Uuring: kanal, millest Eesti noored ei loobuks, on YouTube

Brit Mesipuu viis oktoobri keskel läbi uuringu, et saada teada Eesti koolinoorte sotsiaalmeedia kasutuse harjumuste kohta. Vastuseid laekus enam kui 1700 kooliõpilaselt. Briti sõnul saavad turundajad uuringust palju vihjeid selle kohta, kes on need influencerid, keda noored jälgivad, ja mis on see sisu, mida nad seega jälgida armastavad.

Vastuseid kokku laekus 1721, see teeb ligi 2% kõikidest sihtrühma kuulunud õpilastest.

Enim vastajaid oli alla 13-aasta vanuserühmas. Sellele järgnes vanusegrupp 13-14a, kolmandal kohal oli 15-16a, neljandaks 17-18a ja 52 õpilast olid vanemad kui 19 aastat.

Vastajatest 59,2% olid tüdrukud, 40,8% poisid.

Milliseid sotsiaalmeedia kontosid omad?

Vastajatest 3,6% ütlesid, et nemad ei oma ühtegi sotsiaalmeediaplatvormi kontot. See-eest suurim esindatus oli triol Facebook + Snapchat + Instagram. Niimoodi vastas 985 õpilast ehk 58,2% kõigist vastajatest. Sellele järgnes paar Facebook + Instagram 135 vastaja ehk 7,8%ga, Snapchat + Instagram 123 (7,3%) vastajaga ja ainult Facebook 104 vastajaga (6,3%).

Kontode omamine numbriliselt:
• Instagram 1361
• Facebook 1348
• Snapchat 1239
• YouTube 51
• Twitter 30
• VKontakte 20
• Vähemlevinud platvormidest oli esindatud Tumblr (11), Pinterest(9), Discord(8), Whatsapp(6), Viber(4), Tinder(3), Reddit(2), Odnoklassniki(1), TikTok(3), Twitch(1), Steam(1), Pornhub(1), LinkedIn(1).

Kui peaksid valima vaid ühe kanali…

Küsisin õpilaste käest, et kui nad saaksid valida vaid ühe sotsiaalmeedia kanali, siis milline see oleks. Ülekaalukas vastus oli YouTube (741 vastust), mis on mõnevõrra üllatuslik.
Ainult Instagrami jätaks 377 vastajat, Snapchati ja Facebooki valiks ühepalju ehk 241 vastajat.

Eelistatud sotsiaalmeedia kanal
Eelistatud sotsiaalmeedia kanal

Sotsiaalmeedia kasutuse sagedus

Nagu allolevast graafikust näha, käib valdav osa õpilasi sotsiaalmeedias iga päev. Vastajate arv 1539. Sellele järgneb 90 vastajaga (5,2%) 1-3 korda nädalas külastamine. Kolmandal kohal oli harvem kui 1-2 korda kuus ja vastajate arv seal 47 (2,7%). Seega 63% vastajatest viibis sotsiaalmeedias ühes päevas rohkem kui ühe tunni.

Sotsiaalmeedia kasutamine ajaliselt
Sotsiaalmeedia kasutamine ajaliselt

Sotsiaalmeedia kasutamise aeg

Suurima osakaaluga vastus oli 3 ja rohkem tundi päevas. Sedasi vastas suisa 453 õpilast ehk 26,3%. Järgnesid 1-2 tundi 338 vastajaga ja 2-3 tundi 312 vastajaga.

Sotsiaalmeedia kasutamine päevade lõikes

Üle poolte vastajatest ütles, et ei ole vahet, kas tegemist on koolipäeva või nädalavahetusega.

Sotsiaalmeedia kasutamise aeg päevade lõikes
Sotsiaalmeedia kasutamise aeg päevade lõikes

Sotsiaalmeedia kasutamine kellaajaliselt

Kõige enam ollakse sotsiaalmeedias pealelõunat vahemikus 15.01-19.00. See viitab selgelt ajale, mis jääb kohe peale tunde. Populaarsuselt järgmine on õhtune aeg vahemikus 19.01-22.00.

