Uus trend: agentuurid investeerivad idufrmadesse

NEW loovjuht ja partner Tomas Ramanauskas
NEW loovjuht ja partner Tomas Ramanauskas

„Käes on vabakutseliste laine - inimesed tahavad jätkuvalt töötada reklaamimaailmas, aga seavad oma tingimused: paindlik tööaeg ja talvitumine Balil,“ räägib Vilnuse agentuuri NEW loovjuht ja partner Tomas Ramanauskas.

Tomas endast: “NEW on brändingu, digi- ja sotsiaalmeediaagentuur. Me alustasime tegevust aastal 2011 ja oleme sellest ajast saati kuidagi suutnud olla Leedu tippagentuuride seas. Me anname tööd umbes 50 inimesele. Ma just mõistsin täna, et see on minu 18. aasta reklaamimaailmas töötada, aga mul on ikka selline poisikese tunne, kellel on veel palju õppida.”

Millised on arengud Leedu agentuurimaastikul?

Leedu reklaamimaailma areng on sarnane teiste Balti riikide omaga. Algul oli nõukogude aja järgne laine, “õpime töö käigus” lähenemine, kus kõige õigem asi, mida teha, oli kuuluda mõne suure rahvusvahelise agentuuriketi alla.

Järgmine laine oli luua täiesti iseseisvad agentuurid.

Ma arvan, et kolmas on vabakutseliste laine. Inimesed  tahavad jätkuvalt töötada reklaamimaailmas, aga seavad oma tingimused: paindlik tööaeg, talvitumine Balil jne.

Kuna loovate ja andekate inimeste järgi on suur nõudlus, siis see on väljakutse kõikidele agentuuridele. Võistleme idufirmadega, kellel on palju raha.

Mida teie kliendid arvavad paindlikutest töögraafikutest?

Loomulikult meeldivad klientidele rohkem kindlad töögraafikud ja kord. Aga probleem on ka selles, et aina rohkem kliente ei planeeri oma tegevust ette. Agentuurid jäetakse teadmatusse tuleviku osas. Läinud on need kuldsed ajad, millal sa teadsid kliendi tegevusplaani aasta aega ette. Nüüd on vaja hoida pidevalt vabu töötajaid valmis, juhuks kui tuleb mõni klient ja tahab kohe mingit kampaaniat.

Mida sa arvad nendest agentuuridest, kes proovivad muuta oma ärimudelit ja hakata klientidele rohkem ärikonsultantideks?

See on üks võimalustest. Tavaliselt firmajuhid ei ole reklaamist nii väga huvitatud, pigem suhtekorraldusest. Seetõttu oleme alati veidi kaugel olnud suurte otsuste langetamisest. Mõnikord palub klient sul teha kampaania, aga probleem on kuskil palju sügavamal kommunikatsioonitasemest. Konsulteerimisega saaks lähemal olla. Kõik räägivad sellest ideest, aga ma ei tea mitte ühtegi head näidet selle kohta. 

Mis suunas areneb NEW?

Me proovime hoida ja võita uusi talente. Euro saabumisega muutus elu palju kallimaks, inimesed nõuavad  kõrgemaid palku, aga kliendid ei maksa teenuste eest rohkem. Tulevikuagentuurid hakkavad ka ise “klientideks” ja loovad omaenda tooteid ja brände. Me oleme ka seda lähenemist proovinud paaril korral, aga seni ebaõnnestunud.

Üks uus suund on ka investeerimine uutesse firmadesse turunduspanuse eest: pakume konsulteerimisteenust osaluse eest firmas. Me oleme oma esimesed sellised investeeringud juba teinud, aga need asjad võtavad aega ja tuleb olla kannatlik.

Kas sa nõustud idufirmadega, kes  kurdavad, et agentuurid töötavad liiga aeglaselt ega vasta nende vajadusele?

Täielikult. On mitmeid näiteid sellest, kuidas mingi agentuur töötab 45 päeva ühe Facebooki postituse kallal. Me eraldasime sotsiaalmeedia osa oma loovagentuurist, sest nad töötavad teistest täiesti erinevalt. Loodetavasti sobib see lähenemine ka idufirmadele.

Kuidas müüa pööraseid ideid konservatiivsetele klientidele?

Ma arvan, et on olemas kaks viisi. Esiteks: kulutad kliendiga suhtlemisele palju aega, valmistad neid selleks ette, näitad maailma parimaid töid jne. See on pikk teekond ja selleks tuleb palju pingutada, et luua kliendiga suhe. Aga sõbrale, kes sind usaldab, on palju lihtsam ideed maha müüa.

Teine väga hea strateegia on olla edukas oma esimeses kampaanias, mis sa kliendile teed. See ei pea olema mingi maailma muutev kampaania, aga selle õnnestumine paneb klienti sind rohkem usaldama.

Kuidas hoida kliendiga pikaajalisi suhteid?

Arvatakse, et on ärile tervislik ja värskendav iga aasta-paari järel agentuuri vahetada. Näiteks Telia vahetas pidevalt agentuure, agaTele2 töötas kogu aeg koos ühe agentuuriga. Kui neid võrrelda, siis näed, et Telial olid nende aastate jooksul mõned väga suurejoonelised kampaaniad ning 20-30 eri narratiivi ja stiili.

Tele2-l oli ainult 2 teleseeriat, nad olid väga järjepidevad. On näha, kuidas agentuuride vahetamine mõjub järjepidevusele. Ma arvan, et mida rohkem agentuur võtab brändi omaks ja kaasab neid töösse, seda paremad on tulemused.

Kuidas genereerida häid ideid?

Minu  nõuanne noorematele kolleegidele on, et sa pead küll vaatama reklaame, aga mitte otsima sealt inspiratsiooni. Inspiratsiooni tuleks leida kunstist, teleseriaalidest, puitnikerdustes, autotuuningust jms asjadest.

Mida mitmekülgsem on su maailmapilt, seda suurem võimalus on uuteks ideedeks.

BALTICBEST 2018 OOTAB OSALEJAID JA TÖID

Paljud turundusprobleemid on väikeriikides sarnased – nii inimressursi kui raha nappus, väike koduturg, vajadus eksportida. 31. augustil Tallinnas Filmimuuseumis toimuva Balticbesti konverentsi teemade ja esinejate valikul pöörame tähelepanu väikeste riikide turundusprobleemidele. Kõik ettekanded räägivad sellest, kuidas väheste vahenditega (eelarve, tiim) teha suuri asju. Tutvu programmiga: balticbest.eu/program.

Seekordne Balticbesti loovkonkurss paneb omavahel võistlema väikeriigid. Kui varem oli konkurss avatud vaid Balti riikidele, siis nüüd ootame osalema ja omavahel võistlema Euroopa väikeriikide (alla 5-miljonilise elanikkonnaga) agentuure. Alla 5 miljoni elab inimesi Balti riikides, Sloveenias, Horvaatias, Iirimaal, Islandil, Küprosel, Maltal, Gruusias, Armeenias jm. Esita töö konkursile hiljemalt 22. augustildefol.io/balticbest/2018 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

ENESEKINDLUSVABRIK OÜ otsib TURUNDUSPROFFI

Enesekindlusvabrik OÜ

04. oktoober 2018