Heily Aavik: Tahan, et noored teaksid, kes ja miks on kinni maksnud selle, mida ''Padjaklubi tüdrukud’’ sotsiaalmeedias teevad

Heily on ainus naine Eestis, kes on juhtinud reklaamiagentuuri 20 aastat järjest. Täna kutsub ta teisi agentuure panustama õppematerjali loomisse, mis aitaks noortel turundusmanipulatsioone ära tunda. Intervjuus räägib Heily sellest, miks on reklaamiagentuurijuhtide seas vähe naisi, millised on reklaamimaailma praegused väljakutsed ja turunduse tulevikutrendid.

Sa muretsed selle pärast, et meie laste ja ka täiskasvanute reklaamialane haritus ja teadlikkus on madal ja kutsud suuri reklaamiandjaid üles ühiselt selle parandamiseks panustama. See maksab ju ka raha. Miks Sa seda teed? Kas rumalale tarbijale pole üldsegi palju lihtsam reklaami teha ja asju maha müüa, saed ju nii oksa, millel ise istud.

Eestis on juba 26 aastat kapitalismi. Esimesed viis aastat olid kõigi jaoks kohanemise ja sisseelamise aastad, kuid nüüd oleme jõudnud punkti, kus riik tahab kodanike kaitseks reklaamitegemist jõuliselt piirama hakata. Kuid ma ei usu, et sellest kasu on – reklaamimaailm on väga loov ja alati leitakse uued, varjatumad võimalused.

Kaasaegne turunduskommunikatsioon kasutab loovalt kõikvõimalikke kanaleid, et meile midagi müüa nii, et me ei saa arugi, et see oli tegelikult reklaam. Seega on ainuvõimalik tee noori harida ja neile rääkida, kuidas brände ja nende maailma üles ehitatakse, kuidas meie meeltega manipuleeritakse. Minu unistus on, et Eesti lapsed läbiks koolis ja ehk juba ka lasteaias õppeprogrammi, mis tutvustab reklaamimaailma ja tõstab reklaami- ja kommunikatsioonialast teadlikkust. Et nad saaks aru, kes ja miks on kinni maksnud selle, mida ''Padjaklubi tüdrukud'' parasjagu seriaalis ja sotsiaalmeedias teevad. Selle programmi ja õppematerjalide koostamiseks peavad jõud kokku panema ettevõtted ise. Iga vastutustundliku reklaamikliendi unistus peaks olema tark ja teadlik tarbija, nii et ma ei näe siin tegelikult konflikti.

Milline võiks olla selle tulemus reklaamiinimeste jaoks, kui tarbija targemaks muutub?

Kui tarbija on teadlik, siis ta saab aru, millel üks või teine toode/pakkumine põhineb. Teadliku tarbija ostukriteeriumiks ei ole ainult kollane allahindluse lipik, vaid ta oskab hinnata kõike seda, mida üks või teine toode/teenus sinna juurde pakub. Turundaja saab teadlikule tarbijale rääkida, mis on konkreetse brändi väärtused ja lugu, mis on need tõekspidamised, mis on neile olulised. Teadlikuma tarbijaga saab turunduskommunikatsioonis rääkida juba sisulistemast argumentidest kui hind.

See, et oled naisena olnud 20 aastat agentuuri juhiks, on Eesti mõistes erandlik. Miks on reklaamiagentuurides vähe naisi?

Ma ei ütleks, et reklaamiagentuurides on vähe naisi, pigem on neid vähe omanikeringis ja juhtivatel kohtadel. Töö agentuuris on vähem seotud võimega teha ette antud töölõiku võimalikult korrektselt, hoopis olulisem on isiksus. Isiksus on aga selline teema, mida koolis ei õpetatud ning mida pigem tambiti ja tambitakse alla. Usun, et järgmised põlvkonnad on tänu kaasaegsele ja uuenenud koolisüsteemile ning ühiskonnale juba paremas seisus ning uute noorte seast kerkib esile tugevaid naisjuhte, keda ei heiduta meestekeskne juhtimismaailm. Palju stressivabam on ju täita kellegi käske, võtmata vastutust, kui olla visonäär, eestvedaja ja vastutaja.

Oled sa kunagi läbi põlenud või kuidas ennast tööst välja lülitad?

Tänapäeval pole laste tegemine ilmselt enam nii populaarne, aga mul on kolm poega, kelle kasvatamine on hoidnud mind alati sõiduvees. Ühelt poolt annab see motivatsiooni ning teisalt sul pole lihtsalt võimalik end lõhki rebida, sest sind alati oodatakse kodus. Jah, sel ajal, kui kaks vanemat poega alles väikesed olid, oli minu eakaaslastel pidu, tants ja trall, kuid ma pidin olema nii ema kui ka oma ettevõtet üles ehitama, seega mingi kompromiss tuli teha vaba aja arvel.

