Apple oli oma Eesti edasimüüjate vastu eriliselt julm

iDeal, endise nimega IM Arvutid, jagas Passwordil kogemusi 25 aasta pikkusest kultusbrändi Apple esindamisest Eesti turul - klientide üllatushetkest “Oo, te olete ikka veel olemas!”, sellest, kui julm Apple oli oma edasimüüjate vastu, ja ka sellest, miks kunagi oli keerulisem olla Apple´i ainuke edasimüüja võrreldes praeguse olukorraga, kus turul on lisaks iDealile teisigi nii volitatud kui volitusteta edasimüüjaid.

Lugusid jutustasid ettevõtte varasemad juhid Andre Veskimeister, Sander Paas ja Jaanus Treilmann ning praegune juht Antti Adur.

Andre Veskimeister meenutas, et 90ndatel, kui Apple oli peamiselt ainult disainerite bränd, sest selles turunišis ei olnud PC-l Apple´ile lihtsalt suurt midagi vastu panna, oli IM Arvutid Apple´i ainus esindaja Eestis. Veskimeistri sõnul ei olnud see aga sugugi lihtne, sest Apple oli oma edasimüüjate vastu kohati ikka erakordselt julm. Aegajalt ei olnud võimalik neid tooteid, mida kliendid osta tahtsid, Apple´i enda jaotuskanalitest võimalik saada ja selleks, et tootevalikut hoida, pidi imetrikke välja mõtlema ja neid tooteid kasvõi ise turult otsima. Põhjuseks oli ilmselt see, et Apple keskendus tol ajal selgelt tootearendusele ja USA turule, tootevalik ääremaadel ei olnud nende jaoks lihtsalt oluline. Samuti puudus igasugune toetus kohalikule turundustegevusele, Apple´i brändi promo oli täiesti edasimüüja õlgadel.

Samas oli toode ise väga hea. Sander Paas jagas kogemust, et kui kliendid peale Apple´i kunagist madalseisuperioodi, mil jäi vähe puudu, et teised suured turul tegutsevad hiiud ettevõtte üle oleks ostnud, tulid ja avastasid, et “Oo, kui tore, et te olete ikka veel olemas!”, oli hea tunne, et tehakse õiget asja. Tihti juhtus, et inimene, kes oli ise Apple´i ostnud, müüs sealsamas leti taga Apple´i maha ka oma sõbrale, müügimehed kuulasid lihtsalt pealt, näod naerul.

Õnneks suutis Apple ennast ajakirjandusele niivõrd huvitavaks teha, et temast lihtsalt kirjutati kogu aeg. Kui Apple maailmas juba väga tuntuks muutus, et pidanud Eestis brändi enam promoma. See võimaldas edasimüüjal keskenduda oma brändi promole, mis oli ka sellevõrra vajalikum, et kuulsakssaanud Apple´it tahtsid Eestis esindada juba teisedki ettevõtted. Apple´i edasimüüja elu Eestis polnud ka siis mingi meelakkumine, sest mõnikord pidid kliendid tellitud arvutit ootama lausa mitu kuud, enne kui see kohale jõudis.

Jaanus Treilmann võttis jutujärje üle aastast 2011, mis oli Apple’i jaoks äärmiselt märgiline aasta: suri Steve Jobs. Õhus oli küsimus - mis edasi? Mis saab edasi ettevõttest ja selle kultuslikest toodetest?

Kui vaadata IM Arvutite kodulehte, siis sellel hetkel vedasid elu ettevõttes iPod ja Mac. Esmapilgul tundub, et vahepeal möödunud 7 aastaga on maailm astunud valgusaasta pikkuse sammu edasi, võiks arvata, et tarbeelektroonika on tundmatuseni muutunud, kuid see pole päriselt nii - paljud head asjad on jäänud samaks. Kui võtta lahti iDeali praegune koduleht, selgub, et bänneril ja avalehel on täpselt samad tooted, lihtsalt uuemad versioonid.

Jaanus Treilmann ja Antti Adur Passwordil
Jaanus Treilmann ja Antti Adur Passwordil

Jaanuse isiklik lugu Apple'iga algas enne IM arvutitesse tööletulemist Skype'is, San Fransisco kontoris aastal 2010. Mingi hullus oli õhus, oli tingimata vaja minna ja osta endale uus revolutsiooniline toode -  iPad. Hullus oli nii suur, et inimesed lihtsalt ostsid ja hakkasid alles siis otsima, et milleks seda õieti kasutada - mis on see killer äpp, SEE absoluutselt parim rakendus iPadile. Toote enda lubadus oli, et 5 aasta pärast me enam arvutit ei kasuta, kõik tööd tehakse iPadis. Tegelik elu näitab, et pajud neist, kes vahepeal tegidki märkmeid iPadi, on paberi ja pliiatsi juurde tagasi pöördunud.

Mõned põnevad tootetrendid:

  • 2013. aastast võib täheldada kaameramüüjate turu järsku langust: mobiilikaamera oli muutunud niivõrd kvaliteetseks, nii, et maailma suurimateks fotokamüüjateks osutusid mobiilitootjad.
  • 2015. aastal lansseeriti Apple Watch, mille müüginumbreid küll ei avaldata, aga arvatavasti on juhtunud sama -  Apple on praeguseks maailma suurim kellamüüja.

Antti Adur rääkis Apple´i brändi esindamise väljakutsetest Eestis viimase aasta jooksul:

“Aasta on olnud väga tormiline, võiks öelda, et sõidame 7. käiguga. Võtsime ette ka brändiuuenduse. IM Arvutite nimi ja logo jääb korporatiivkasutusse, uueks brändinimeks on nüüdseks juba hästi sisse töötatud iDeal.

Kui räägime Apple´i turundusstrateegiast meie väikeses regioonis, siis on jutt väga lühike: seda strateegiat ei ole. Nad ei tee lokaliseeritud turundust. Kuskilt ei tule Eestisse neid uute toodete lansseerimise suuri vägevaid välireklaame, pigem julgustatakse edasimüüjaid tegema promo läbi oma kanalite – kõik see, mida meie iDealis teeme kohalikele inimestele, see ongi Apple lokaliseeritud turundustegevus Eestis.

See-eest korraldab Apple oma uute toodete lansseerimiskampaaniaid nii, et tuleb tunnistada: ma ei tea ühtegi teist tootjat, kes uue toote tutvustamisüritusega suudab inimestes sellise ostusoovi tekitada kui Apple.

iDeal on suunanud oma turundustegevused eelkõige noortele. On hea meel tõdeda, et noored on võtnud Apple paremini omaks kui meie põlvkond.“

Kokkuvõtte tegi digitaalsete toodete ettevõtte Proekspert turundusjuht Katariina Roosipuu.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN AS otsib KOMMUNIKATSIOONISPETSIALISTI

Stockmann AS

13. jaanuar 2019

MUST MUNA OÜ otsib GOOGLE'I KONTOHALDURIT

Must Muna OÜ

14. detsember 2018