Pan-Balti turundus: Eesti agentuuride juhid pigem skeptilised

Marge Kari
Marge Kari

Hando Sinisalu uuris Balticbesti eel Eesti meedia- ja loovagentuuride juhtidelt, kas on märgata suundumust suurema Pan-Balti turunduse integreerimise suunas. Alljärgnevalt kokkuvõte arvamustest.

Tallinn pole Baltikumi keskus

Marleen Taremaa, Inspiredi kommunikatsionijuht:

“Vaadates suuri globaalseid kontserne, siis nende puhul on enamasti Balti regiooni keskseks kontori asupaigaks Riia ning see on juba seotud logistikaga. Eesti ühendus muu maailmaga on täna jätkuvalt tagasihoidlik. Tuleb tõdeda, et  Baltikumi turundamisel on esmasteks mõjutajateks erinevad välisfaktorid, millel puudub otsene seos meediaturu arengutega.”

Ants Lusti
Ants Lusti

Ants Lusti, Identity juht:

“Suurem hurraa-periood, kus Tallinnat kujutati ette kui Baltikumi turunduspealinna, jääb ikkagi kuskile 90-date teise ja 2000-te esimesse poolde. Tsentraalne Baltikumi ülene turundamine oli siis maatriks-juhtimisele allutatud organisatsioonide suur väljakutse. Paljud suured organisatsioonid vaatlevad eri turge täna spetsiifilisema läätse läbi ja kui üldine tsentraliseeritus on ka esindatud, siis elluviimise tasand on pigem lokaalne.”

Baltikumi asemel on ambitsiooniks lai maailm

Ants Lusti, Identity tegevjuht:

“Positiivsena täheldan  kohalike ettevõtete jõulist rahvusvahelistumise ambitsiooni – näiteks brändistrateegiaid ja -kontsepte luues eeldatakse algeos pigem rahvusvahelist lennuala ning mõistagi ei piirduta siis vaid Balti-keskse mõtlemisega. Kui rahvusvahelistumine kohalike kasvavate ettevõtete puhul on suur teema, siis Balti-teema selle sees on pigem taanduvamas trendis.”

Tõnu Kõva
Tõnu Kõva

Tõnu Kõva, Age McCanni strateegiadirektor:

“Suured rahvusvahelised brändid, kes varem tellisid pan-Balti kampaaniaid, seda näiteks enam ei tee. Suurema ambitsiooniga kohalikud kliendid aga vaatavad laiemalt kui Baltikum. Suundumus on seega pigem selline, et kampaaniaid tehakse (organisatsiooni ülesehitusest või turuspetsiifilistest probleemidest lähtudes) iga riigi jaoks eraldi või laiema turu jaoks kui Balti riigid.

Meie kliendiportfellis on vähe kliente, kes soovivad kogu Baltikumi katvaid kampaaniaid. Samas on meil kliente, kelle sihtturg ei piirdu Balti riikidega, ning nemad tellivad kampaaniaid suurema regiooni jaoks kui Baltikum.“    

Balti riigid on erinevad, ühtset loovstrateegiat ei saa rakendada

Britte Maidra, Carati juht:

„Vaatamata Baltikumi väiksusele on kolm turgu siiski väga erinevad ja valdavalt ei ole ühtset strateegiat kogu Baltikumile võimalik rakendada.” 

Indrek Soom
Indrek Soom

Indrek Soom, Initative’i juht:

“Pan-Batli kampaaniaid on püütud läbi aegade teha. Reeglina pole need liiga edukad olnud, seda ennekõike loovlahenduste eripäradest tingituna.”

Marge Kari, Tanki juht:

“Korduva mustrina näeme, et nii turuolukorrad kui ka tarbijakäitumine brändide lõikes on Eestis, Lätis ja Leedus üldiselt väga erinevad. Baltikumil kui sellisel sisuliselt puudub turunduslik ühisosa. Üsna ühildamatuid kultuurilisi kontekste ei osata alati kusagil kaugetes peakorterites näha.

