Kuidas murda väikeriigi mentaliteeti: Mõtle suurelt ja suured asjad juhtuvad

Horvaatia reklaamiagentuuri Imago Ogilvy asutaja ja juht Damir Ciglar
Horvaatia reklaamiagentuuri Imago Ogilvy asutaja ja juht Damir Ciglar

Agentuurid väidavad alati, et neil on väga head ideed, aga kliendid on konservatiivsed ja lepivad vaid traditsiooniliste lahendustega. Kuidas veenda klienti nõustuma julgete ideedega? Intervjuu Balticbesti þürii liikme, Horvaatia reklaamiagentuuri Imago Ogilvy asutaja ja juhi Damir Ciglariga.

Damir Ciglar asutas Imago Ogilvy aastal 1992. Imago on rahvusvaheliselt enim auhinnatud Horvaatia agentuur (võidud konkurssidel nagu Cannes Lions, Eurobest, EPICA, LIA, Golden Drum jt). Ta on olnud Horvaatia reklaamiliidu HURA president ja osalenud mitmete reklaamifestivalide þüriides. Ta on Zagrebi Ülikooli õppejõud. Ülevaade tema agentuuri töödest: www.imago.hr ja www.imago-box.hr.

Millised on sel aastal peamised trendid Horvaatia turundusmaastikul?

Turg oli mitmeid aastaid languses ja olukord ei ole veel nii optimistlik kui see olla võiks. Loomingulisus ei ole nii äge, kui võiks oodata selliselt väikselt õitsvalt turult nagu Horvaatia. Mingeid märkimisväärseid arengusuundi peale selle, et digiturundus ja -kanalid ning sotsiaalmeedia on olulisemaks muutunud, ei ole.

Väikeste riikide agentuuridel on tavaliselt koduturult talentide leidmisega probleeme, sest andekaid inimesi pole piisavalt. Kas teil on mingeid kogemusi välismaalt talentide palkamisega ja kui edukas see on olnud?

Euroopa Liitu kuulumise ning Horvaatias valitseva olukorra tõttu on talentide leidmine muutunud probleemiks. Noored talendid lähevad Horvaatiast ära ja asendusi leida ei ole lihtne.

On tehtud korduvaid katseid kedagi välismaalt palgata, kuid Horvaatia reklaamiturg on väike ja me ei ole tõeliste talentide jaoks piisavalt atraktiivsed. Eelmisel aastal proovisime palgata üht väga andekat tüüpi Lõuna-Aafrikast, kuid me konkureerisime tema pärast veel kahe teise agentuuriga New Yorgist ja Miamist. Lõpuks me muidugi ei suutnud võistelda.

Otsime oma meeskonda pidevalt uusi liikmeid ja praegu peame läbirääkimisi ühe inimesega Argentiinast. Palkaksime ta kasvõi üheks projektiks, kuid ta ei ole nõus Horvaatiasse kolima. Väike ja loomingulisuse seisukohast ebaatraktiivne turg ei tõmba, päeva lõpuks on probleem ka neile tasumine.

Tihti kasutatakse väikese turu argumenti vabandusena, miks ei ole võidetud Cannes’i Lõvisid. Lisaks on eelarved väikesed ning kliendid on vaesed ja väga taktikalised, kulutades raha vaid promokampaaniatele, aga nii auhindu ei võida. Kas sellele on mingi lahendus?

Nõustun sinuga, ühelt poolt on see fakt, teisalt ettekääne, miks mitte astuda üle väljakujunenud piiridest.

Meie Imagos püüame teha rohkem regionaalset tööd ja saavutada rahvusvahelist tuntust. Viimastel aastatel oleme pannud märkimisväärset rõhku rahvusvahelistele festivalidele selleks, et võita auhindu ja koguda tuntust, meelitamaks andekaid loovtöötajaid ja kliente. Eelmainitud Lõuna-Aafrika talent leidis tee meieni tänu sellele, et võitsime Horvaatia esimese Lõvi.

Cannes Lions 2016 pronks
Klient: Jana vesi
Agentuur: Imago Ogilvy

Mida sa soovitad - kuidas muuta seda väikese riigi mentaliteeti?

Esiteks tuleb asju vaadata suuremalt kui kohalik tasand. Tuleks lõpetada „kohalik” mõtlemine ja püüelda avarama loomingulise mõtlemise poole. Hoolimata sellest, et ollakse väikesel turul, ei tasu karta pitchida suurt rahvusvahelist klienti, sest agentuurid töötavad üle maailma sarnaselt. Sinu idee võib pakkuda konkurentsi suurematele agentuuridele välismaal. Muutus hakkab mõtlemisest! Mõtle suurelt ja suured asjad juhtuvad.

Agentuurid väidavad alati, et neil on väga head ideed, aga kliendid on konservatiivsed ja lepivad vaid traditsiooniliste lahendustega. On sul mingi hea retsept, kuid veenda klienti nõustuma julgete ideedega?

Jälle, see on nii fakt kui ettekääne. Kliendid on olukorras, kus nad peavad langetama otsuse, mis võib ohustada nii nende ametikohta kui ka kogu ettevõtte positsiooni turul. Loomulikult nad tahavad ohutumat lahendust, kui sa ei anna neile piisavalt head põhjust, et mugavustsoonist välja tulla.

Me püüame alati välja tulla vähemalt ühe ootamatu lahendusega.  Ja ausalt, mida rohkem me hulle ideid välja pakume, seda rohkem me neid ellu viime. Proovime alati suunata klienti mõtlema, et see lahendus aitab neid. Kui teha kliendile selgeks, et ta saab lisatähelepanu tänu hullumeelsele ja ootamatule, siis nad on tihti valmis ka rohkem riskima.

See on kahesuunaline suhtlus, kuid sõltub siiski rohkem agentuurist kui kliendist. Harjumuspärased asjad on meile okei, uued asjad tunduvad ebaturvalised - sama on ka ideedega.

Damir Ciglar kuulub 31. augustil Tallinnas toimuva loovusfestivali Balticbest 2018 þüriisse. Saa tuttavaks Balticbest 2018 þüriiga: balticbest.eu/jury 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN AS otsib KOMMUNIKATSIOONISPETSIALISTI

Stockmann AS

13. jaanuar 2019

MUST MUNA OÜ otsib GOOGLE'I KONTOHALDURIT

Must Muna OÜ

14. detsember 2018