Age Com on astumas ärikonsultantide mängumaale

Andris Blakaga
Andris Blakaga

Intervjuu Baltikumi suurima kommunikatsiooniagentuuride grupi Age Com ühe omaniku Andris Blakaga.

Baltikumi suurima loovusfestivali Balticbest raames intervjueerib Hando Sinisalu Baltikumi agentuure, et näha, kuidas reklaamiäridel läheb ning kuhu suunas trendid liiguvad.

Eelmisel aastal polnud sa kuigi optimistlik reklaamiäri tuleviku osas. Kuidas praegu olukord tundub?

Olukord on endine. Meil on olnud hea aasta, palju uusi kliente ja teenuseid, aga endiselt püsib reklaamiturul stagnatsioon.

Millistel turgudel näed kasvu?

AGE Comil on ettevõtted kolmes Balti riigis ja Valgevenes. Kasumi mõttes on meil kasv ainult Lätis. Grupi vaates on Leedu endiselt suurima käibe ja kasumiga turg, aga ka seal on kasv pidurdunud. See on märk sellest, et kogu reklaamisektor on suurtes muutustes. On palju väljakutseid ning võitjad on firmad, kes otsivad, õpivad, testivad, kohanduvad ning võtavad kasutusele uusi ärimudeleid.
    
Milliseid suundi plaanite tulevikus arendada?

Meie jaoks on käesolev aasta investeeringute aasta. Arendame mitmeid uusi platvorme. Eestis on meil mõned tõsised arendused käsil, mida laiendame üle kogu Baltikumi. Panustame palju koolitamisse. Näiteks eelmisel kuul veetsid meie juhid kõigist meie agentuuridest Baltikumis ja Valgevenes kaks päeva ärikonsultantidega Lääne-Euroopast, et meie äri analüüsida, avastada uusi võimalusi, et veelgi edasi arendada.

Pidevalt koolitame kõiki töötajaid.  Palkame talente nii kohalikelt turgudelt kui välismaalt. Meid huvitab turunduse automatiseerimine ja tehnoloogia, mis aitab nii meie kui meie klientide äri arendada.

Usun, et lähitulevikus oleme võimelised võitma ka Cannesi Lõvi auhindu. Võtame seda konkurssi väga tõsiselt, sest see on tähiseks, et mõista meie tööde taset ning seda, kas oleme liikumas samas suunas, mis rahvusvahelised turud.

Mis on praegu turundajate, teie grupi klientide jaoks tähtis?

Turundajatel tundub praegu olevat väga lühiajaline fookus, jääb mulje, et turundus- ja müügiosakonnad ettevõtetes on tihtilugu nagu kiirreageerimise üksused.

Tahaks uskuda, et see mulje on vale ja ettevõtted jätkuvalt mõistavad strateegilise planeerimise tähtsust, kuid millegipärast ei jõua kaasata oma partnereid (loe: agentuure). Kas põhjuseks on ajapuudus, vastava kogemuse puudumine, usalduse puudumine või midagi muud – seda ma ei oska kommenteerida.
Loomulikult on klientide jaoks tähtis saada investeeritud turundusraha eest võimalikult palju äritulu tagasi.

Millised on Baltikumi turunduse trendid?

Programmatic ei ole hakanud tööle nagu loodeti. Baltikumi turg on liiga väike, pole küllalt andmeid tarbijate kohta ja ei taheta investeerida uuringutesse. Internet on muidugi jätkuvalt väga tähtis, palju raha liigub Facebooki ja Google’isse. Et oma positsioone tugevdada, pakuvad kohalikud meediakontsernid konsolideeritud pakkumisi, st. mitut meediat korraga. Sellel on omad miinused ja plussid. On oluline meeles pidada, et ühe grupi hea allahindlus meediapakkumise pealt  ei pruugi viia kampaania suurepäraste äritulemusteni. Trükimeedia kipub jätkuvalt kaotama nii raha kui oma olulisust. Samas on tekkinud uusi sisuturunduse võimalusi ja tõusmas on influencer marketing’i roll.

Te olete Baltikumi suurim turunduskommunikatsioonile spetsialiseeruv kontsern, kas teil on Facebooki või Google`ga erilised kokkulepped? Kas teile pakutakse soodsamaid hindu või erilahendusi?

