Mõtle rohkem, disaini vähem

Bond Agency tiim: Nils Kajander, Alina Luther, Ivan Khmelevsky
Bond Agency tiim: Nils Kajander, Alina Luther, Ivan Khmelevsky

2009. aastal Helsingist alguse saanud, rahvusvaheliselt auhinnatud Bond Creative Agency avas hiljuti oma uue stuudio Tallinnas. Muuhulgas on Bond ka Balticbest 2018 festivali uue disainilahenduse autor. Ajasime juttu Bondi Tallinna tiimi liikmetega, küsimustele vastasid:

NILS KAJANDER, tegevjuht ja strateeg
ALINA LUTHER, disainer
IVAN KHMELEVSKY, disainer

Tallinnas on palju disainiagentuure, kuidas Bond teistest erineb?

Nils: Olen kuulnud kedagi ütlemas, et Tallinnas on kõikidest Euroopa linnadest kõige rohkem disainiagentuure ühe elaniku kohta. Tõsi, siin on palju agentuure, ning väga palju häid agentuure, aga me erineme teistest, sest oleme läbi ja läbi rahvusvaheline agentuur. Meil on stuudiod Helsingis, Dubais, Londonis ja nüüd ka Tallinnas. Me töötame kõik ühe agentuurina. See on miski, mis eristab meist teistest. Meil ei ole ainult rahvusvaheliselt tuntud eksperdid ja kogemused, vaid ka palju eri rahvusest inimesi.

Tooge mõni näide - kuidas see rahvusvaheline aspekt välja näeb, kui te mõne projekti kallal töötate?

Ivan: Ma arvan, et Balticbest on hea näide - me läksime Helsingi stuudiosse, et sealsete inimestega koos töötada. Balticbest oli kindlasti ühisprojekt.

Alina: Iga päev, põhimõtteliselt iga projektiga seoses, suhtleme Helsingi kontoriga.

Nils: Ja mitte ainult Helsingiga. Meil on mitmeid rahvusvahelisi projekte ja kliente. Mõnikord me tegeleme sama kliendi projektidega samal ajal mitmes eri linnas. Mul on palju kogemusi suurte agentuurikettidega, kes väidavad end olevat väga rahvusvahelised. Reaalsuses tähendab see üht uudiskirja kuus New Yorgist või Londonist ja sellega asi piirdub.

Meie puhul on kogu struktuur palju pisem, seega sa tead isiklikult inimesi Londonist või Dubaist. Kui sul on isiklik kontakt, siis see muudab palju.

Ivan: Jah, me pidevalt suhtleme, näitame üksteisele oma töid ning jagame kõiki visandeid. Teiste kontoritega käib tihe suhtlus.

www.balticbest.eu 

On olemas mitmeid vabakutselisi koondavaid veebilehti, kus saab logo osta mõnelt India disainerilt 5 või 10 dollariga. Sama logo, tellituna disainiagentuurist, võib maksta 20 000 dollarit. Kuidas hinnata disaini maksmust?

Ivan: Siin on selge erinevus. Kui sa lähed mõnele crowdsourcing veebilehele, siis saad logo ja sellega asi piirdub. Kui sa lähed agentuuri või disainistuudiosse, siis sa väga harva saad ainult logo. Sa saad vähemalt väikese identiteedi- või brändingukava. Nende asjade mõõtkavad on täiesti erinevad. Identiteet võib töötada mitmel viisil, olla üldse mitte logona kasutatav, logo võib olla olla dünaamiline jne. Selle nimel pingutatakse palju rohkem. Kõik see ei saaks maksta ainult 5 või 10 dollarit, kuna selle tegemiseks tehakse tundide viisi tööd, kõik võimalikud variandid katsetatakse läbi. Üks Londoni disainiagentuur isegi palkas paar korda vabatahtlikke crowsourcing veebilehelt, et näha, kas nende töö on midagi väärt. Aga seal on harva näha isiklikku lähenemist, inimesed lihtsalt valivad hetkel moesoleva kirjastiili, et kirjutada firmanimi, ning sellega ka asi piirdub. Nad teevad kõik, et minimeerida oma tööhulka ning pole huvitatud tulemusest.

Nils: Jah, me oleme küll disainerid, aga asi pole ainult logo joonistamises, vaid rohkem äriprobleemi lahendamises ja kliendi äri arendamises. Loomulikult teeme ka meie logosid, kui keegi tuleb uksest sisse ja palub meilt logo. Siiski tavaliselt ei ole meie eesmärk nii madal, kui just klient seda ei nõua. Me läheneme ülesandele palju laiemalt. Me ei loo strateegiaid lihtsalt selleks, et strateegiaid teha. Me tõesti usume, et disain ja strateegia käivad käsikäes, mistõttu mõtleme oma töö väga hoolikalt läbi. Meie Helsingi stuudio seinal on kiri: “Mõtle rohkem, disaini vähem”.

Kuidas soovitate disainitööd hinnastada – kas tunni- või tulemuspõhuselt?

