Suhtekorraldaja sisuturundusest: if you can’t beat them, join them

Aleksandra Moorast
Aleksandra Moorast

Paar kuud tagasi andsin oma panuse ühe Tallinna Ülikooli sisuturunduseteemalise teadustöö valmimisele. Mind intervjueeris BFM-i lektor, et uurida minu kui kommunikatsioonispetsialisti seisukohti sel teemal. Too hetk selgus, et mul polnud tasulise meediasisu aadressil ühtegi head sõna öelda ja pea kõik vastused lõppesid järeldusega, et sisuturundus per se oluliselt takistab ajakirjanduse, PR ja reklaami harude arengut, võtab ära meie kõigi leiba, eksitab kliente ja üleüldse segab kaasaegse turundusmaailma kaardid.

Kui makstud sisuga tekste esitletakse klientidele kui ajakirjandusliku materjali, siis miks reguleerib neid reklaamiseadus? Kui mõni konkurent soovib vaidlustada makstud meediamaterjalis esile toodud väited, kuidas ta siis ei saa pöörduda Pressinõukokku? Kui ma ükskord ostan väljaandelt sisuturundusliku materjali, kas seesaama väljaanne võtab edaspidi vastu ka minu “tasuta” pressiteateid ja meediapitch’e?

Mida aga aeg edasi, seda rohkem hakkasin ma seda teemat seedima ja jõudma juba erinevate järeldusteni. Nüüd oleks õige hetk öelda, “ja enam ma nii ei arva ja armastan tasulist meediasisu kogu südamega”, kuid päris nii see siiski ei ole. Fakt on see, et sisuturundus on tulnud, et jääda, ning meie ehk kommunikatsiooni- ja reklaamiinimeste ülesanne on uues olukorras adapteeruda. Me võime oma tsunftides kiruda seda nähtust nii palju, kui süda lustib, kuid kliendid on juba avastanud sisuturunduse eelised ning uurivad meie käest ka selle võimaluse kohta erinevate kampaaniate raames.

Ignoreerida sisuturundust kui lisakanalit, tänu millele on võimalik leida kliendi sõnumile reguleeritud ja ajastatud väljend, oleks pehmelt öeldes rumal. Seda võib võrrelda olukorraga, mil Nokia on maha maganud või pigem teadlikult eiranud puuteekraani turule tulekut ning jäigi kaotajaks.

Üks mu suuremat sorti mure seoses sisuturundusega seisnes esialgu selles, et uue põlvkonna suhtekorraldajad ei viitsi varsti kliendi uudisest atraktiivset pressimaterjali luua. Milleks raisata hingeenergiat ja ajuressursi selleks, et produtseerida uudisväärset materjali ja ajada taga kajastusi, kui saab maksta väljaandele ning tekst ilmub niikuinii? See aga oleks kuritegu PR-töö põhimõtte vastu, ning seaks kahtluse alla kommunikatsioonispetsialistide ühe olulisima oskuse. Kuid medalil on ka teine pool: sisuturunduslike tekstide võidukäik - vastupidi - sunnib suhtekorraldajaid olema senisest kreatiivsemad ja seega “hoiab meid vormis”. Ning sisuturundust võib ja peab kasutama oma klassikalistele võtetele lisaks, mitte asemel.

Et sisu turundada, tuleb seda sisu ennekõike luua – ja kliendid pöörduvad selle jaoks meie, oma kommunikatsiooniinimeste poole. Ka reklaamiagentuurid, kelle kunded soovivad lisaks “traditsioonilistele” reklaamibänneritele ja outdooridele tellida sisuturunduslike materjale, võtavad meid toru otsa ja kutsuvad appi, sest see ei ole töö copywriteritele.

Nii nagu teater ei surnud kino tulekuga välja, ei kao vana hea pressiteade – kui see on muidugi professionaalselt koostatud ja pakub uudisväärtust - ka kuskile, kuigi juba mitu aastat käivad kuulujutud selle enneaegsest surmast digimaailma tingimustes. Sotsiaalmeedia ajastul, mil traditsioonilised väljaanded võitlevad ellujäämise eest, on sisuturundus justkui toimetuste päästerõngas. Ning kui traditsiooniline meedia sureb välja, kes siis meie geniaalseid pressiteateid ikka avaldab.

Eesti miniatuurne meediaturg ning uued sotsiaalmeedia tuuled on juba tekitanud olukorra, kus suhtekorraldusagentuurid toimetavad multi-instrumentalistidena, töötades erinevate valdkondade klientidega ning pakkudes neile mitmekihilisi lahendusi alates ürituste korraldusest ja lobby’st kuni reklaamtekstide toimetamise ning sotsiaalmeedia turunduseni. Selline kitsas spetsialiseerumine PR-turul, nagu näiteks Rootsis, kus üks agentuur töötab ainult luksusbrändide ja nende meediasuhetega, ning teine pakub teenust ainult korporatiivklientidele online-keskkonnas, on Eestis mõeldamatu.

Sisuturundus on veel üks oluline instrument kommunikatsiooniinimeste tööriistakastis, mida tuleb ennekõike kasutama õppida, et muuta oma töö veelgi efektiivsemaks ja oma kliendid veelgi rahulolevamateks. Pole mõtet võidelda sisuturunduse vastu, valigem oma lahinguid ning üritagem saada selle nähtusega sõbraks. Või vähemalt heaks koostööpartneriks.

Aleksandra Moorast
Corpore partner ja nõukogu esimees ning EPRA juhatuse liige

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

ENESEKINDLUSVABRIK OÜ otsib TURUNDUSPROFFI

Enesekindlusvabrik OÜ

04. oktoober 2018