Reisikirjad Soomest 18. Märkmeid presidendi­valimistelt.

Sauli Niinistö
Sauli Niinistö

Soomes toimusid presidendi otsevalimised. See tähedas muidugi valimisreklaami, mida oli huvitav võrrelda Eestis nähtuga.

Loomulikult oli näha tavapärast reklaami tele-eetris. Vaata presidendivalimised ülekaalukalt võitnud Sauli Niinistö klippi:

Kui telereklaami puhul olid lahendused pigem tavalised, siis välireklaami osas olid erinevused päris suured.

Valimisreklaami jaoks paigutati üle linna laiali spetsiaalsed ajutised posteripinnad.  Need olid ühesuguse suuruse ja kujuga tahvlid, kus igale kandidaadile oli eraldatud üks pind, kuhu oma valimisplakat pista. Valimissõnumitega välireklaami üleküllastust linnapildis seega ei olnud. Sama lahendus oli kasutusel ka möödunudaastastel KOV valimistel. Selles mõttes ikka väga erinev pilt Eesti valimisreklaami kommetest, kus iga bussipeatus ja prügikast püüab väevõimuga valijate tähelepanu. Ma saan aru nähtavuse / tuntuse eesmärgist turundajana, kuid kodanikuna tundub see nägude möll priiskava tähelepanu raiskamisena. Ja ega see tegelikult usaldust kandidaatide vastu ei tõsta.

Jäi silma, et Soome presidendikandidaatide posterite kujunduses oli üks lihtne ja läbiv joon - viiel plakatil kaheksast oli kandidaadi number esitatud sarnases vormingus nagu see on hääletussedelil - ümmarguse sõõri sees. Ilmselt valimiskomisjoni soovitus? Selline kujundusreegel loob head äratuntavust, sest valimissedeli kujundus on juba mitmeid valimisi järjest olnud sama. Kas teenusedisain on jõudnud valimistele?

Valmispäeva hommikul tervitas Facebook mind meeldetuletusega, et on vaja valima minna. Ilmselgelt lähtus algorütm minu asukohariigist, mitte valimisõigusest.  Muigan rahulolutundega, et Mark Zuckerberg päris kõike minust siiski ei tea.

Traditsioonilise meedia juurde tagasi tulles jättis kõikide tõsiste teledebattide ja emotsionaalsete reklaamiklippide vahel tõesti südamliku ja siira mulje kandidaatide tutvustus telekanalis Nelonen, kus lapsreporterid küsisid presidendikandidaatidelt hulga küsimusi. 

Väga ei jäänud silma, et presidendivalimised oleksid ärilist kasutust leidnud. Üks humoorikas lähenemine aga siiski McDonaldsilt, kes korraldas samal ajal burgerivalimised.

Kokkuvõttes oli valimismöll soomlaslikult reguleeritud, traditsioonidega ääristatud ja rahulik. See oli heaks taustaks ametisolevale presidendile, kes tegi kübaratriki ning võitis valimised juba esimeses voorus, saades häälteenamuse kõigis Soome valdades.

Autor: Georgi Viies

Reisikirja autor Georgi Viies lahkus mullu suvel Eestist ja kolis kolmeks aastaks perega Helsingisse elama. Georgi on töötanud Eestis nii Mainori, Solaris Keskuse, TV3 kui G4S-i turundusjuhina. Samuti tegeleb Georgi lasteraamatute kirjutamisega.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Salonplus otsib TURUNDUSSPETSIALISTI

Salonplus Baltic OÜ

27. mai 2018