Teet Torim: Eesti Euroopa e-kaubanduse hääletoruks!

Teet Torim
Teet Torim

„Mida ei tunta, seda ei usaldata, ja mida ei usaldata, seda isegi ei proovita,“ kirjutas Igor Baturin hiljuti oma arvamusloos. E-kauplejana on selle mõttekäiguga kõige laiemas tähenduses raske mitte nõustuda. Kuna www kaudu on Eesti e-poodnik automaatselt globaalses konkurentsis, teeb ettevõtja omaenese tuntuse nimel tööd iga päev. Ehk oleks neid teadmisi võimalik rakendada ka riigi tuntuse küsimuses?

Kui täna Eestis äri teha, siis pelgalt turu väiksuse tõttu liigub sõna kiiresti. Inimesed jagavad uusi avastusi meeleldi, mistõttu on siinsel turul võimalik üsna ruttu oma toote teadlikkust tõsta ka ilma turundusvahendeid kasutamata.

Globaalsel turul, mis on ahvatlev ja mille mõõtmed on tajumatud, ei paista silma pelga faktiga, et avad järjekordse e-poe, kui iga päev avatakse samal ajal veel 150 000 tükki. Siin tulebki mängu tuntuse küsimus.

Kahtlustan aga, et Eesti ettevõtja ei mõtlegi täna niivõrd riigi tuntusele kui abistavale elemendile. Tõsi, võib-olla nimelt teadmise tõttu, et riigi tuntus on nagu ta on ja sellele panustada ei maksa.

Või ehk on mingi konks veel?

Nagu iga (e-)ettevõtja, oleme Boost Yourself smuutisegude turule toomisest (2015) alates hoidnud fookuses toodete tuntust sihtrühma seas. Tuntuse küsimus taandub omakorda usaldusele ja see omakorda küsimusele kvaliteedist. E-poodnikuna ongi vaja need küsimused esimeses järjekorras ära lahendada – seda enam, et e-kaubanduses ei ole ostjal enamasti võimalik toodet proovida, katsuda, maitsta ja siis riiulile tagasi panna.

Kuidas Eesti ettevõtja seda täna välisturgudel teeb, kui riigi tuntus ja/ või usaldus väikese asukohamaa vastu just suur ei ole? Ega siin mingit tuumateadust ole – ikka lihtsad turunduslahendused nagu koostöö kohalikega ehk sihtkohas tuntud brändisaadikute, influencerite, koostööpartnerite, edasimüüjate jt-ga. Võimaluste nimistu on pikk.

Boost Yourselfis oleme katsetanud neid kõiki ning leidnud, et parim turundus on see, kui sinust räägivad teised ehk sihtkohas tuntud inimesed - turunduskeeles brändisaadikud, kes jagavad asukohast-riigipiiridest sõltumata sinu maailmavaadet ja kvaliteedistandardeid.

Müügitulemused sõltuvad kvaliteedimärgisest ja sihipärasest tööst igal turul

Boost Yourselfi peamisteks turgudeks on täna pea kõik inglisekeelsed riigid – UK, Iirimaa, Kanada, USA - kokku tarnime ligi 40 erinevasse riiki. Teekond selleni on olnud kaunis käänuline ja harvad pole olnud küsimused, et mis koht see “Estonia” on ja kas sealt tellida on ikka turvaline.

Küsimus on õigustatud: kui inimene usaldab sulle oma krediitkaardi andmed, pead sina olema omakorda suuteline vastama tootega, mis täidab lubadust ja mille tarne on kiire. Ehk küsimus kvaliteedist on mängus igas etapis. Nagu eelpool mainitud, oleme need mured lahendanud koostöös kohalike brändisaadikutega – ka Kanadas aitab selgitustööd teha kohalikele tuntud persoon, kes selgitab muuhulgas ka seda, et Estonia on päris okei koht, kust kaupa tellida.

Teisisõnu - Eestist välja murdnud edulood ei põhine täna sellel, kas selle päritoluriiki teati enne ettevõtte turule toomist või mitte. Olen Igori loos toodud mõttekäiguga päri, et tuntus aitaks ekspordile kaasa. Samas ettevõte, kes on sõnastanud oma sihi ning langetanud teadlikud valikud tuntuse-usalduse-kvaliteedi saavutamiseks, teeb oma tulemuse ära päritolust sõltumata. Võtkem näitena kasvõi Cleveron, mis on kindlasti üks selliseid lähiaja näited, kus suurte kettidega läbirääkimiste laua taga pole vahet, kust sa ettevõttena pärit oled, vaid kas tingimused koostööks on sobivad.

Soome ratsutas aegu tagasi Nokia tuules, kuid kas brändi tuntus sai alguse omakorda Soome tõttu – julgen kahelda. Igal ajal on ettevõtteid, kes loovad tähendust riigile ning tõstavad seetõttu pigem riigi kvaliteeti.

Ehk et vast polegi küsimus niivõrd riigi tuntuses, kuivõrd riigiga seostatavas kvaliteedimärgises? Ning riigi ülesanne on soosida selliste äride tärkamist, mis talle omakorda kvaliteedimõõdet annavad ehk tema brändisaadikuteks asuvad?

Pöörame asja pahupidi

Eks tuntus peakski ideaalis olema pigem nagu ringahel, kus üks tõstab teise mainet, teine omakorda esimese oma jne. Sest - kes on see, kes riigi sõna levitab, igapäevast selle mainet loob? Lisaks poliitikutele ilmselt paljuski just needsamad tublid eksportivad ettevõtted.

Et me kõik koos üht jalga astuksime, peaks lisaks ühisele sõnumile määratlema kvaliteedimärgise. On need täna Eesti inimesed? Tehnoloogia? Ideed? Teostus? Innovatsioon? Teisisõnu - millises kategoorias võiksime olla eestkõnelejad?

Euroopa Liidu tasandil proovitakse täna regulatsioonidega jõuda järele online-äri arengutele ja pole ka ime, kuna e-kaubanduse vedamist pole keegi teadlikult enese peale võtnud.

Julgen hinnata, et Eesti võiks, pea püsti, võtta e-kaubanduse ühe hääletoru rolli Euroopas ja sel moel nii möödaminnes riigi tuntust oluliselt tõsta. E-kaubandus on kõikidele uus äri, mis teeb lähtepositsiooni võrdseks ja annab võimaluse tuntust võita. Kui Eesti on täna küberturvalisuse teemat vedamas, kõneleb e-residentsusest ja muudest digiteemadest, oleks e-kaubandus loogiline jätkusamm. Selline esiletõusmine riigilt paneb ka selle riigi ettevõtted uude valgusesse. Täna on meil riigina see võimalus olemas.

 
Autor: Teet Torim, Eesti E-kaubanduse Liidu juhatuse liige, Boost Yourself kaasasutaja

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

BAUHOF otsib TURUNDUSANALÜÜTIKUT

Bauhof Group AS

26. juuli 2018