Lidli tulek elavdab Eesti reklaamiturgu

Saulius Šukaitis
Saulius Šukaitis

Küsimustele vastab Saulius Šukaitis, Leedu Kommunikatsiooniagentuuride Liidu tegevjuht ja meediaagentuuri Vizeum juht.

Baltikumi suurima loovusfestivali Balticbest raames intervjueerib Hando Sinisalu Baltikumi agentuure, et näha, kuidas reklaamiäridel läheb ning kuhu suunas trendid liiguvad.

Millised on peamised trendid ja arengud Leedu turul meediaagentuuride äris?

Meediaagentuuride äris on praegu teatud koondumine – üks keskkontor terve Baltikumi peale ning täisteenuste pakkumine. Samuti näene, et ühe katuse alla pannakse kokku meedia-, loov-ja digiagentuurid.

Koondumine võimaldab äri kasumlikumalt ajada, sest väikesed ja killustunud agentuurid ei ole eriti kasumlikud.

Mis seisus on Leedu reklaamiturg – kasvab või kahaneb?

Leedus jõustus selle aasta alguses täielik mis tahes kujul alkoholireklaami keeld kõikides kanalites. Sellel on tohutu (negatiivne) mõju reklaamiturule ning agentuuride ärile, sest alkoholitööstus oli oluline klient.

Globaalsed kliendid käituvad erinevalt – mõned kasvatavad, teised kärbivad kulutusi. Globaalsed brändid langetavad otsuseid globaalsel tasandil. Kulutused kasvavad enamasti siis, kui uued brändid tulevad turule - näiteks kui Lidl või IKEA sisenesid Leedu turule.

Kõhutunne ütleb, et jaemüügisektor on kasvamas, sest Lidl tegutseb väga konkurentsitihedal turul. Mõned segmendid on oma tegevuse taaskäivitanud, nagu näiteks magusatööstus või isegi majapidamispaberi tootjad.

Digireklaam küll kasvab, kuid mitte nii kiiresti, nagu mõned aastad tagasi.

On palju väljakutseid, kuid turg on väga huvitav ja aktiivne.

Kuhu teie kui meediaagentuur kõige rohkem panustate,  kus näete kasvu?

Meediaagentuurina on meil kolm ärisuunda:
1) planeerimine – nii klassikaline ning digitaalne;
2) teave – modelleerimine ja andmeteenused;
3) sisuloome  

Seni on suurimaks äriks just meediaplaneerimine, kuid on positiivseid arenguid ka teistes segmentides. See sõltub sellest, kuidas kliendid on oma turundusosakonna organiseerinud. Kliendid soovivad üha enam integreeritud lahendusi.

Meediaagentuurid on muutumas rohkem  konsultatsioonifirmadeks.

Mainisid Lidl’it – nad on sisenemas ka Eesti turule. Kas võib oodata, et nad raputavad ka Eesti reklaamiturgu?

Ma ei usu, et nad Eestis kuidagi teisiti toimetaks, mistõttu ma soovitan silma peal hoida, mida nad teevad mujal Ida-Euroopa riikides ja oodata sama. Ma pakun, et see elavdab oluliselt jaekaubanduse sektori turundust.

Kui palju on Leedu turule tulnud/tulemas uusi brände?

Uued brändid on tulekul, kuid kui need tulevad start-up kogukonnast, siis on nad pigem turunduseelarve osas ettevaatlikud. Viimastel aastatel on tulnud suuri investeeringuid olemasolevatest äridest, kuid läbi konsolideerumiste nagu Telia ja Luminor, kes tegid suured rebrändingu ja kampaaniad.

Ka mõned globaalsed firmad toovad turule uusi brände, hiljutisest ajast meenub uus kohvibränd Jacobsilt.

Kui palju meediaturu rahast Google ja Facebook endale saavad?

Nad saavad rohkem kui poole kogu internetiturunduse rahast, võib-olla isegi 60-70%. Nii et umbes 20% kogu meediakulutustest läheb Google’ile ja Facebookile. Kuid see vajab veidi arvutamist, et täpselt öelda.

Kuid ka see trend on tõsiselt muutumas. Kohalikud tegijad nagu Delfi ja 15minutes.lt  üritavad globaalsete hiiglaste turu hõivamise trendi pidurdada. GDPR on toonud uusi väljakutseid, samuti fake news - näiteks vahel keelavad globaalsed kliendid YouTube’i reklaami brändi turvalisuse huvides. Seega pole see ühesuunaline liikumine!

Rahvusvaheline loovusfestival Balticbest 2018 toimub 31. augustil Tallinnas Eesti Filmimuuseumis.

Balticbesti konverentsi teemade ja esinejate valikul pöörame tähelepanu väikeste riikide turundusprobleemidele.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

CITY KLIIMA OÜ otsib KÜTTESEADMETE MÜÜGIJUHTI

Finesta Baltic OÜ

24. august 2018