Muu maailma turundushaip ei pruugi Eestis töötada

Indrek Soom
Indrek Soom

"Eesti turg on paljudes sektorites liiga väike, et siin liiga palju sihtima hakata," ütleb meediaagentuuri Initiative juht Indrek Soom.

Enne järjekordset Aasta Meediategu konkurssi intervjueerib Best Marketing suuremate meediaagentuuride juhte. Kus suunas liigub meediaagentuuride äri, millised on sel aastal plaanitavad uuendused? Küsimustele vastab meediaagentuuri Initiative juht Indrek Soom.

Mida plaanite sel aastal teisiti teha kui varem, millised uuendused on plaanis?

Turunduses on minu hinnangul sageli liiga palju pakendit ehk haipi - maailma mastaabisräägitakse paljudest põnevatest teemadest, mis aga kohalikus kontekstis ei pruugi erilist tähtsust omada. Meie jaoks on oluline reaalseid toimivaid lahendusi pakkuda. Selleks on vaja pidevat uuendusmeelsust, testimist, aga ka ebaolulise äratundmist.

Automatiseerimise ja ökonomeetriaga lõikasime esimesel katsel näppu. Tulime ökonomeetriaga turule juba 2011.a astal, aga olime sellega ilmselgelt ajast ees. Hoolimata sellest, et küpsem turundusmaailm oli juba ligi 10 aastat antud analüütikaga tuttav, tundus Eesti spetsialistidele see kõik liigse raketiteaduse ja ebausutavana. Ökonomeetrilise mudeldamise üks projekt maksis sel ajal ca 20 tuhat eurot ja see polnud Eesti kontekstis mõistlik hind.

Nüüd oleme lähenemist muutnud: võtsime maailma know-how ja arendasime välja kohaliku kompetentsi ning teeme ökonomeetrilist mudeldamist ise, mitte ei telli Londonist. Tänaseks ei ole ilmselt endast lugupidavat klienti, kes vähemalt ei kaalu antud analüütikavormi kasutamist.

Turunduse automatiseerimine on õnneks samuti täna juba rohkem levima hakanud. Sageli jääb see aga tehniliste lahenduste keerukuse ja väikeste kliendimahtude taha, mistõttu on see hetkel pigem suurte ettevõtete mängumaa.

Ka digiturunduses on selle kohta palju näiteid. Näiteks on DMP (Data Management Platform) taaskord üks väga kaasaegne teema, mida vallata, aga ei pruugi Eestis alati just parimaid tulemusi näidata. Konverentsidel räägitakse palju, kuidas on tehtud näiteks USA-s või UK-s ja kõik tundub väga kihvt, kuid Eestis need asjad alati ei toimi. Eesti turg on paljudes sektorites liiga väike, et siin liiga palju sihtima hakata.

Mis siis Eestis töötab?

Selleks, et teada saada, mis töötab, tuleb esmalt tegeleda andmetega (data). Andmemaailm on täna nii Eestis kui kogu maailmas üks suurimaid väljakutseid ja seda mitte ainult andmete kasutamise, vaid ennekõike kogumise ja visualiseerimise mõttes. Peale seda saab andmeid ka mõistlikult kasutada. Seega tuleb ennekõike üle saada andmete kogumise ja õige visualiseerimise osast, et enamus aega jääks otsuste ja realisatsiooni jaoks.

Teiseks oluliseks teemaks on turunduse automatiseerimine, mis maailmas küll toimib, aga Eestis mitte alati, sest see vajab palju ressursse. Ka selle ümber on palju haipi. Samas maailma kontekstis pole automatiseerimine enam haip, vaid praktiline tööriist, kuid Eestis on seda veel kahjuks keeruline väga hästi tööle saada. Mõne suurema kliendiga oleme juba aastaid püüdnud klienditeenindust automatiseerida, kuid seni üsna tulutult. Tehniliselt tuleb panna erinevad platvormid ja IT-süsteemid omavahel suhtlema, mis on üsna keerukas protsess.

Sisuturundus töötab hästi, aga seda ei osata veel eriti hästi panna klienditeekonna konteksti.  Sageli tundub, et ei ole defineeritud, mis eesmärk sisuturundusel on: kas see on teavituslik, oodatakse konversiooni või tahetakse kliendilojaalsust tekitada. Sisuturundusest on küll hea rääkida, kuid seda on väga raske väga heal tasemel teha.

Viimaseks veel experiental marketing, millest taaskord maailm räägib kui uuest asjast, kuid mis on vana hea brändi lähikogemust pakkuv turunduslahendus, et tekiks mõnusalt emotsionaalne ja kogemuslik side brändiga.

Meediaagentuuridele on ette heidetud läbipaistmatust, kliendid ei saa täpselt aru meedia hindadest. Samuti on olnud probleemiks kickback ehk varjatud boonused, mida meediafirmad agentuuridele kliendi teadmata pakuvad. Kuidas sellega täna lugu on?

Kickback ja AVB (average volume bonus) pole enam uus teema, sellest on aastaid räägitud ja võib rääkida veelkord.  Meie ülesanne on kliendile selgitada, et kui ta otsib kvaliteetset teenust, on sellega seotud palju spetsaliste, protsessidele läheb tahes tahtmata teatud aeg. Sellelt on lihte arvutatada välja baaskulud, mis meil tuleb katta, et siis eduka koostöö korral ka teenida. Kui teenusel on väärtus, mida hindab ka klient, pole vahet, kust teenuse eest tasu tuleb. Sellest saavad kõik aru. Kui väärtust ei ole või ei suudeta seda kliendile selgitada, on probleem pigem meis endis ehk agentuuris.

Kuna turundus nii andmekeskseks läinud, on meediaagentuuridel hea võimalus oma kompetentse näidata.  Andmetöötluse võimekus ei ole enamasti mitte reklaamiagentuuril, vaid meediaagentuuril. Kui aga viimane ei suuda seda positsiooni hõivata ning oma teenuse eest tasustatud saada, tasub ennekõike enda suhtes kriitiline olla, mitte süsteemi kiruda.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

OCCO otsib säravat ja aktiivset TURUNDAJAT

SV Trading OÜ

05. oktoober 2018

ENESEKINDLUSVABRIK OÜ otsib TURUNDUSPROFFI

Enesekindlusvabrik OÜ

04. oktoober 2018