Kuidas sotsiaalmeedia abil ostupersoonat luua?

Oma kliente rühmitades on võimalus neid veelgi paremini mõista – kus nad asuvad, mis neid motiveerib või mis probleeme üritavad lahendada. Sellised grupid moodustavadki ostupersoona ja tavaliselt on neid ettevõttel enam kui üks. Brit Mesipuu agentuurist Milos annab praktilist nõu.

Eelinfoks:

Ostja profiil: kliendi või klientide komplekti kirjeldus, mis hõlmab demograafilisi, geograafilisi ja psühhograafilisi omadusi, samuti ostumustrit, krediidivõimet ja ostude ajalugu.

Ostupersoona: ideaalse kliendi pool-väljamõeldud esitus, mis põhineb turu-uuringutel ja olemasolevatelt klientidelt saadud tegelikest andmetest.

Arvan, et ostupersoona (edaspidi persoona) tundmine on (sotsiaalmeedia)turunduses A ja O. Enne oma päris esimese postituse tegemist peaksid juba teadma, kellele see on suunatud. Keda sa üritad püüda, mis teda huvitab ja kus ta oma aega veedab?

Milleks mulle persoona?

• Näiteks klienditeenindus saab selle abil panna paika eri klientide peamised valupunktid ja viisi, kuidas neid lahendada.
(Sisu)turundajatel võimaldab persoona tundmine luua sisu, mis kõnetab igat gruppi - lihtne viis leida teemasid, mis paeluksid ja oleksid asjakohased.
• Toote/teenuse arendajad saavad koguda teavet selle kohta, mis muret klient soovib nende abil lahendada

1. Facebook insights

See tööriist pakub erinevat tüüpi andmeid inimestest, kes külastavad su lehte ja klikivad reklaamidele – sugu, vanus, asukoht, eelistatud keel, nende aktiivsus jms. Seda infot saad kasutada ka persoonade loomiseks.

Kui soovid aga veelgi rohkem infot oma sihtrühma harjumuste kohta, kasuta FB küsitluse äppi. Esita küsimusi, mis annaks sulle veelgi parema ettekujutuse lehel käivatest inimestest.

FB Insights võimaldab mõista, millisest sisust on auditoorium rohkem huvitatud. Kui oled selgelt määratlenud oma konkurendid, saad ka neil silma peal hoida. Pane monitoorimisse nende lehed ja vaata, kuidas muutus nende jälgijaskond möödunud nädala jooksul. Kui näed suurt kontaktide lisandumist, uuri, mis tähelepanu tõmbas.

Facebooki on võimalus üles laadida ka oma e-maili/telefoninumbri list. Miks mitte uurida ka nende tausta? Veelgi põhjalikumaks saad minna siis, kui Facebook Business’i alt lood uue rühma, kellele reklaami suunata. Sellest pikemalt siin.

Ostupersoonade olemasolul saad FB-s ka hõlpsasti reklaame suunata, sihtides just neid gruppe, keda hetkel aktuaalse pakkumisega kõnetada sooviksid.

Twitter analytics
Twitter analytics

2. Twitter Analytics

Valides Twitter Analytics’ist „Followers“, näed samuti jälgijate sugu, kirjutamise keelt ja geograafilist paiknemist. Saad võrrelda, kui sarnane või erinev on sinu Facebooki ja Twitteri jälgijaskond, et oma sisu vastavalt kohandada.

Lisaks olemasolevate jälgijate teabe saamisele võimaldab Twitter Analytics heita pilgu ka orgaanilisele vaatajaskonnale – neile, kes ei jälgi teid, kuid on näinud teie säutse oma uudisvoos. Võrreldes nüüd neid andmeid olemasolevate jälgijatega, saad leida ideid, kuidas meelitada uusi silmapaare end jälgima. Näiteks orgaanilise ja olemasoleva jälgijaskonna huvid enamjaolt kattuvad. Samas mittejälgijate seas paistab silma, et nad on rohkem huvitatud ettevõtlusest. Sel juhul võiksite kaaluda oma teemavaldkondade laiendamist, et katta ära ka see huvigrupp. Sedasi võite suurendada oma orgaanilist reachi ja saada rohkem jälgijaid.

Sügavamale kaevudes annab Twitter ka ülevaate jälgijate peamistest huvidest. See on oluline koht jälgimaks sisu loomist ja CTA tegemist. Kui tegeled IT valdkonnaga, eeldad, et enamus jälgijatest oleks „business and news“, „technology“ jms huvidega.  Kui aga selgub, et väga suurel osal on ka näitekst muusikahuvi, tasub mõelda sisu loomel ka sellest nurgast lähtuvalt.
Samuti saad vaadata kasutajate harjumusi seadmete viisi – iOS, Android, laua- ja sülearvuti.

