Milliste sõnumitega köita haridusvalikute ees seisva noore tähelepanu?

Anatoli Tafitšuk
Anatoli Tafitšuk

Kuidas panna põlvkond, mis veedab umbes 75 protsenti oma vabast ajast internetis, veebiväliselt infot tarbima ja sellest aru saama? Loe, mida tegi Tartu Ülikool.

Võimukas ja eneseteadlik Z-generatsioon on proovikiviks nii meediale, kommunikatsioonivaldkonnale kui ka turundajatele: kuidas jõuda limiteeritud tähelepanulävega noorteni, kes veedavad enneolematult suure osa oma vabast ajast internetis? See on katsumus ka Eesti kõrgkoolidele, kes ei konkureeri üliõpilaste nimel enam pelgalt omavahel, vaid üha rohkem ka välisülikoolidega.

Arvatakse, et 2020. aastaks moodustab koguni 40 protsenti meediatarbijatest just Z-generatsioon ehk peale 1997. aastat sündinud inimesed, kes on samas kõige nõudlikumad ja piiratud keskendumisvõimega. Ettevõtetel ja organisatsioonidel tuleb rohkem kui kunagi varem mõelda, kuidas kõnetada oma brändiga eneseteadlikku, valivat ja tehnoloogiaosavat noort.

Ei ole enam küsimustki, et Z-generatsioon on kättesaadav sotsiaalmeedia kaudu. Küll aga tuleb hoolikalt läbi mõelda, kuidas neile infot edastada. Kui info ei ole selge, visuaalselt atraktiivne ega ütle esimese paari sekundiga, mis kasu sellest on tarbijale, siis liiguvad need noored kiirelt edasi järgmise tähelepanuköitja juurde. Aga kuidas panna põlvkond, mis veedab umbes 75 protsenti oma vabast ajast internetis, veebiväliselt infot tarbima ja sellest aru saama?

Mida tegi Tartu Ülikool?

Igal aastal otsivad kõrgkoolid uusi viise, kuidas kutsuda abituriente just nende ülikooli kandideerima. Tartu Ülikool on varasemalt lähenenud neile noortele traditsiooniliselt: tutvustanud potentsiaalsetele sisseastujatele ülikooli erialasid loengu vormis, jaganud infomaterjale, korraldanud ekskursioone ülikooli peahoones ja näidanud õppe praktilist poolt valdkondades ja instituutides.

Sel õppeaastal otsustati üldsõnaline loeng asendada aga millegi hoopis atraktiivsemaga: esmakordselt saavad abituriendid tutvuda ülikooli õppekavade, teadustöö ja Tartu ainulaadse tudengieluga videolavastuse abil. Koostöös lavastaja Jim Ashilevi, näitleja Anatoli Tafitšuki ja agentuur Mellow’ga naelutab etendus Tartut külastavad noored üheaegselt nii kinolina kui näitelava ette, jagades kolmveerand tunni jooksul paeluvaid fakte, mis aitavad koolilõpetajail läbimõeldud tulevikuvalikuid teha.

Videolavastusega tutvustab ülikool võimalikele sisseastujatele loominguliselt ja täiesti uuel moel, millised on praeguste õppurite võimalused haridustee valikul ja milliseid tulevikuväljavaateid võiks ühe või teise õppekava läbimine pakkuda.

Tartu ülikooli Eesti turunduse juht Teele Arak rääkis, et ülikooli soov pole kindlasti kõiki noori väe võimuga enda juurde õppima meelitada, vaid pigem saavad õpilased videolavastuses kiire, haarava ja asjatundliku ülevaate Tartu Ülikooli õppe- ja teadustööst.

„Gümnaasiumi lõpusirgel on abiturientide üheks painavamaks küsimuseks edasine haridustee valik. Seepärast tahame tutvustada kõiki Tartu Ülikooli erialasid värskes ja uuenduslikus võtmes, mida on vaatajal kerge ja nauditav jälgida,“ rääkis Tartu Ülikooli Eesti turunduse juht Teele Arak. „Teadliku kõrgharidusvaliku tegemisele kaasaaitamine on meile ülioluline, et saaksime anda oma panuse tulevaste maailmamuutjate arengusse.“

Ta on veendunud, et uus lähenemine on noorte jaoks nauditavam kui pelgalt traditsiooniline auditooriumiloeng. Kuna tänaste noorte infotarbimise harjumused on niivõrd erinevad nende eelkäijatest, siis peaks seesugune uudne ja atraktiivne info edastamise viis aitama rohkem meelde jätta ja rohkemast aru saada. Videolavastusse oskuslikult põimitud humoorikas rännak läbi ülikooli erialade pakub noortele nauditavat meelelahutust, ent aitab ka sügavamalt oma tulevikuotsused läbi mõelda.

„Kindlasti on see ka osaliselt katsetamine: kas selline viis üldse mõjutab noorte otsuseid, kas valikut on kergem teha, kas sisseastumisavaldusi tuleb rohkem kui varasemalt, kas need avaldused on esitatud teadlikumalt ja kindlakäelisemalt,“ tõdes Arak.

