Kevadel jõustuv andmekaitse­seadus mõjutab kogu veebiäri

Trine Falbe
Trine Falbe

EL-is muudetakse andmekaitse seadust ja see mõjutab e-kaubandust väga tugevalt, lisaks ka andmete kogumist üleüldse. Alates järgmise aasta maikuust ei saa enam „küpsiste“ lahtiütluse [disclaimer] taha peituda. Loe intervjuud Best Interneti esineja Trine Falbega Taanist.

Olete teinud uurimustööd laste internetikasutuse kohta. Millised on erinevused võrreldes sellega, kuidas täiskasvanud Internetti kasutavad, ja kuidas saaksid turundajad seda infot ära kasutada?

Nooremate laste puhul mängib muidugi rolli see, et vanemad kontrollivad nende internetitarbimist, lubades neil ainult teatud äppe  kasutada või lehekülgi külastada. Brauserpõhine interneti kasutamine ja see kui avatud lapsed on sotsiaalmeedia sisule, varieerub riikide osas paljuski. Taanis lubavad vanemad teha sotsiaalmeediakonto ka lastel, kes on nooremad kui oleks legaalne ja Facebooki poolt soovitatav. Nii et need lapsed on turundajatele kättesaadavad. See on see koht, kus turundajad saavad laste sihtgrupile lähenedes näidata üles oma inimlikkust ja seada see ehk ärihuvidest kõrgemale. Meil kõigil on laste ees ühine vastutus.

Täiskasvanud vs lapsed: millised on nende interneti kasutamise erinevused?

Lastele meeldivad väga värviküllased veebilehed, nad on harjunud kasutama puuteekraane, samuti eelistavad äppe veebilehtedele.

Kui disainid veebilehekülge noorematele kui 12-13 aastastele, pead vähendama tekstiosa ja kõik, millele saab klikkida, peab olema piisavalt suur. Laste  motoorsed oskused pole veel piisavalt arenenud. Seega tuleb disainides arvestada ebatäpse klikkimisega.

Kõik taandub sellele, et kasutajaliides tuleb teha võimalikult lihtsaks ja arusaadavaks, et lapsed mõistaksid intuitiivselt, kuidas veebilehel navigeerida. See on peamiseks erinevuseks laste ja täiskasvanute veebilehtede vahel.

Kuidas on lood e-kaubandusega? Võib eeldada, et suuremal osal lastest ei ole ligipääsu krediitkaardile, kuid nad tegelevad siiski nö window shopping’uga. Oled sa leidnud huvitavaid seoseid selle kohta, kuidas lapsed internetist ostavad või kuidas nad mõjutavad oma vanemaid ostma?

Lastel on vanemate ostuotsustele väga suur mõju. Vanasti nägi laps telekast või ajakirjast reklaami ja ütles, et ta tahab seda asja. Nüüd mõjutatakse lapsi peidetud reklaamiga näiteks YouTube’is, kus tehakse tootearvustusi ja olgugi, et see ei ole otseselt reklaam, on neile sellest tootest rääkimise eest ilmselt mingil moel makstud. See on kanal, mida teadvustavad endale minu hinnangul siiani veel vähesed turundajad. Eriti suurt mõju avaldavad lastele kuulsad youtuberid. Sealt tuleb tänapäeval põhiline surve vanematele, sest lapsed soovivad just seda videos nähtud brändi või toodet.

Kas kasutajakogemuse ja veebidisani trendides on praegu midagi uut ja suurt juhtumas – milline oleks tänane killer veebileht?

EL-is muudetakse andmekaitse seadust ja see mõjutab e-kaubandust väga tugevalt, lisaks ka andmete kogumist üleüldse. Alates järgmise aasta maikuust ei saa enam „küpsiste“ lahtiütluse [disclaimer] taha peituda.

Seega, kui ma disainiksin täna veebilehte, siis lähtuksin sellest, et see oleks kooskõlas uute privaatsusnõuetega. Isikuandmete ja muu tundliku info ühest süsteemist teise üle kandmine, talletamine ja kasutamine muutub problemaatiliseks. Trahvid, mis vale tegutsemise korral ettevõttele tehakse, võivad osutuda laastavaks.

