Mees ei osta kunagi autot, mis on turundatud naistele

Mark Tungate
Mark Tungate

Niimoodi põhjendas BMW turundusjuht seda, miks autosid reklaamivad enamasti mehed. Naiste ja meeste rollidest reklaamides rääkis Passwordil esinenud Mark Tungate. Ettekandes tuli juttu ka sellest, kuidas reklaamikeel on aastatega muutunud ja milline on tänapäeval solvav reklaam.

Minevikus olid reklaamid seksistlikud.

Paarkümmend aastat tagasi oli veel täitsa OK teha selliseid reklaame:

Maailm on muutunud, kuid seksism on reklaamides teatud määral ka täna olemas: naised vaatavad alati laste järgi või ostlevad. Naine teeb süüa, mees grillib. Mehed parandavad asju ja sõidavad autoga.

Näide: tundub, et justkui koheldaks siin reklaamis meest ja naist võrdselt, kuid siiski on naine köögitoimkonnas ja mees grilli juures.



Miks enamasti sõidavad reklaamides autodega mehed? BMW direktor ütles selle kohta, et naine ostab hea meelega auto, mis on meestele turundatud, kuid mees ei osta kunagi naisele turundatud autot.

Ilumaailmas on vananemine kuritegu, korts on kõige õudsam asi, mis võib ühe inimesega juhtuda. Sa pead kartma olla ebatäiuslik. Seda mõtteviisi programmeerib meie ajudesse ilutööstus.

Tungate'i sõnul liiguvad asjad aga paremuse poole. Möödunud aasta auhinnatuim kampaania “Fearless girl” on üks näide uuenevast mõtteviisist.

See tüdruk sümboliseeris kartmatuid naisi. Muideks, skulptor (mees), kes selle pulli tegi, käskis tüdruku kõrvaldada, sest ta nõrgestavat pulli autoriteeti.

USA esiahistaja Harvey Weinsteini skandaal pani naiste teema suure kella külge, laiemalt hakati arutama, mismoodi naisi meedias, töökohtadel ja reklaamides koheldakse.

Näide: klipis vabandatakse selle eest, et reklaamimaailm naisi nii ühekülgselt on kujutanud.



Veel üks näide muutuvast mõtteviisist naiste portreteerimisel:



Siiski küsitakse, et miks kujutatakse õiguste eest võitlevaid naisi tihti lastena? Kas naised on õrnad väikesed olevused, kes vajavad abi ja hoolitsust?

Ka see trend on muutumas. Vaata seda reklaami – laste asemel on täiskasvanud naised:



Mehed on kodutöödes nannipunnid

Kas olete märganud, et reklaamides on mehed isarollis lootusetud. Nad ei saa hakkama ka koduste töödega, on kobakäpad ja totukesed. Ema või naine peab neid alati aitama.

Näide saamatust isast:



Ilutööstus pureb ka meeste enesehinnangut: nagu naised, ei tohi mehedki vananeda, vaid peavad elama teatud ilustandardite järgi. Selles reklaamis on kaks eeldust: mees peab olema ilus ja noor ning vastama superkangelase stereotüübile. Superkangelased loovad aga ebareaalseid arusaamasid, milline peab üks mees välja nägema, kuidas käituma jne. 

Igast poisist ei saa superkangelast ja kõik mehed pole kaanepoisid. Tänapäeval julgetakse sellest rääkida, et stereotüüpe muutma hakata.

Selles uut mõttemalli järgivas reklaamis arutletakse selle üle, kuidas peab üks mees tegelikult käituma. Mis teeb mehest mehe?



Normidega vastuollu läinud reklaamid

Imetamisest jutustava reklaami üle kaevati, sest naised, kes avalikus kohas julgelt imetavad, ei vaja mingit väljakutset või avalikku arutelu selle teema üle - neid ei huvita avalik arvamus. Mitteimetajaid ei pane see plakat aga meelt muutma.

Dove ja H&M. Ilmselt ei vaja kommentaare.

Reklaamid ei peegelda maailma sellisena nagu see tegelikult on.

Euroopa reklaamides kujutatakse väga harva:
• asiaate ja mustanahalisi
• LGBT kogukonda
• Puuetega inimesi
• Üksikvanemaid

Miks reklaamid sellised on? Tungate'i sõnul peitub vastus reklaamitööstuses endas. Seal muutub mitmekülgsus: naisi, mustanahalisi, puuetega inimesi jne on väga vähe.

Muutusi on näha, kuid aeglaselt.

Inimesed nõuavad, et brändid muudaks maailma, oleks avatumad ja vähem stereotüüpsed. Reklaamiinimesed peavad sellega lihtsalt kaasa tulema.

Tungate loodab, et ühel hetkel on rohkem selliseid reklaame:

 Mark Tungate on kümnete reklaamiraamatute autor ja EPICA Awardsi sisujuht (Prantsusmaa)

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

STOCKMANN AS otsib KOMMUNIKATSIOONISPETSIALISTI

Stockmann AS

13. jaanuar 2019

MUST MUNA OÜ otsib GOOGLE'I KONTOHALDURIT

Must Muna OÜ

14. detsember 2018