Parimad teemad Pinterestis
Parimad teemad Pinterestis

3. Pinterest Analytics

Ka Pinterest pakub võimalust hankida oma jälgijate demograafilist infot – riik, linn, keel, sugu, huvid. Huvid on muidugi üsna laialivalguvad, kuid mingeid üldistusi saab siiski teha. Näiteks tervislik toitumine, matkamine ja aktiivne eluviis annavad kenasti kokku spordiklubile sobiliku persoona. Lisa sellele juurde demograafiline info (vanus, piirkond, sugu) ja ongi juba täitsa arvestatav isik olemas.
Kui huvigruppides on lisaks veel meeste riided, aiandus ja laste kasvatuse teemalised valdkonnad, saate laiendada mõtteid veelgi – persoonal on mees, omab eramaja ja on lapse/lastega. Spordihuvi + aed = „Kuidas aiatöödega vormi saada“; perekond + tervislik toit = „5 tervislikku toiduretsepti kogu perele“ jne. Väidetavalt vastab igale nädalapäevale ka erinev teema, mida aktiivsemalt jälgitakse.

4. YouTube Analytics

Taaskord tuttavad andmed – vanus, sugu, riik. Kuid siin saad vaadata ka seda, millised videod on rohkem korda läinud ja mida vaadatakse vähe. Selle info põhjal saad teha oletusi, millise valdkonna esindajaid on jälgijaskonnas enim. Vaadates kommentaare lisanud inimeste personaalsele kontole, leiate vihjeid ka selle kohta, mis neid endid veel paelub, mida nad jagavad, mis kanaleid tellivad jms. Lisainfot saad ammutada ka sellest, kui vaatad, kuidas sinu videotele jõutud on või milliseid otsisõnu kasutades?

5. Instagram

Ka Instagram võimaldab saada kõikvõimalikke andmeid, et saaksid koostada endale pildi inimesest, kes on sinu peamine jälgija. Ole ainult piisavalt pädev, et sellest infost oluline välja noppida. Samuti on olemas erinevaid tasuta analüütilisi vahendeid.

Lisamõtted:

LinkedIn'i grupid

Leidsid näiteks Twitter Analytics’ist, et peamine jälgijate huvi on „business and technology“. Samuti tead, et enamus neist on tegevad turunduse valdkonnas (vaadates oma jälgijate säutse). Nüüd otsi üles turundusega seotud LinkedIn grupid ja vaata, mis teemad on hetkel aktuaalsed (Eesti internetiturunduse grupi põhjal on raske järeldusi teha). Infot leiab ka grupiliikmete seintelt – mida nad jagavad ja kirjutavad, milliseid hashtage kasutavad. Taaskord võimalus saada vihjeid oma sisu loomiseks.

Foorumid

Tutvu erialafoorumitega, sealsete teemade ja sõnavõtjatega. Tihtipeale on asjalikud kommentaarid just päris nime alt ja/või autoriseeritud läbi Facebooki konto. Tutvu nende personaalsete kontodega, mida nad kirjutavad, mida jagavad ja kus sõna võtavad. Üks võimalus on neid leida Neti.ee abil.
Kui oled tegev väljaspool Eestit, liitu reddit’i ja/või Quara’ga. Küsi küsimusi ja jälgi teemasid.

Koostöö

Tee koostööd firmadega, kes ei ole otseselt konkurendid, kuid keda ka sinu persoonad hindavad - sellest on kasu teile mõlemale. Kui muid mõtteid ei ole, siis ühine kasvõi heategevuskampaania, ühiskondliku ettevõtmise või webinariga.

Kas oled õiges kohas?

Olen seda varemgi korduvalt öelnud – parem ole ühes kohas ja hästi, kui igal pool ja väga keskpäraselt. Ehk siis ei ole mõtet olla nt Facebookis, kui suurim grupp ideaalseid persoonasi toimetab hoopis Instagramis. Keskendu pigem viimasele. Copybloggers sulges oma 38 000 jälgijaskonnaga FB lehe, kui nad olid katsetanud kõikvõimaliku sisuga jälgijaid kaasata, kuid üsna tulemusteta.

Kas kuidagi saab veel?

Oled kummist mänguasjade müüja. Äkki saaks mõnda neist mänguasjadest turundada ka lemmiklooma omanikele. Jah, laste asjad on kallid, aga lemmikloomade omad teevad oma hinna poolest isegi neile aeg-ajalt silmad ette. Näiteks mu enda kassi lemmik mänguasi on karvase sabaga LPS.

Brit Mesipuu, Milos kujundus- ja reklaamitööd

 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Best Marketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Olerex otsib TURUNDUSSPETSIALISTI

Olerex AS

23. detsember 2017

Mediabrands Digital otsib DIGISTAARI

Mediabrands Digital OÜ

13. detsember 2017

3 Step IT otsib TURUNDUSE SPETSIALISTI

3 Step IT OÜ

28. detsember 2017