BikiniHaus kaubamaja: hipsterite magnet Lääne-Berliinis

BikiniHaus on 2014. aastal avatud moodsa kontseptsiooniga kaubamaja, mis on osa endisesse tööstus- ja ärihoonesse ehitatud uusarendusest Berliini loomaaia kõrval. Lisaks erilistele ja pidevalt muutuvatele kauplustele ja pop-up poodidele asub keskuses ka hulgaliselt söögikohti, kontoripindasid, kino, hotell ja muid vabaaja veetmise võimalusi.

Klaus Wowereit (sakslaste seas tuntud kui Wowi), Berliini värvikas linnapea, kes pärast Brandenburgi lennujaama fiaskot oli sunnitud tagasi astuma, kinkis linnale rohkem kui ainult nurja läinud ehitusprojektid. Osavate sõnadega vormis ta Berliinist kõikide maailma hipsterite ja kunstiinimeste meka. ‘’Poor but sexy’’ (vaene kuid seksikas) – geniaalne slogan, mille taga ei ole keegi muu kui Wowi. Paistab, et just koleduses peitub Berliini võlu.

Paraku on lääne-eurooplaste kasvav isu Ida-Berliini eksootika vastu toonud kaasa linna ebaproportsionaalse lõhestumise. Lääneosa iseloomustavad igavaks muutunud kaubanduskeskused, ärihooned ja lugematud kiirtoidukohad. Nüüd murravadki urbanistid pead, kuidas lahedat rahvast Ida-Berliini baarikestest lääne poole meelitada. Üks huvitavamaid katsetusi sellel suunal on innovaatiline BikiniHaus.

Zentrum am Zoo

Pärast Berliini jagunemist algasid lääneosas suured ehitustööd, mille eesmärk oli näidata sõjajärgse Saksamaa majanduslikku võimu. Marshalli rahastatud Berliin hakkas kuju võtma. Nii kerkis 1957. aastal Zentrum am Zoo (Keskus Loomaaias) kompleks. Modernistlikus stiilis ehitis jagunes selgelt kaheks, jättes keskele läbipaistva tsooni, sellest ka naljakas hüüdnimi Bikini. Zoologischer Garteni peatuses paiknevast kompleksist pidi saama Lääne-Berliini põksuv süda. 70ndate aastate sotsiaalsete pingete all käis Bahnhofi transpordisõlme ümbritsev kant alla. Ühiskonna alamkiht vallutas berliinlaste nn. Fifth Avenue.  

Pärast Saksamaa taasühinemist suunati kõik jõud ida poole. Lääne-Berliin oli hüljatud. Nüüd, mil idast on kujunenud tõeline hipsterite magnet, on linnavõimud hädas. Lääs on muutunud inimeste jaoks igavaks ja kommertslikuks. Kõik põnevam on jaotunud Kreuzbergi, Schönebergi ja Mitte vahel. Nii jõuamegi oma loos tagasi loomaaeda, täpselt selle kõrval paikneva BikiniHausi juurde. 2014. aastal otsustati hoone taaselustada.

Räbaldunud seksikus vastukaaluks kommertsile

Kaubamaja ehitamisel lähtuti taas "Poor but sexy" eetosest. Ei mingeid Zarasid ja H&Mi! Pop-up poekesed, brändid, millest keegi kunagi kuulnud ei ole, kontoripinnad, installatsioonid, piisavas koguses monokroomseid toone ja terast.

Kaubanduspinnal asub 16 puidust pop-up karbikest, kus üüriperiood varieerub kuuest kuust aastani. Säärane lähenemine peaks suurendama uute brändide läbilöögi võimalust. Lisaks resideeruvad kaubamajas ka "püsielanikud": MAC, Vans, North Face ja mitmed teised. Toitlustuse ja kaubanduse tarbeks on eraldatud 51 000 ruutmeetrit. Teistel korrustel paiknevad kontoriruumid ja katuseterrass, kust saab parajalt hea vaate loomaaias tegutsevatele ahvidele. Viimasest on saanud kohalike seas küllaltki populaarne koht. Ka kunstil on hoones oluline roll (ärgem unustagem kreatiivsust!). Regulaarselt vahetuvad näitused ja installatsioonid lisavad kaubamajale dimensiooni.

Kõlab kui meie oma Telliskivi. Kuid BikiniHausi varjutab üks väga suur AGA. Ükskõik kui kreatiivne üks kaubamaja ka ei oleks, eesmärk peaks olema siiski pisut raha teenida. Jääb mulje, et tarbimise element on algsest kontseptsioonist täiesti välja juuritud, mis muidugi omakorda õõnestab õilist eesmärki noortele disaineritele stardiplatvormi pakkuda. Antud loo autor on BikiniHausi ise külastunud. Tipptunnil oli kaubamaja praktiliselt inimtühi. Üksikud uitavad hinged otsisid ilmselt tualetti või lihtsalt peavarju väikese vihma eest.

BikiniHausi tulevik tundub haprake. Vesteldes kohalike loomeinimestega, kumab läbi ilmselge skeptilisus. Kuid üks on selge, niivõrd omapärase nime ja väljapaistva arhitektuuriga hoone ei lähe ka pärast puitkarbikeste eemaldamist kaduma.

Ann Kruuk, Best Marketing International

22. – 23. novembril külastab Eesti turundajate delegatsioon Berliinis teiste Saksa ettevõtete seas ka BikiniHaus kaubamaja. Tutvu programmiga ja registreeri end siin: www.berliiniturunduskonverents.ee

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Louder otsib TURUNDUSTALENTE

Louder OÜ

20. september 2017

HKScan otsib KATEGOORIAJUHTI

HKScan Estonia AS

27. september 2017