End töölainelt täielikult välja lülitada on raske, sest kui su töö on ühtlasi sinu kirg, siis saadab see sind kõikjal. Kõige paremini saan “vabaks” reisides. Aitab ikkagi füüsiliselt eemaleminek. Vahepealseid argirutiine aitab leevendada hea seltskond. See on küll õige, et töö kõrvalt tuleb leida endale veel mingi kirg ja hobi, millesse end vahepeal ennastunustavalt pühendada saab.

Kas sa tead seda ütlust filmimaailmast, et kui meeskond teeb hea filmi, siis on kõik sellesse panuse andnud; kui film on halb, siis on režissöör süüdi? Kui palju selline muster agentuuri peegeldub?

See on hea näide. Ma arvan, et selline arusaam käib igasuguse meeskonnatöö juurde. Päeva lõpuks on ju tegelikult juht see, kes vastutab. Keerukamatel aegadel on ikka ette tulnud seda, et keegi pritsib sappi või ütleb tänaval halvasti. Kunagi põdesin seda, täna enam mitte. Ma ikka mõtlen, et las koerad hauguvad, karavan liigub ikka edasi.

Ma olen paksu nahaga, aga kui rünnatakse minu meeskonda, kes on head tööd teinud, siis ma paratamatult muutun kaitsvaks. Teisalt hindan ma ühiseid töövõite väga kõrgelt. Majas teatakse juba hästi, et kui Heily tuleb pudeli vahuveiniga, siis on põhjust tulla ning koos oma tööd tähistada.

Mis on sinu meelest praegusel ajal agentuuride jaoks suurimaks väljakutseks?

Generatsioonide vahetumisega on ärimudelid ja tööstandardid väga kiiresti muutunud ja muutumas, lisaks muutub turundusvaldkond ise uue generatsiooni meediatarbimisharjumustega ja infotehnoloogia arenguga. Turundusvaldkond killustub ning inimeste väärtusmaailm, mis igapäevaseid tarbimisharjumusi mõjutab, muutub samuti. Infotehnoloogia areng toob ka agentuuride jaoks kaasa selle, et lihtsamate tööde jaoks ei ole enam inimest vaja ning see seab agentuuridele tänasest juhtimiskvaliteedist kõrgemaid nõudmisi.

Agentuuridele on suureks väljakutseks kliendi äriloogika mõistmine, sest ka klientide ärid muutuvad ning aina olulisem on läbi turundusinvesteeringute reaalselt äritulemuste kasvatamine. Infotehnoloogia ja õigete kampaaniakanalite kasutamine võimaldab juba täna häid tulemusi saavutada oluliselt väiksemate turunduseelarvetaga. Eesti keskselt on endiselt suurimaks probleemiks meie inimeste väga madal ambitsioonikus, seda nii ettevõtete kui ka töötajate vaates. Ollakse rahul sellega, mis on, ja ei tahetagi äriliselt/tööalaselt midagi rohkemat saavutada.

Kui aga rääkida tulevikust, siis milline võiks olla reklaamimaailm 20 aasta pärast?

Kindlasti teeb praegusega võrreldes suurema osa tööst ära tehisintellekt, kliendid ja agentuuri tiimiliikmed on rahvusvahelised, paljud praegused ametikohad agentuuris kaovad ja asenduvad uutega. Tööandja ja töötaja töölepinguline suhe tänases mõistes on ajalugu. Piirid online ja offline meedia vahel on kadunud, ka offline on online.

Selleks ajaks on toimunud generatsioonide vahetus, mis toob kaasa agentuuriteenuste ostukäitumise muudatuse. Agentuuri kliendil on äri- ja turunduskampaania eesmärkide täitmine agentuuri valikul esimene kriteerium. Lisaks mängib agentuuri valikul järjest vähem rolli inimestevaheline keemia, suhtevõrgustik ja sobivus, sest omavaheline suhtlus on virtuaalne.

Uus põlvkond hindab rohkem töö tulemust, oma heaolu ja mugavust ning isiklikku vaba aega kui positsiooni ja sellega kaasnevat võimu. Samuti on Eesti lõpuks generatsiooni vahetumisega väljakasvanud kapitalismi sünnivaludest ja selleks ajaks on ajalukku kantud tasustamata agentuurikonkursid.  

* Kõik agentuurid, kes soovivad nõu ja jõuga õpetajatele suunatud õppematerjalide koostamisel abiks olla, võiksid minuga ühendust võtta. Väga tore, kui on neid, kes soovivad ise või siis läbi oma klientide projektiga ühineda, kõik on teretulnud kaasa mõtlema.

Heilyt intervjueeris kommunikatsiooniekspert Gea Otsa

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Perton Ehitus otsib TURUNDUSSPETSIALISTI-PROJEKTIJUHTI

Perton Ehitus OÜ

01. märts 2018

Hansapost otsib ONLINE KAMPAANIA JUHTI

Hansapost OÜ

07. märts 2018