Nils: Me ei müü tunde, me müüme protsessi koos kindlate protsessiosadega ja selgete tulemustega. Loomulikult me peame mõtlema, kui palju aega me saame igale osale kulutada. Me tahame alati saavutada tippkvaliteediga töid, seega me ei saa hoida tundidelt kokku ning mõelda, et saame poole tunniga kõik valmis. Ülioluline on töötada efektiivselt.  

Aga samas, et selle probleemiga toime tulla, on meie hinnakirjad väga painduvad. Helsingis on meil mõndade klientidega kokkulepe, et osa tulu, mis nad meie tööga teenivad, tuleb meile. Me ka liisime välja oma töid, kui disainime näiteks idufirmadele. Asi muutub lihtsamaks, kui sa pole kinni vaid oma tunnipõhises tasus.

Ivan: Aga siiski toimub mõnikord ületöötamist. Kui sa töötad loovas valdkonnas, siis tuleb arvestada ootamatustega. Mõnikord lihtsalt ei tule kohe head ideed, mistõttu tuleb rohkem vaeva näha. See on samuti osa professionaalsusest: luua töid kindlate tundide jooksul, olla efektiivne.

Bond Agency tiim: Nils Kajander, Alina Luther, Ivan Khmelevsky
Bond Agency tiim: Nils Kajander, Alina Luther, Ivan Khmelevsky

Veel üks probleem on plagiaat. Võibolla on see liiga karm sõna, aga tihti juhtub, et head ideed tekivad samal ajal erinevates maailmanurkades. Võite oma projekti lõpetada ja avastada, et kuskil Austraalias või Argentiinas tuli keegi täpselt sama või sarnase idee peale, ilma et te oleks omavahel rääkinud. Kas on võimalik selliseid olukordi vältida?

Ivan: Selliseid olukordi on peaaegu võimatu vältida. Nagu John Lennon ütles: “It`s all in the air.” Aga ei ole oluline see, mis sul on, vaid kuidas sa seda kasutad. Kui sa vaatad suurte firmade nagu eBay või Google logosid, siis need on mõne teisega äärmiselt sarnased. Aga see, kuidas nad kasutavad oma identiteet ja kommunikeerivad oma väärtusi, eristab neid üksteisest. Logo, mis meenutab teist logo, ei ole tegelikult probleem, kui aus olla. Kui loovad ideed seal taga on samad, siis läheb asi keeruliseks.

Nils: Võibolla on sellel jällegi seos professionaalsusega. Kui me ei loo ainult logo, aga mõtleme kogu projektile, teeme eeltööd ja pakume lisaks logole ka muud, siis on väga väike tõenäosus, et loomisprotsessi tulemus on täpselt sama, mis kellelgi teisel. Kui sa lihtsalt hakkad logo joonistama, siis on palju suurem võimalus, et seda on juba varem tehtud. Ma arvan, et loovad agentuurid saavad end sarnaste tööde eest kaitsta, olles kursis, mida luuakse ümberringi maailmas. Samuti aitab, kui ei proovita luua töid, mida keegi teine teeks, vaid pigem järgida mingit oma disainimisfilosoofiat.

Millised on viimase aja suurimad trendid disainis?

Nils: Hea näide, kuidas maailm muutub ja kuidas see disaini mõjutab on see, et tänapäeval on aina rohkem identiteete või isegi logosid loodud liikuvatena. Muidugi on liikuval logol ka staatilised versioonid, aga kogu idee logo taga on muutumas. Tihti ei ole brändi põhiline puutepunkt staatiline, nt mobiilirakendus või veebileht. Sel juhul on loogilisem kasutada midagi, mis selle meediumiga sobib, mitte lihtsalt staatilist logo kuskil nurgas.

Google tegi uue logo, mis näeb küll täpselt samasugune välja nagu vana, aga laeb millisekund kiiremini. See oli nende jaoks väga oluline muudatus. Kui palju teie sellistest asjadest hoolite?

Ivan: See on väga tähtis. Kui tahta veebilehel logo kasutada, peab see kindlasti olema .svg või .jpg formaadis, vektorpõhine ja laadima ära nii kiiresti kui võimalik. Samas tuleb arvesse võtta, kas millisekundi võrra kiirem logo on väärt raha ja aja investeeringut ühele väiksemale kohalikule firmale.

Nils: Kõik jõuab tagasi selleni, kuidas defineerida head disaini. See on miski, mis töötab. Google’i puhul: mis on veel tähtsam, kui see, et nende leht laeks võimalikult kiiresti? Samas, kui me räägime mingist elustiilibrändist, siis see, kui kiiresti nende logo laeb, ei ole kõige tähtsam. Võibolla nemad peaksid panema rõhku sellele, mis töötab tekstipõhiselt. Igal kliendil on erinevad väljakutsed ja kriteeriumid heaks disainiks. See viib meid tagasi küsimuse juurde, kas igaüks võib logo disainida. Jah, igaüks võib logo disainida, aga igaüks ei mõista, mis on kliendile vajalik, milles on probleem ja mis võiks nende äri edendada.

Alina: Nagu öeldud – mõtle rohkem ja disaini vähem.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

HORTES AS otsib TURUNDUSJUHTI

Hortes AS

25. juuni 2018

Otsime TURUNDUSSPETSIALISTI

Rentest AS / Mobire Eesti AS

01. juuli 2018