Jah ja ei. Me oleme nende jaoks siiski väga väike turg. Ma arvan, et tähtsam küsimus on, mis Facebooki ja Google`ga tulevikus juhtub. Euroopa Liit ja USA valitsus lubavad muuta praegust olukorda ja kehtestada piiranguid, aga ei tea, kas neil see õnnestub.

Kas kliendid peaksid maksma pitch`ide eest?

Kui me räägime pitch`idest, siis see oleneb olukorrast. Mõned kliendid maksavad nende eest. Mõned kliendid ei pea vajalikuks hinnata agentuuri panust pitch’i olukorras. Kuigi reaalsus on see, et võistlustöö ettevalmistamine nõuab väga palju ressursse.

Kas reklaamiäris esineb endiselt korruptsiooni?

Me astume ülejäänud maailmaga ühte sammu, töötame suurte rahvusvaheliste klientidega ja teenindame neid kõiki nii, nagu seda tehakse mujal maailmas. Samad põhimõtted ja tööstandardid kasutame ka kohalike klientidega. Usume, et läbipaistvus on äärmiselt oluline.

Aga kuidas on lugu meediaagentuuride legendaarse “kickbackiga”?

Meie kontsernis seda ei ole, kõik on lepingutega reguleeritud.

Kas sa näed kohalikes brändides ambitsiooni ja nälga kasvada?

Ma ei oska välja tuua ühtegi kindlat tööstusharu, mis kerkiks teiste seast esile. Kuid vahel tundub, et me peame senisest tähelepanelikumalt jälgima ja tundma õppima selliseid tegijaid nagu Taxify, Pipedrive, Transferwise. Nad on kasvanud kiiresti, kuid selle kasvu taga justkui ei ole olnud traditsioonilist turundust ja reklaami, mida pakub enamus agentuuridest.  

Traditsioonilisematest valdkondadest rääkides (näiteks, pangandus, telekom) on näha, et seal investeeritakse reklaami aina vähem ning ärilist kasvu püütakse saavutada muude meetmetega. Sealjuures nende sektorite puhul on väga oluline roll digil ja digilahendustel (sh. mobiil). Neis sektorites muutub ärimudel väga kiiresti ja pikaajaliste plaanide tegemine nende puhul on keeruline. Panustame selliste partnerite strateegilisse nõustamisse, et koostöös leida võimalikult häid strateegiaid, mis nende ärile kasu tooks.
    
Seega soovite ennast repositsioneerida ärinõustajana?

Jah, astume traditsiooniliste ärikonsultantide mängumaale. Ja nemad astuvad samal ajal meie mängumaale. Eks näis, kuidas meil see õnnestub ja keda kliendid usaldavad.

Enda jaoks oleme kaardistanud klientide ootused. Tajume tugevat huvi influencer-turunduse ja growth hacking`u vastu. Veel üks suur trend on agiilne turundus, mis hõlmab endas oskust olla kohanduv, reageerida kiiresti uutele võimalustele ja testida erinevaid lahendusi. See ongi tuleviku ärimudel ja selles oleme head.

Mina isiklikult olen ka mobiiliusku. Arvan, et sellel on aina suurem mõju meie igapäevaelule: maksed, lojaalsusprogrammid, tervishoid jne. Kõikides nendes valdkondades on ruumi ka turundusele ja reklaamile.


 

Rahvusvaheline loovusfestival Balticbest 2018 toimub 31. augustil Tallinnas Eesti Filmimuuseumis.

Seekordne Balticbest paneb omavahel võistlema väikeriigid. Kui varem oli konkurss avatud vaid Balti riikidele, siis nüüd ootame osalema ja omavahel võistlema Euroopa väikeriikide (alla 5-miljonilise elanikkonnaga) agentuure. Alla 5 miljoni elab inimesi Balti riikides, Sloveenias, Horvaatias, Iirimaal, Islandil, Küprosel, Maltal, Gruusias, Armeenias jm.

Balticbesti konverentsi teemade ja esinejate valikul pöörame tähelepanu väikeste riikide turundusprobleemidele.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

RICKMAN TRADE OÜ is looking for a JURA PRODUCT MANAGER

Rickman Trade OÜ

26. oktoober 2018