Baltikumis tegutsevad suured rahvusvahelised brändid aeg-ajalt ikka jälle proovivad teha pan-Balti kampaaniaid, aga sedalaadi püüdluste taust on pigem katse hoida kokku turunduskuludelt ja mitte niivõrd brändiväärtuse kasvatamine kohalikel turgudel. Seetõttu pöördutakse varem või hiljem jälle pigem lokaalsete, hästi sihitud ja kohalikule inimesele korda minevate kampaaniate poole.”

Erinevatel brändidel on erinev Balti turu strateegia

Märten Liinat
Märten Liinat

Märten Liinat, Idea juht:

“Meil on nii kliente, kes hoiavad oma ettevõtte turundamist riigiti lahus, kui ka neid, kes otsivad Baltiülesest koostööst efektiivsust, ühtset brändikeelt ja/või taseme tõusu. Siin õiget ega valet varianti ei ole, eks iga ettevõte vaatab oma vajaduste ja võimaluste järgi, kas neil on seda kasulik teha.

Ideal on juba aastaid olnud kliente, kellega baltikumiülene koostöö toimib hästi ning igal aastal lisandub neid veelgi. Muidugi on ka neid kliente, kes lähevad tagasi riigipõhise koostöö peale ja neid, kes lähevad juba teisele ringile lootuses, et seekord on organisatsioon selleks rohkem valmis.”

Marleen Taremaa, Inspiredi kommunikatsionijuht:

“Kogu Baltikumi turundust soovivad kliendid, kellel on regiooni hõlmav äri. Kui nende esmased otsustamise hoovad, sh turundus, asuvad Tallinnas, siis loomulikult eeldatakse sellisel juhul meediaagentuurilt kõigi kolme turu tundmist ning Inspired seda ka pakub. Samas on kliente, kelle peakontorid asuvad teistes Baltikumi riikides ja siis toimub ka turundamine vastavatest asukohtadest. Seega laias laastus on pan-Balti turundamine ikkagi väga konkreetselt seotud ettevõtte koduriigiga, juhul kui me räägime kohalikest ettevõtetest.”

Marge Kari
Marge Kari

Marge Kari, Tanki juht:

“Meie klientide seas on ettevõtteid, kes tegutsevad üle Baltikumi ja nende ootus agentuurile on pigem kontaktvõrgustiku või partnerite omamine välisturul, et seeläbi kindlustada parim arusaam, mis Läti või Leedu turgudel turunduse mõistes toimub ja toimib.

Indrek Soom, Initative’I juht:

Kuna ka Pan-Balti klientide puhul on enamasti turundus lokaalselt juhitud, siis kogu Baltikumi detailset tundmist agentuurilt enamasti ei eeldata. Samas on kliente, kelle puhul koordineerib kogu regiooni turunduse strateegilist poolt üks turg. Siis on tõesti Balti-ülesed teadmised olulised. Meil Initiative’is on 3 - 4 sarnast koostöömudelit. Digiturunduse puhul  otsitakse üha enam teenusepakkuijaid, kes suudavad riigipiire eirata ja erinevaid regioone hallata. Teenindame ise mitut klienti selliselt. Seega kokkuvõtvalt – meie vaatevinklist on Pan-Balti trend tõepoolest kasvav.

Britte Maidra
Britte Maidra

Britte Maidra, Carati juht:

„Meie näitel on Pan-Balti koostöö maht kindlasti kasvanud. Kui varasemalt oli see peamiselt rahvusvaheliste klientide puhul nii, siis nüüd on ka Eesti kliendid, kellel on Lätis ja Leedus üksused, seda soovinud, näiteks Sportland, MyFitness jne. Tavaliselt lepime siis CARATi Läti ja Leedu kolleegidega kokku, milline riik vastavat Pan-Balti koostööd juhib, enamasti sõltub see kliendi soovist ning sellest, kus on kliendi peakontor Baltikumis.“ 

30. augustil kogunevad Baltikumi juhtivad turundajad ja agentuurid Telliskivi loomelinnakusse, et anda algavale sügishooajale väärikas avalöök. Tule osalemawww.balticbest.eu 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Saku Õlletehas is looking for a SENIOR BRAND MANAGER

Saku Õlletehase AS

25. september 2017

Salonshop Baltic otsib TURUNDUSSPETSIALISTI

Salonshop Baltic AS

30. september 2017