Aga milline oleks selle killer veebilehe välimus?

See veebileht ei küsiks kasutaja isiklikke andmeid kui see poleks just tõesti väga vajalik. Lisaks näitaks see ära, miks neid andmeid vaja on ja kuidas neid kasutatakse. Näen siiamaani veebilehti, kus pead sisestama hulga andmeid, telefoninumbri ja e-maili aadressi lihtsalt selleks, et näiteks demovideot vaadata. Kõik see on täiesti ebavajalik. Tänapäevane veebileht koguks vaid tõesti vajalikke andmeid ja põhjendaks, miks neid andmeid vaja on. Tarbija perspektiivist on väga oluline see, et ei tuntaks end ärakasutatuna.

Ka mobile first on jätkuvalt oluline põhimõte?

Ilmselgelt on mobiiltelefonide kasutamises näha veel tõusu. Hvitaval kombel on aktiivseid telefonikasutajaid maailmas rohkem kui inimesi. Mobiiltelefonidele disainimine on seega prioriteet, veebilehekülg peab telefonis kindlasti töötama, muidu oled läbi kukkunud ja pead uuesti alustama.

Äppide ja veebilehtede puhul on küsimus selles, millist probleemi soovitakse lahendada – kumb selleks paremini lihtsalt sobib. Tähelepanu peaks kindlasti pöörama ka offline kasutusvõimalustele – kasvav trend on hõlmata ka neid inimesi, kellel pidev internetiühendus puudub või kiirused on väiksed.

Olen Eestis käinud ja mäletan seda, et teil on väga hea andmeside ning igal pool on saadaval wifi-võrgud. Inimestel Indias, Lõuna-Ameerikas ja Aafrikas sellist luksust ei ole ega tule nii pea.

Paljud ettevõtted on mõistnud, et kui neil on rakendus, siis nad peavad läbi mõtlema ka variandi neile, kel on väga kehv või puuduv internetiühendus. Samuti tuleks äppe disainida ka tehnikale, mis ei ole väga võimsad ega oma 64GB mälu. Euroopa mõistes on need juba väga kehvad seadmed, millel on näiteks vaid 4GB võimsust, kuid need on seadmed, mida kasutatakse laialdaselt arengumaades. Nemad tahavad samuti internetis olla, aga nende jaoks on see meiega võrreldes väga erinev protsess.

Selleks, et PDF-i näiteks Indias alla laadida, pead sa maksma terve varanduse! Inimesed Euroopas ei kujuta seda endale ette ja seetõttu ka ei disaini selliselt. Twitterist tehti nö kergem versioon, mida saatis suur edu ja tänu millele mõisteti, kui suur see potentsiaal tegelikult on.

Kalli andmesidega kohtades kasutatakse 3G-d või wifit võimaldavas kohvikus internetti vaid 10-15 minutit, loetakse e-maile, käiakse sotsiaalvõrgustikus ja seejärel lülitatakse andmeside välja.

Milline veebidisain praegu moes on?

Praegu on moes material design, mis on põhimõtteliselt flat designi pikendus. Kui flat designi puhul olid ainult flat elemendid, siis material designi puhul on rohkem spetsiifilisi elemente, millest veebilehekülge ehitada. See on palju tänapäevasem lähenemine visuaaldisainile, mis ühendab endas uuringud, brändingu ja tööriistad, mille abil tervik luua. (Vaata selle kohta lisa: material.io).

Trine Falbe esineb 3. novembril 2017 Tallinnas Best Internetil. Tule osalema: www.bestinternet.ee 

Lisaks soovitan panna omale märkmikku kirja kuupäeva 6. detsember 2017, sest siis korraldab Best Marketing Tallinnas spetsiaalselt kevadel jõustuvale andmekaitseseadusele pühendatud seminari.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

ELEKTRILEVI OÜ otsib TURUNDUSJUHTI

Elektrilevi OÜ

22. oktoober 2017