekkinud nende huve esindav oraganisatsioon. Ettevõtted pole sellele varem tähelepanu pööranud, kuna turundust ei ole piisavalt väärtustatud. See paradigma on muutumas, mis tähistab uue ajastu algust Eesti ettevõtete eneseteadvuse arengus. Loodetavasti ka majanduses laiemalt.

Uku Nurk, vabakutseline loovinimene ja reklaamiõppejõud:

Toiduainetööstuses on tunda huvitavat tendentsi: valmisproduktide arv kasvab. Järjest tehakse juurde erinevaid valmistoite - pista 10 minutiks ahju ja korras. Joel Ostrat niidab päris tõhusalt müügiheina oma valmis pastade ja salatitega. R-Kioski valmistoitude reklaamid jäid silma just selle poolest, et nad päriselt kah mõjusid hästi.

See, et Tere piimal nüüd enam korgi all splinti tõmmata ei saa, on küll lahe, aga mitte tootega otseselt seotud uuendus. Jäätiselettidel on endiselt sama seis, ainult lätlased ja leedukad üritavad järjest usinamalt jalga ukse vahele saada.

Poekettidest roolis eelmisel aastal kõige usinamalt Coop. Kummaline seik on see, et kuigi reklaame tuli uksest ja aknast, siis poes ei olnud midagi tunda. Absoluutselt mitte midagi!

Toidu kojutoimetamises tehti mõned vaevalised sammud ja kõik. Kuna mina elan maal, siis kui enne läks peenikene piir enne minu maja, siis eelmisel aastal tõmmati see joon nii, et minu maja jääb teeninduspiirkonna sisse. Seda siis ainult Selveri puhul.

Mall of Tallinn'a lisandumine tundus ehitist kaugelt vaadates tunduvalt suurem sündmus, kui hiljem sellest juttu üldse oli. Reklaamikampaania oli pisut veider ja järelhinnang kah suhteliselt kesine. Usun küll, et TallMall´i suuremad teod saavad toimuma kas 2019 või siis 2020 aastal.

Tanklakettide seas ei täheldanud samuti midagi erilist. Circle K pakub endiselt kohvi ja saia, Neste ei üllatanud millegagi ja Alexelal on endiselt suur kampaania tegemata ning turg võtmata energiatarbimispõhises lähenemises. Nimelt on ta endiselt ainukene tankla, energiamüüja, gaasimüüja, kes võiks Eestis säärase kogupaugu kampaania teha.

Eesti Gaas hakkas elektrit pakkuma ja sellega seoses on ka kõik tema kaardid laual. Tundub, et midagi muud ootamatut sealt ei tulnud. Võib olla ei peagi.

Telekomi turul tõid kaks tegijat rahva ette oma uue näo. Mõlemal puhul on tunda rahalõhna ja see on tore. Elisa ja Tele2 uued klipid on ägedad, aga nad ei suuna mind Telia juurest ära minema. Tele2 puhul tunduski õli tulle valamisena lubadus, kus pakuti jaanuari lõpuni piiramatut internetti. Kuna mul on sellise mahu järele soov aastaringselt, siis jäi reklaam meelde, aga ei midagi enamat.

Üldiselt tundub, et kõikide äride suur mõjutaja on aktsiiside tõus. Isegi kevadel jõustunud GDPR reeglistik oma lisaklikkidega ei mõjutanud internetiturundust nii palju kui üldine hinnatõus äritegevust tervikuna.

Panganduses ei toimunud eriti midagi. Lihtsalt Nordea osteti ära ja Danske rahapesu tuli avalikuks. Mind see ei mõjuta. Ainus asi, mis mind panganduses ehk mõjutas oli internetipankade uuenemine. Nii Swedbank kui ka SEB mobiiliversioonid uuenesid ja see on lahe. Mulle meeldib, kui asjad lähevad lihtsamaks ja ilusamaks.

Omalaadne ajastumärk on näiteks Swedbanki ja Elisa instagrami konto vallatuks muutumine. Üldsegi mitte Swedbankilikult soe ja sõbralik lähenemine nende Instagramis tundub kohati isegi veider. Näha on, et ka teised pangad hoiavad sotsiaalmeedias üsna lõbusat joont. Selline tendents on minumeelest väga tervitatav. Seega - kui valida midagi, mis jäi meelde, siis toon välja Swedbanki Instagrami tegevuse, kui pikem ja põhjalikum turunduslik lähenemine.

Aasta Turundustegu 2018 konkurss on avatud! Tutvu reeglitega ja esita ka oma töö siin.

Ootame nii eelpoolmainitud tööde autoreid kui ka kõiki teisi, kes eduka ja efektiivse turundusega aastal 2018 silma paistsid, oma töid konkursile esitama! Password 2019 toimub 21. - 22. märts Alexela kontserdimajas. Tutvu aasta suurima turunduskonverentsi programmiga ning pane ennast kirja SIIN.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Seotud lood

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

COMPENSA ELUKINDLUSTUS otsib TURUNDUSE SPETSIALISTI

Compensa Life Vienna Insurance Group SE

31. jaanuar 2019

TELE2 EESTI AS otsib VEEBIANALÜÜTIKUT

Tele2 Eesti AS

21. jaanuar 2019