Kiirmood peab kaduma! Tehnoloogia muudab rätseparõivaste tootmise odavamaks

Lina Wassong
Lina Wassong

Intervjuu Berliini turunduskonverentsi esineja Lina Wassongiga. Lina on Berliinis tegutsev disainer ja tehnoloogiaekspert, kes viib moedisainis kokku digitaalse ja analoogmaailma. Ta kasutab moeloomes uusi tehnoloogiad nagu 3D printimine ja laserlõikus.

Millised on tehnoloogilised innovatsioonid moetööstuses? Tavalistes rõivapoodides käies tundub kõik väga traditsiooniline.

Üks kiiresti arenev suund on toodete isikupärastamine. Praegu on võimalik tellida oma soovi järgi värve või isegi detaile, mida tellija saab ise kujundada. See on praegu peamine trend tootmisprotsessis, kuid tehnoloogia vajab veel juurutamist. Ilmselt on see aja küsimus, kui see muutub juba mainstreamiks.

Tootmise poole pealton suurimad uuendused näiteks 3D printimine ja laserlõikamine.

Põhimõtteliselt on juba praegu võimalik endale 3D-prinditud jakki tellida, mille kangas koosneb prinditud filamendist. Kliendi jaoks käib asi nii: lähed vastava firma kodulehele, valid värvi ja lõike ning lased jaki enda mõõtude järgi välja printida!

Aga internetti ühendatud rõivad?

Hetkel ei näe selleks otseselt vajadust. Põhimõtteliselt on tehnoloogiline võimekus olemas, kuid ilma selge funktsioonita ei ole sellel erilist mõtet. Inimestel on nutikellad ja telefonid, mis on võrku ühendatud ja sellest tundub hetkel piisavat.

Kuidas suhtuda kiirmoodi, mis on praegu väga populaarne – ostad 5 euro eest t-särgi ja kui see mustaks saab, siis viskad lihtsalt ära.

Loodetavasti kiirmoe suund hääbub, sest see pole ei kestlik ega keskkonnasõbralik. Kõrgtehnoloogilise rõivatööstuse toodang seevastu on enamasti pikaajalise kasutusega, aga ka kallim. Väga kaugel ei ole ilmselt ka see aeg, kui on võimalik jooksvalt, kandmise ajal, tekstiili värvi või mustreid vahetada.

Kiirmood tegelikult tähendabki seda, et kollektsiooni elutsükkel on väga lühike. Selle loomine võtab umbes kolm nädalat, seejärel tootmine ja turustamine ning seejärel kandmine paar kuud. Kõrgmood ja brändid seevastu keskenduvad kahele aastaajale: (kevad-)suvi ja (sügis-)talv. Seejuures pannakse suurt rõhku ka elamusele läbi uhkete moeshow’de. Nende brändide tooted läbivad kvaliteedikontrolli, mis juba ise ainuüksi kestab paar nädalat.

Kuidas suhtuda aga näiteks hooaja lõpus müümata jäänud asjadesse, mida tihti on suurtes kogustes? Kas ja kuidas neid saaks paremini ümber töödelda ja uuesti kasutusse võtta?

Parim oleks muidugi mitte üle toota. Näeme ju päris tihti seda, kui hooaja lõpus on võimalik järelejäänud tooteid osta 70% allahindlusega või isegi rohkem. Palju parem oleks ju see, kui ostutellimused tuleks läbi veebipoe ning alles pärast tellimust see konkreetne toode valmistatakse. Samas eeldab see muidugi pikaajalisema elueaga disaini. Kuid näiteks klassikaliste igapäevarõivaste puhul – mustad ja valged t-särgid – on tellimuse maht palju etteaimatavam ning need võiks ka laos olla.

Tegelikult on nii, et rätseprõivaste tellimine ja tootmine muutub aina odavamaks ja kiiremaks.

Mis puudutab aga ümbertöötlemist, siis selle muudab keerulisemaks materjalide segu. Enamik kangaid koosneb 3-4 materjali segust. Palju lihtsam oleks rõivaid ümber töödelda kui need oleks 100% ühest materjalist, näiteks puuvillast või nailonist.

Eraldi teema on segadus suurustega – isegi ühe brändi suurused võivad paari aastaga varieeruda. Kas tehnoloogiast võiks ka selle probleemi lahendamisel abi olla?

Jah, tehnoloogiast oleks siinkohal abi, sest põhimõtteliselt on võimalik oma keha sisse skännida ja selle järgi leida kõige sobivam suurus.

Loovtehnoloog Lina Wassong esineb 22. novembril 2017 Berliini Turunduskonverentsil, kus ta teeb inspireeriva ettekande teemal, kuidas kombineerida tehnoloogiat ja moodi. Tule osalema: www.berliiniturunduskonverents.ee 

Lina Wassong on Berliinis elav ja tegutsev insener ja disainer, kelle kireks on kombineerida omavahel moodi ja tehnoloogiat, tuues nõnda analoogmaailma digitaalsesse keskkonda. Lisaks loovtööle on ta sage esineja moe- ja tehnoloogiaala seminaridel ja workshoppidel ning kirjutab sel teemal ka artikleid ja raamatuid. Enne omanimelise brändi loomist käesoleva aasta alguses töötas ta moestuudios ElektroCouture ning on varasemalt elanud ja töötanud ka San Franciscos.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Telia otsib TOETUSTEGEVUSTE JUHTI

Telia Eesti AS

15. detsember 2017

Sirowa Tallinn otsib RAVIMIOSAKONNA TOOTEJUHTI

Sirowa Tallinn AS

02. jaanuar 2018

Endover otsib arendusprojektide TURUNDUSJUHTI

Endover KVB OÜ

15. detsember 2017