Ometi pole lavastus pelgalt kunstiline meelelahutus, vaid selle loomisel on kaasa löönud Tartu Ülikooli kõigi nelja valdkonna õppejõud, spetsialistid ja oma ala tippteadlased. Loomingulise lähenemisega soovib ülikool rõhutada enda uuenduslikku mõttelaadi, värskust, ettevõtlusmeelsust ning teadus- ja õppetöö tugevusi. Ühtlasi on see hea võimalus pidada sammu tulevikupõlvkonna muutunud meediatarbimisega.

6 soovitust, kuidas turundada Z-generatsioonile

  • Kasuta päris inimesi ja päris lugusid, et inspireerida! Videolavastus kasutab oma sõnumi edastamiseks näiteid inimestest, kes olid samuti kunagi elumuutvate valikute ees, aga kellest on saanud tänu oma valikutele ja õpingutele Tartu Ülikoolis Eesti ühiskonda või maailma arengusse panustavad kodanikud. Tunne, et ka sinust võib saada järgmine president, õiguskantsler, mõne suure teadussaavutuse avastaja või tippettevõtte juht, inspireerib ja arendab.
  • Võime muuta maailma ei ole enam väheste privileeg. Z-generatsioon tahab muuta maailma ja tunda sotsiaalset vastutust. Uuringud näitavad, et varasematest generatsioonidest rohkem huvitutakse näiteks palgalõhe, keskkonnahoiu, soolise ja seksuaalse ebavõrdsuse teemadest. „Võime muuta maailma“ on Tartu Ülikooli mantra, mida me rõhutame kõikidele sisseastujatele: ükskõik, mis eriala õigesti rakendades ja sellele pühendudes on võimalik muuta maailma su ümber.
  • Kaasa publikut ja ole paindlik oma sõnumi edastamisel. Üheks videolavastuse värvikamaks ideeks on professionaalse näitleja kasutamine sõnumite edastamiseks. See võimaldab publikuga jooksvalt suhelda ja kohandada iga etendus eriliseks saalisviibijate järgi.
  • Paku vaheldust, et säilitada tähelepanu. Turundusuuringud näitavad, et praeguse gümnasisti keskmine tähelepanulävi ühele meediumile on umbes 8 sekundit. Seetõttu on ka Tartu Ülikooli videolavastus üles ehitatud vahelduvale temaatikale. Näitleja suhtleb saalisviibijatega kohapeal, viies vaatajad kaasakiskuvale rännakule, kus tuuakse õpilaste ette graafikaga rikastatud humoorikad videoklipid, mõtlemapanevad teemaarendused ja efektne audiovisuaal.
  • Eristu! Praegusel infoajastul näeb inimene enne 15. eluaastat umbes 200 000 turundussõnumit. Loo sisu, mis on sisseastujale vajalik ja mida on lihtne tarbida, aga nii, nagu keegi teine seda veel teinud ei ole.
  • Ole aus! Tartu Ülikooli videolavastuse eesmärk ei ole puhuda sooja auru, vaid aidata potentsiaalsel sisseastujal navigeerida tohutus valikutemeres. Kui tegemist on valdkonnaga, mis vajab aastatepikkust õppimist ja rasket vaeva enne, kui see midagi tagasi hakkab andma, siis me seda ka ausalt tõdeme.  

Sel kevadsemestril on videolavastust külastanud juba 1100 noort kõigist Eestimaa paigust. Kuna sügissemestril toimub alati rohkem ülikoolikülastusi, peaks Teele Araku sõnul aastas jõudma videolavastus umbes 3000 gümnasistini.

Lavastust näinud noorte tagasiside uudsele viisile, kuidas ülikool neid püüab kõnetada, on olnud valdavalt positiivne:

  • “Väga huvitav lähenemine, oli ootamatu, kuid väga lahe. (Mõtlesin, et me istume maha ja meile näidatakse filmi.)“
  • “See oli väga omanäoline ja andis laia ülevaate Tartu Ülikoolist”
  • “Noor inimene sellise entusiasmiga õppekavasi tutvustamas ja meid kui tulevasi teadlasi kohtlemas, tegi etenduse palju põnevamaks.”
  • “Minu arvates oli see väga hea ja uudne lähenemine. Lavastus oli huvitav ning andis hea ülevaate. Arvan, et videolavastus äratas rohkem tähelepanu kui oleks seda teinud üksluine loeng. Mulle meeldis väga.”
  • “Väga põnevaks tehti iga eriala.”
  • „Ma sooviksin veel öelda, et kes iganes selle lavastuse välja mõtles, tegi õige otsuse ja aitas minu silmis kaasa TÜ hea maine kujundamisele. Au tuleks kindlasti anda ka esinejale.“

Autor:

Mari-Liis Pintson
Tartu Ülikooli pressinõunik

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

OKO RESTORANID OÜ otsib MÜÜGIJUHTI

OKO Restoranid OÜ

01. november 2018

DEKOOR otsib TURUNDAJAT - DISAINERIT

Dekoor

17. oktoober 2018