Kuidas FB uudisvoo muudatus sind veelgi kurvemaks teeb

Brit Mesipuu
Brit Mesipuu

Zuckerberg ütleb, et nad tunnevad endal vastutust panustada meie heaolusse läbi meile oluliste inimeste postituste tihedama kuvamise. Vabas vormis ümber tõlkides ütleb ta „Saame end tunda sedasi hästi ning vähem üksildasena. See omakorda panustab pikaajalisse õnne ja heasse tervisesse“.

Kas ei ole aga mitmed ja mitmed uuringud ammu välja toonud, et FB muudab inimesi kurvaks ja tekitab depressiooni just seeläbi, et nad näevad oma lähedaste ja sõprade postitusi?! Kui paljud meist postitavad pilte, et täna oli kehv/igav/ebaõnnestunud päev? Ikka näed ju, kui hästi su sõbral läheb, kuidas ta käib peentes restoranides ja kallitel puhkusereisidel, samal ajal kui ise taaskord kiirnuudleid keedad.

Ma ei ole varem kunagi arvamusartikleid kirjutanud, kuid nüüd tekkis see tunne, et võtaks ka sel teemal sõna.

Käesolevat arvamust ajendas mind kirjutama hiljutine FB teadaanne. Lühidalt – veelgi rohkem jääb tahaplaanile brändide loodud sisu. Eks ikka selleks, et luua tugevam side sõprade ja pereliikmetega, nähes varasemast veelgi rohkem nende poolt loodud tähendusrikkaid postitusi.

Olen tänaseks kümneid ja kümneid arvamusavaldusi lugenud selle kohta, kui halb see ikka ettevõtetele on. Kui praegu juba oli kehv seis, siis nüüd muutub asi katastroofiliseks. Seega sellest ma pikalt täna ei kirjuta. Küll aga küsin – kas lubatud õnnetunne ja rahulolu saabub nüüd kõigi meie, tavakasutajate, õuele (loe: FB seinale)?

Tavakasutajana – muutun kurvemaks. Küsite miks? Lühidalt – minu FB kogemus muutub nüüd veelgi halvemaks.

1. Mul on vabadus valida milliseid lehti ma soovin jälgida, milliseid mitte. Kui ma olen valinud võimaluse vajutada ettevõtte lehel „like/meeldib“ nuppu, olen ma seda teinud täie teadmise juures.

Kui mulle see leht enam ei meeldi, on töökäik vastupidine – ma vajutan „unlike/ei meeldi enam“ ja sellega olengi arvutihiirega hääletanud oma FB seina väljanägemise eest.

2. Vabandust sõbrad, kuid ma ei jälgi enamuse teie tegemistest FB-s. Tõesti. Võiks öelda, et ca 50% minu FB „sõpradest“ (hetke seisuga on neid mul kokku 290) on seatud režiimile „Lõpeta kasutaja X jälgimine“ või vähemalt „Snooze X for 30 days“. Miks? Kaua ma jõuan neid igapäevaseid grilli/kontserdi/lumememme pilte seinal vaadata? Eriti hull on olukord, kui keegi on just äsja armunud. Miks pead läbi FB oma uuele kallimale (kes juhuslikult su kõrval istub) pidevalt oma armastust kinnitama. Pange telefonid käest, vaadake sügavalt silma ja lausuge siis need kolm maagilist sõna. Said mõne päris musi nüüd ehk hoopis?

Küll aga sooviksin kursis olla sõprade-tuttavate nö. elusündmustega – kolis, uus töö, uus pereliige jms. Eelkõige huvitavad mind just nende tööalased väljakutsed, samuti sooviks aeg ajalt leida koos lahendust mõnele esile kerkinud küsimusele jms.

Brit Mesipuu FB eelistused
Brit Mesipuu FB eelistused

3. Minu FB sein on loodud just minu huvisid silmas pidades. Ma jälgin kõikvõimalikke netiturundust puudutavaid blogisid, konkurentide tegemisi :), uudiste portaale ja huvigruppe.

Jah, selleks, et ma neid esimeste seas näeksin, on loodud nupp „jälgi“, mida ma usinalt ka kasutan. Just seda „kuva esimesena“ võimalust. Aga… hiljuti saavutasin esimesena uudisvoos kuvatavate lehtede ülempiiri, seega pidin osad huvipakkuvad lehed sealt maha võtma. Taaskord kurbus majas. Olen sunnitud huvipakkuvate lehtede vahele vaatama mitte nii paeluvaid teemasid.

