Sotsiaalmeedia uuring: Eestis kasutatakse sotsmeediat enim toodete/teenuste reklaamiks

Brit Mesipuu viis möödunud kuul läbi sotsiaalmeedia uuringu, et saada parem pilt sellest, kas ja kuidas Eesti ettevõtted sotsiaalmeediat kasutavad.

Küsitlusele vastajaid oli 448.

Mis on teie ettevõtte peamine tegevusala?

Küsitlusele vastajate seas oli enim jaekaubandusettevõtteid – 33,5%. Sellele järgnesid reklaam ja turundus 12,9% ning hulgikaubandus 10%.

Suurem esindatus oli ka hariduse, kinnisvara, finantsi, põllumajanduse, ehituse ning majutuse ja toitluse valdkonna esindajate seas. Vastajaid leidus ka muuseumidest, spordiringkondadest, avalikust sektorist ja mitmelt poolt mujalt.

Kas teil on eraldi turundusega tegelev(ad) töötaja(d)?

Üle poolte (54,2%) vastajatest ütles, et nende ettevõttes puudub spetsiaalselt turundusega tegelev töötaja. 45,3%l oli selline ametikoht aga olemas.

Vastajate seas leidus mitmeid inimesi, kes õppisid turundusega seotud erialadel ja samal ajal ka töötasid selles valdkonnas. Mitmes ettevõttes nenditi, et sotsiaalmeediaga seotud tööülesanded on ära jaotatud erinevate töötajate peale või siis tehakse vastavalt sellele, kuidas aega on.

Kui kaua on teie ettevõte sotsiaalmeediat kasutanud?

Vastanute seas oli enim ettevõtteid, kes olid sotsiaalmeediat kasutanud 2-5 aastat (40,7%). Sellele järgnes 23,1%ga 5-10 aastat sotsiaalmeedias kohal olnud ettevõtted ning 16,8%ga 1-2 aastat sotsmeediat kasutanud ettevõtted. Samas 7% vastanutest ei kasutanud üldse sotsiaalmeediat. Kuid vastanute seas oli ka neid, kes olid sotsiaalmeedias kohal olnud juba rohkem kui 10 aastat.

Milliseid sotsiaalmeediakanaleid teie ettevõte aktiivselt kasutab?

91,9% küsitlusele vastanud ettevõtetest kasutavad aktiivselt Facebooki, 52,4% Instagrami, 23,7% YouTube kanalit ning 19,5% LinkedIn-i. Aktiivne Twitteri konto on 8,4% vastanutest, VKontakte 3%l ja Snapchat vaid 0,9% vastajatest.

Kuid leidus ka neid, kes omasid aktiivseid kontosid Vimeos, Odnoklassnikis, Pinterestis (2 vastust) ja Mediumis.

Milline neist kanalitest on siiani olnud teie peamine kanal?

Küsitlusele vastanud ettevõtetest 85% pidasid oma peamiseks sotsiaalmeedia kanaliks Facebooki. Instagram on enim kasutatavaks platvormiks 3,9% ja sellele järgnes kohe LinkedIn 3,6%ga. 2 vastajat pidasid põhikanaliks VKontaktet ja sama arv vastajaid Twitterit.

 

Mis te arvate, milline on teie peamiselt kasutatav sotsiaalmeediakanal järgmisel (2019) aastal?

61,7% vastavajatest arvas, et selleks platvormiks on Facebook. 20,1% arvates on nad enim kohal Instagramis. Linkedini ja YouTube’i vastavad näitajad olid  5,7% ja 3,9%.

Sotsiaalmeediat ei plaani järgmisel aastal kasutada 2,7% vastajatest.

Hellitati ka lootust, et Facebooki ajajärk hakkab selle aastaga läbi saama ning loodetavasti on mingi uus ja seni kasutusel olnutest veelgi huvitavam sotsiaalmeediakanal turule tulnud.

Mis eesmärgil kasutate sotsiaalmeediat?

Peamine eesmärk sotsiaalmeedias kohalolekuks on toodete ja teenuste reklaam (82,3%). Sellele järgneb 78,1%ga brändi tuntuse kasvatamine. Sooduspakkumiste ja kampaaniate esitlemiseks kasutavad sotsiaalmeediat 46,4% vastanutest. 41% hoiavad sotsiaalmeedia abil silma peal ka oma konkurentidel ja nende tegemistel.

Samuti kogutakse nende kanalite kaudu klientidelt tagasisidet ja suheldakse B2B sektoris. Mainimist leidsid ka töökuulutuste jagamine, klienditeenindus, töövälise aja tegevuste kajastamine jms.

Kas teete sotsiaalmeedias tasulist reklaami? Mis on keskmine summa aastas, mida kasutate sotsiaalmeedia reklaamideks?

Ligi 70% vastanutest on kasutanud tasulist reklaami ja 30,6%-l on selle summa suuruseks aastas kuni 100EUR. Sellele järgneb 26,9%-ga summa 100-500EUR ja pea võrdselt (11,6% ja 11%) vahemikud 1000-5000EUR ja 500-1000EUR.

Mis te arvate, kuidas muutub järgmisel aastal teie ettevõtte sotsiaalmeediasse kuluva reklaami eelarve?

