10. aprill 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Reklaamposti müütide murdmine

Piret Jõhvik Omnivast
Foto: Marko Mumm
Omniva reklaamteenuste juht Piret Jõhvik ja Divisioni loovjuht Heiki Urbala murdsid Passwordi teise päeva lõpus müüte tüüpiliste otseposti hirmude kohta.

Sisuturundus, sotsiaalmeedia ja otsepost – need on kolm olulisemat teemat, mille Passwordil osalejad 2018. aastal oma turundustegevuste sõnapilves välja tõid ja fookusesse seavad. Otseposti all muidugi mõistetakse nii postkasti jõudvat reklaamlehte kui ka meiliaadressile saadetavat elektroonilist infot. Tähelepanuväärne on siiski, et modernsete digilahenduste kõrval on oma efektiivsust tõestanud ka klassikaline otsepost.

Passwordil osalejate turundusplaanid aastal 2018

Omniva reklaamiteenuse juhi Piret Jõhviku sõnul on siiski mitmeid müüte, mis otsepostituste kohta levivad. „Kui hakkasime Heikiga ettekannet kokku panema, siis jõudsime üsna kiirelt selleni, et peaksime rääkima eelkõige nendest teemadest, mis kuulajatel esimese asjana otsepostiga seostuvad ja täiendama seda oma kogemustega tarbijana ning andma edasi neid võimalusi, mida täna ei kasutata. Nii saigi ettekande kandvaks ideeks müütide murdmine. “

Ettekandes toodud otsepostiga seotud müüdid

Müüt nr 1: Otsepost ei toimi

Kardetakse, et otsepostitusi keegi läbi ei loe ning reklaamid lähevad otsejoones prügikasti. Tegelikult ei vasta see tõele. Otseposti mõjusust tõestab nii regulaarselt otsepostitusi tegevate klientide tagasiside kui ka 2016. aastal Turu-uuringute AS-i poolt tehtud uuring, millest selgus, et 85% tarbijate ostuotsuseid mõjutab otsepostiga saadud informatsioon. 2017. aastal Omniva, Initiative-i ja Tartu Ülikooli läbi viidud pilgutest (mõõdeti osalejate näomiimikat mikrotasandil) kinnitas samuti, et otsepost töötab ja et paljuski on selle õnnestumine seotud visuaalse lahenduse ja tarbijale edasi antava sõnumiga.

Divisioni loovjuhi Heiki Urbala sõnul on otsepostil palju võimalusi, mida täna vähe kasutatakse. „Meie pere postkasti jõuab tihti reklaamlehti, mis on oma olemuselt kõik väga sarnased. Süveneksin pakutavasse kindlasti oluliselt rohkem kui pakkumine oleks edasi antud loomingulisemal viisil, lisades reklaamile näiteks tootenäidise, lõhna või mingi muu kasuliku või eristuva täienduse.“

Müüt nr 2: Otsepost on kallis ning on seetõttu jõukohane vaid suurtele ettevõtetele

Kindlasti on otsepostitusi tehes variant suunata see üle-eestiliselt kõikide elanike postkastidesse, ent otsepostitus on ideaalne tööriist ka lokaalselt oma klientide elukohta teadvate väikeettevõtete jaoks. Pagariettevõte saab otsepostituse suunata just oma kogukonna elanikele, kes kõige suurema tõenäosusega pagarikoda külastavad. Võta näiteks šnitti ühelt keemilise puhastuse ettevõttelt, kes pakkus otseposti kaudu hommikul vahemikus kell 8-10 oma teenust 25% soodsamalt, et saavutada suuremat efektiivsust. Otsepostitus töötas – selle asemel, et ummikus seista, kasutasid paljud võimalust viia oma riided hommikul puhastusse. Niisiis ei pea otsepostitus olema sugugi üleriigiline, vaid võib väga efektiivselt toimida ka konkreetsetesse piirkondadesse suunatuna.

Müüt nr 3: Otsepostitus on vanamoodne

Järjest enam räägitakse, et reklaam peaks olema tajutav võimalikult erinevate meeltega ja just see teeb otseposti eriliseks: ta on nähtav (inimene haarab pilkupüüdvat infot), teda saab kuulda (otsepost võib sisaldada ka helifaili), teda saab puudutada (tekitada erilist tunnet eriliste materjalidega), haista (lõhnad ergutavad meeli!) ning maitsta (saada uusi tooteid proovimiseks!) .

Urbala pakkus ettekandes eristumiseks välja idee, et tee- või kohvimüüja võiks otsepostitusega kaasa panna teepaki või kohvioad. Kingamüüjad saavad otsepostile lisada kanga näidiseid või nahariba, et näidata oma pakutavate jalanõude värvi ja materjali ning miks mitte saata klientidele värske leivalõhnaline otsepostitus kui välja on antud piparkoogilõhnalisi marke.  Samuti tõi ta näiteks ühe välismaise ettevõtte, kes tegi õnnitluskaardi, mis avades oskas valida sõbra või tuttava telefoninumbri, et siis temaga otse rääkida. Selliste loovlahendusega saaks kindlasti otsepostist wow-efekti!  

Müüt nr 4: Otsepost raiskab paberit

Eestis toimib jäätmekäitlus üsna edukalt, mis aitab meil tarbitud paberi uuesti ringlusesse saata, nii kogutaksegi Eestis enam kui pool tarbitavast paberist uuesti kokku ja see leiab tee uuesti taaskasutuses. Teisalt on reklaamijal alati võimalus kasutada oma otsepostituseks taaskasutatavat paberit ning trükikodasid, kes toimetavad teistest veidi enam keskkonnasäästlikult. Seega on igaühe panus oluline.

Ettekande põhiline sõnum oli, et otsepostitus on täiesti toimiv reklaamikanal, ent tuleb vaeva näha selle kujunduse ning sisuga. Nii nagu digikanalites, peab ka otsepostitus eristuma selleks, et inimesed seda märkaks ning mäletaks. Otsepostitus on oma olemuselt väga lihtne, mis räägibki tema kasuks: algoritmid ei vanane, erinevate operatsioonisüsteemide ühilduvuse probleeme ei ole ja  reklaamiblokeerijaid ei kasutata.

Kaija Pook, Omniva sotsiaalmeedia juht

Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Bestmarketingi uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Laura ReiterBestmarketing.ee toimetajaTel: +372 5561 9490
Maarit EermeBestmarketing.ee juhtTel: +372 514 4884
Hando SinisaluBest Marketingi konverentside programmijuhtTel: +372 502 8561
Cätlin PuhkanBest Marketingi turunduslahenduste müügijuhtTel: +372 5331 5700