Aeg-ajalt tahan ka lihtsamat meelelahutust, seepärast jälgin neid ka mitte nii paeluvaid lehekülgi. Kuid kui prioriteetsetelt lehtedelt tuleb samal ajal värsket sisu peale, tahaks ikkagi need enne ära vaadata!

Lahenduseks

Kui FB teab niigi minust juba kõike, siis miks ta ei võiks kuvada minu seinale kõikide minu jälgitavate lehtede postitusi, mis oleks tag’itud minu huvideks olevate sõnadega? Reklaami saavad nad sedasi suunata, miks mitte postitusi?

Mõned mõtted ettevõtluse teemadel

Ettevõtja seisukohast mind see muudatus eelkõige rõõmustab, minu lemmiktöödeks on ju teistele ettevõtetele sisu loomine, artiklite kirjutamine jne. Kuid on ka mitmeid vastakaid tahke:

Ettevõtjad on aastaid maksnud FB-le, et kasvatada oma jälgijaskonda tasulise reklaami abil. FB laseb nüüd aga tuimalt üle. Tore, saite suure jälgijaskonna, nüüd aga nendeni postitused ei jõua, reach on väike, klikkimiste ja muude tegevuste arv veelgi väiksem, seepärast langetab meie algoritm orgaanilist reachi veelgi, sest isegi su enda jälgijaid pakutav sisu ju „ei huvita“ (loe: me ei näita neile, nad ei saagi arvamust avaldada, kas huvitab või mitte).

Ühesõnaga – maksa nüüd edasi, aga endisest rohkem, et keegi üldse näeks positust ja oma arvamust seeläbi avaldada saaks.

Ostjana tähendab see aga seda, et kui kasvavad reklaamikulud, kasvab ka kauba hind. FB, kas see teeb meid õnnelikuks?

Lahenduseks oleks see kui FB suurendaks sarnaselt Google’ile oma reklaamivõrgustikku, kus reklaame veel kuvatakse. Seega saaks vähemalt reklaamikulusid ehk samal tasemel hoida.

Mõtleme korra uudisteportaalide peale. Selleks, et need rohkem oma postitusi tasuta jagada saaksid, peaks tekkima uudiste all tähendusrikas arutelu.

Kui te loete uudiseid paberlehest, kas te kirjutate oma mõtted ja kommentaarid jutu alla? Või olete lugenud lehte avalikus kohas ja leidnud sealt teiste inimeste arvamusavaldusi? Ei ole ju. Miks ma peaksin neid nüüd ühtäkki kommenteerima hakkama FB-s? Lihtsalt seetõttu klaviatuurist miskit välja imema, et ma edaspidi ikka uudiseid edasi näeksin oma seinal?

Jäädes uudiste juurde – millised uudised tõmbavad elavamat arutelu? Eks ikka kõmu, õnnetused, seks, praegu viinaralli (ojee, näen neid postitusi nüüd siis veelgi sagedamini!). Ma ei ole kohanud pikka elavat arutelu tavapäraste poliitikasündmuste ja ettevõtlusalaste artiklite all.

Ma eelistan uudiseid tarbida passiivselt – lugedes. See on aga just see põhjus, mida FB praegu minu „rõõmsaks tegemise“ tähe all muuta tahab. Kui ma ei kliki, jaga, kommenteeri, arvab ta, et mind see ei huvita, ärme näitame talle enam neid!

Ja kuidas FB saab aru, et kommentaarid on kirjutatud rõõmsaks tegeva postituse alla? Seega muutun veel kurvemaks, sest rohkem kommentaare saavad ju igasugu õnnetused, abipalved, rahakogumised ja muud vastuolulised teemad.

Kokkuvõtteks

Mõtteid sel teemal on veel ja veel. Olengi pisut pikale läinud. Osade uuringute arvates saavad enim tagasisidet need postitused, mis on kuni 500 (750) sõna pikkused. Minu praegune sõnavõtt on aga juba 923 sõna. Kui ma sooviksin FB-s piisavalt tagasisidet saada, oleksin pidanud lõpetama enne „Mõned mõtted ettevõtlusest“ punkti juures. Sry FB-s aga palun ole sel korral mu vastu armuline!

Autor: Brit Mesipuu, Milos

Allikas: milos.ee/fb-uudisvoog-muudab-kurvaks 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

RICKMAN TRADE OÜ is looking for a JURA PRODUCT MANAGER

Rickman Trade OÜ

26. oktoober 2018