Enam kui pooled (54,5%) vastanutest arvavad, et järgmisel aastal kulutused sotsiaalmeedia reklaamile tõusevad, 32,2% arvates jääb see samaks. Üldse ei plaani järgmisel aastal sotsiaalmeedia reklaami peale panustada 4.8% vastajatest.

Kuid oli ka äraootavaid seisukohti. Ning hea oli lugeda, et mõnel ettevõttel läheb praegu nii hästi, et kui lisanduvaid töökäsi ei tule, siis reklaamirahasid suurendada ei ole mõtet, sest tööd ei jõuta ära teha. Leidus ka neid ettevõtteid, kes on koostööpartnerite otsingul, et siis üheskoos reklaami teha ja kulutusi jagada.

Kuidas hindate sotsiaalmeedia tasulise reklaami tulusust?

47,9% vastanutest hindavad sotsiaalmeedia tasulise reklaami tulusust heaks, kuid 30,5% ei oska selle tasuvusele hinnangut üldse anda. Väga hea reklaamikanalina nägid sotsiaalmeediat 11,6% vastanutest, samas 8,4% sõnul on tegemist halva sõnumi reklaamiinvesteeringuga. 1,6% sõnul on tegemist väga halva reklaamikanaliga.

Kas sotsiaalmeedia on teie reklaamiplaanis peamine või toetav reklaamkanal?

31,3% ettevõtjate jaoks on see peamine, „täiendav“ 47,2%le , 12,2% vastajatest teevadki reklaami ainult sotsiaalmeedias.

Milliseid teisi tüüpi (v.a. sotsiaalmeedia) meediat kasutate reklaamiks?

Muudest kanalitest eristusid selgelt kolm kanalit – populaarseim neist e-maili turundus (55,5%), sellele järgnesid internetireklaamid (bännerid, AdWords jms) 48,6%-ga ja ajalehed/ajakirjad 47,6%-ga.

Seejärel tulid otsepostitused (24,3%), välimeedia (21,1%), raadio (19,9%) ja televiisor (15,5%). Mõnel juhul märgiti reklaamikanalina ka üritusi, messe, kino, blogi, SMS püsiklientidele jms.
Kas soovite midagi lisada?

Viimasena esitasin lahtiste vastustega küsimuse. Ka siin oli vastuseid mitmeid. Siinkohal toon mõned neist ka välja:

„Leian, et sotsiaalmeedia on mugav ja viljakas variant otsesuhtluseks või eratarbijani jõudmiseks.“

„Tundub, et turunduses on levimas teenuseid ja meetodeid, mille aja- ja rahakulu ei õigusta tulemit. Kuna turundusteenus ja -kanalid on kellegi äri, siis paratamatult on selles vallas ka palju vahtu ja valet, mittetoimivaid lahendusi jne. See tekitab segadust.“

„Meie sihtgrupi kliendid kasutavad aktiivselt sotsmeediat, kuid tunneme, et ei oska väga hästi nendeni jõuda. Oleme küll ise lugenud ja uurinud seda temaatikat, aga tundub, et oma tarkusest siiski tervet ratast ei leiuta. Oleme peaaegu terve aasta piilunud sarnaseid koolitusi, kuid väikese/alustava ettevõttena oleme pidanud 300.- koolitust endale kalliks.“

„Raadios ja teles ei kasuta tasulist reklaami, vaid kajastusi meie ettevõtte ja teenuste kohta. Püüame alati saada erinevatesse saadetesse oma niðiga ja seni on see hästi õnnestunud. Maahommik, Meie inimesed, Eesti Lood, TV3 uudised, Reporter on meid aktiivselt kajastanud ja neid uudisklippe oleme saanud sotsiaalmeedias omakorda jagada. Lisaks Delfi-Õhtuleht-Postimees ja Eesti blogijad. Oleme kutsunud omale tuntud blogijaid külla ja saanud nende poolt ülipositiivset tagasisidet ja nende blogis “eetriaega". Lisaks ristturundus - blogime ise teistest ettevõtjatest piirkonnas, kes kajastavad ka meie tegemisi ja üritusi, sh sotsiaalmeedias.“

„Täna ei ole Facebookile head alternatiivi, mis kataks ära ettevõtete ja inimeste vajaduse. Küll on olemas alternatiivid Instagrami, LinkedIni, Snapchati ja Youtube näol, kuid nende võimalused on samuti mõnevõrra väiksemad.“

„Sotsiaalmeedia elab hetkel läbi suuri muutusi ja seepärast on praegu raske progrnoosida tuleva(te) aasta(te) tegevusi ja fookusi.“

„Reklaam poodides POSM, väljapanekud jms on tegelikult üks tähtsamaid kanaleid hulgifirmade seas, kui nad toodetele promo teevad.“

Kokkuvõtteks
Tänan kõiki uuringus osalejaid. Kindlasti soovin sarnast küsitlust läbi viia uuel aastal, et vaadata, kas ja kuidas on ennustused uueks aastaks paika pidanud ja millised on mõtted seoses eelolevaga.

Brit Mesipuu

Milos reklaam tegevjuht

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Sotsiaaldemokraatlik Erakond otsib KOMMUNIKATSIOONIJUHTI

Sotsiaaldemokraatlik Erakond

21. mai 2018