Tajo Oja: Miks tõeliselt originaalseid lahendusi pole võimalik testida

Tajo Oja Best Internetil
Tajo Oja Best Internetil

A/B testimine on digitaalses turunduses laialt tuntud (kuid mitte veel laialt levinud) töömeetod, mida kiitsid ka paljud Best Internet 2017 esinejad. Disainer Tajo Oja ujub vastuvoolu ja räägib sellest, et kõike ei saa ja pole ka vaja testida. Fraktali agentuuri meeskonnal on mõtteviis: “You are not going to A/B test your way to Shakespeare”.

Kuidas siis valik teha ja just õige idee ära tunda? Tajo jagab selles osas oma rohkem kui 10- aastast kogemust. Lisaks tuleb juttu ka veebilehtede eetilistest probleemidest nii Eesti kui rahvusvaheliste brändide näidetel.

Tajo kohtub oma töös tihti inimestega, kes on tegelikult veidi hirmunud. Nad peavad looma mingi lahenduse, kas äpi, veebilehe või midagi muud sarnast ja nad tegelikult ei tea täpselt, mida või kuidas see käima peaks. Ja siis pöördutaksegi analüütika poole või otsitakse mingeid juba väljatöötatud reegleid, et tuge leida. Selliseid “kindlaid reegleid” on muidugi väga palju - näiteks on Google põhjalikult testinud kümneid erinevaid siniseid toone, et leida, mis neist töötab näiteks lingi värvina kõige paremini. Ja siis tekibki tunne, et vaat, meie valime ka selle sinise tooni, sest Google on selle läbi testinud = hea kindel valik.

Tajo Oja Best Internetil 3.11.2017
Tajo Oja Best Internetil 3.11.2017

Küsimus on, et kas sellistele kindlatele reeglitele ja õpikunäidetele tuginedes saame parima lahenduse? Tulemusena oleme jõudnud olukorda, kus väga paljud veebilehed on äravahetamiseni sarnased: tume taust, CTA ja see üks tähtis nupp.

Või siis jõutakse täpselt reegleid jälgides lausa absurdini välja. Näiteks on selline “kuldreegel”, et e-poes tuleks igale tootele lisada sotsiaalmeedias jagamise nuppe, see tõstab poe edukust. Ja nii on näiteks Bauhofi lehelt võimalik jagada Twitteris või Facebookis karkassi tihenduslindi pilti. On leebelt öeldes küllaltki tõenäoline, et keegi ei ole seda võimalust kasutanud, rääkimata sellest, et on raske välja mõelda, millist reaalset kasutaja vajadust see rahuldaks.

Uuringuid, soovitusi ja “10 reeglit, kuidas..:” lugedes tasuks alati mõelda sellele, et kõik teadmised ei ole puhas kuld ja andmete kontekst võib meile lihtsalt mitte sobida. Oleme kriitilised ja mõtleme ka alternatiivsete võimaluste peale.

Ettevõtetele sobivad väga erinevad lahendused

Ettevõtte iseloomust sõltuvalt võib nende koduleht olla midagi hoopis muud kui nüüd juba väga tavapäraseks kujunenud mudel, kus avalehel näeme CTA-d ja miljoni dollari nuppu.

Skaala ühes otsas on heaks näiteks Elon Muski veebileht. Tal on olemas kogu maailma raha selleks, et teha äge veebileht, aga see konkreetne disain näitab hästi, kui lihtsalt ja radikaalselt võib kokku võtta selle, kes ta on ja mida teeb.

Skaala täiesti teises otsas on Amazon, kelle ühe toote leht ei mahu isegi kinoekraanile ära - aga see on ka okei, sest nad on vaieldamatult head ja teavad, mida teevad.

Mina soovitan aru saada, mis teie ettevõttele kõige paremini sobib, ja siis toimetada vastavalt. Teadmistepõhise lähenemisega ei tasu lolliks minna. See on vaid üks tööriist paljudest. Kui te teete mingi süsteemi, mis ei ole ehitatud ehedalt keskkonna kasutaja jaoks, vaid mingite analüütika meetrikate põhjal, siis võib juhtuda, et inimesed saavad sellest aru.

Tajo Oja on üle kümne aasta oma elust disainile ohverdanud. Veebid, brändid, visuaalne kommunikatsioon ja äristrateegia. Kliendid suurtest korporatsioonidest ühemehe ettevõtmisteni, Eestist Ameerika Ühendriikideni.

Kokkuvõtte Tajo Oja ettekandest Best Internet 2017 konverentsil tegi Katariina Roosipuu.

Best Internet toimus 2. – 3. novembril 2017 Tallinnas.

www.bestinternet.ee  

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

IT Koolitus otsib KOOLITAJAT

IT Koolituskeskuse OÜ

10. detsember 2017

Aatrium Sisustuskaubamaja otsib TURUNDUS- JA MÜÜGIJUHTI

Aatrium Sisustuskaubamaja AS

30. november 2017