Koolitundide ajal on sotsiaalmeedia kasutajaid 13,1% vastajatest ehk 221 õpilast. Öösel on sotsiaalmeediat kasutamas 5% ja varahommikul enne tunde 3,4% vastajatest.

Sotsiaalmeedia kasutamine ajalises vaates
Sotsiaalmeedia kasutamine ajalises vaates

Sotsiaalmeedia kasutamise peamised vahendid

Üha rohkem räägitakse, et peamine vahend, millel ka turunduses peab silma peal hoidma, on telefon. Nagu näha õpilaste uuringust, külastab valdav enamus sotsiaalmeediat just läbi nutitelefoni. Vastajate arv 1444 ehk siis 83,3%. Sellele järgneb lauaarvuti 7,8%-ga, sülearvuti 5,5%-ga ja tahvelarvuti 3%-ga.
 
Instagrami ja Facebooki kasutamise eesmärk

Uurisin põhjuseid, miks noored Instagramis ja Facebookis käivad ja mida nad seal teevad. Valida sai mitme vastuse vahel ja etteseatud valikutest oli top 11 järgnev:

Instagrami ja Facebooki kasutamise ajendid
Instagrami ja Facebooki kasutamise ajendid

Blogi pidamine ja teiste blogijate jälgimine

6,4% vastajatest ehk 111 ütles, et peab ise blogi. See eest teiste tegemisi jälgis 55,2% ehk 937 vastajat.
Küsimusele, et keda sa jälgid, sai edetabel järgmine:

Eesti blogijate/influencerite jälgimine
Eesti blogijate/influencerite jälgimine

Vanuseliselt jälgisid Maria Rannavälja enim alla 13 ja 13-14 vanuserühma õpilased. Hensugusta ja Malluka jälgijate populaarseim vanusegrupp jäi 15-18 vahele.

Uudisteportaalide külastamine (Delfi, Postimees jt)

29,1% vastajatest ehk 501 õpilast ütlesid, et külastavad neid 1-3 korda nädalas. Sellele järgnes harvem kui 1 kord kuus 482 vastaja ja 28%-ga. Kolmandal kohal oli sagedus 1 kord kuus (16,4%). Iga päev käis neid portaale vaatamas 15,8% vastajatest.

Peamine ajend oli loomulikult uudised ja oma silmaringi laiendamine. Kuid paljud mainisid ka, et nii öelda satuvad sinna läbi sotsiaalmeedias oleva lingi. Ehk siis kui näevad näiteks Facebooki seinal uudise linki, mis suunab neid edasi näiteks Postimehe lehele.

Kokkuvõtteks

Käesolev uuring kinnitas mitmeid hüpoteese, mida endale enne vastuste koguma hakkamist seadsin.

• Esiteks fakt, et kuigi sotsiaalmeedia platvormide reeglite järgi on selle kasutamine lubatud valdavalt alates 13ndast eluaastast, on reaalsus aga hoopis muu. Valdav enamus alla 13-aastastest vastajatest omas isiklikku kontot vähemalt ühes sotsiaalmeedia kanalis.

• Teiseks valdavalt telefoni kasutamine internetis käimiseks. See oli valdav kõikide vanuserühmade puhul.

• Mis mind üllatas, oli YouTube’i selge eelistamine teistele platvormidele. Seda pean ka oma uuringu nõrgemaks kohaks, et ei osanud sellele nii palju kohe tähelepanu pöörata ja eraldi küsimusi selle keskkonna kohta küsida.

• Mis mind murelikuks tegi, oli tundide arv, mida päevas sotsiaalmeedia peale kulutatakse.

• Turundajana sain palju vihjeid selle kohta, kes on need influencerid ehk mõjuisikud, keda noored jälgivad ja mis on see sisu, mida nad seega jälgida armastavad.

• Facebooki ja Instagrami kasutusajendite teadmine aitab samuti mõista, mida neil platvormidel enam näha soovitakse.

Täpsemalt saad uuringu kohta infot siit

Brit Mesipuu, Milos reklaam

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

JOTEL LTD is looking for a SALES MANAGER

Finesta Baltic OÜ

16. november 2018