Läti Delfi juht: bännerreklaamid ei kao kusagile!

Konstatins Kuzikovs
Konstatins Kuzikovs

Küsimustele vastab Balticbesti esineja, Läti Delfi juht Konstatins Kuzikovs.

-    Google ja Facebook võtavad Läti online reklaamiturust kolmandiku
-    Lätlased pole veel harjunud artiklite eest maksma
-    Videosisu tootmine pole Lätis eriti populaarne, sest TV reklaamihinnad on väga odavad

Kogu maailmas kurdavad kirjastajad, et bännerreklaamid on kadumas ja see mõjub halvasti kirjastusärile. Kuidas on olukord Lätis?

See on müüt – bännerreklaamid ei kao kusagile. Ma olin hiljuti maailma kirjastajate liidu konverentsil Kopenhaagenis, kus esines suurima Saksa uudisteportaali “Die Zeit” esindaja. Ta rääkis, et isegi Saksamaa turul, kus adblockerite osakaal on suur, on bännerreklaamide turg jätkuvalt tugev. Ja ka Facebook müüb bännereid ja kasvatab oma käivet müstilise kiirusega.

Lätis küll bännerreklaamide käibe osakaal kogu reklaamimahust väheneb, aga seda seetõttu, et teised reklaamiformaadid kasvavad kiiremini. Bännerreklaamide formaate on palju – programmatic bännerid, Google Display Networki jt võrgustike bännerid jpt. Delfil on kümme väiksemat nišidele suunatud alamlehekülge, kuhu me müüme aktiivselt bännereid.

Native advertising (sulanduv reklaam- Eestis nimetatakse ka “sisuturundus”) on eriti USAs kiiresti kasvav reklaamiformaat, kuidas lugu Lätis?

Native reklaami tehakse peamiselt brändingu ja mainekujunduse eesmärgil. Lätis on enamik reklaamijaid huvitatud kiiretest müügitulemustest, klikkidest.

Aga sellele vaatamata oleme ka meie native-reklaami käivet kahekordistanud sel aastal.

Kõige kiiremini kasvav formaat, kasvuga 100% aastas, on Läti Delfis mobiilireklaam.

Väljend “mobile first” on muutunud Lätis reaalsuseks – selle aasta lõpuks saab Läti Delfi rohkem liiklust mobiilsetelt seadmetelt kui desktop-seadmetelt.
Hetkel on 17% Delfi lugejatest sellised, kes loevad uudiseid ainult mobiilsetelt seadmetelt.

Mobiilsetele seadmetele suunatud reklaamiga on häda selles, et kuvada saab ainult 1-2 bännerit. Seepärast on native reklaam sobiv ka mobiilsetele seadmetele, sest kuvamisele piiranguid pole.

Native reklaam on ka hea vahend Google’iga konkureerimiseks, see on meie konkurentsieelis.

Samas on native reklaami vaja kuidagi ka esile tõsta ja selleks sobivad bännerid hästi.

Paljud reklaamiandjad ei tee vahet native reklaami ja reklaamartiklite vahel. Native reklaami mõte on ju see, et lugeja jaoks on tegemist väheagressiivse reklaamiga, mis sarnaneb olemuselt toimetuse loodud sisule. Reklaamartiklid on tavaliselt üsna otsekoheselt müügile suunatud.

Me teeme vahet reklaamartiklite ja native-reklaami vahel. Reklaamartiklid on meil hinnastatud odavamalt, sest nende loetavus pole väga kõrge.

Üks kõige populaarsemaid reklaamiformaate Läti Delfis on järgmine: reklaamijad avaldavad sisu oma veebilehel, aga avaldavad Delfis sissejuhatava lõigu ja loovad Delfi keskkonda spetsiaalse “widgeti”, mis viib liikluse otse brändi enda lehele. Mõnel juhul eelistavad reklaamijad luua oma brändi lehe ka Delfi keskkonda.

Te pakute reklaamijatele küllalt keerulisi loovlahendusi, mis on sellisel juhul agentuuride roll? Kas te konkureerite agentuuridega?

Pigem mitte. Kui kliendil on väike eelarve, tasub see ära kasutada ühes kanalis (nagu Delfi) ja võtta sellest maksimum. Sel juhul klient küll kaotab reachis, aga võidab sageduses. Kui kliendil on suurem eelarve, siis on kasulik seda jaotada mitme kanali vahel ja siis on juba vaja agentuuride abi. Agentuurid loovad üldisemaid loovkontseptsioone ja meie aitame tehniliste lahendustega, nii et teeme koostööd, mitte ei konkureeri.

Leedus ja Eestis on Delfil maja sees välja arendatud oma agentuur, meie Lätis oleme selle tööga alles algusjärgus.

Kui palju raha viivad Läti turult ära Google ja Facebook?

Selles osas täpsed andmed puuduvad, võime ainult oletada. Läti online-reklaami turg oli eelmisel aastal 19 miljonit eurot. Me arvame, et Google’i ja Facebooki käive kokku on umbes 10 miljonit. Seega tuleb kogu Läti online-reklaami turu mahuks 29 miljonit eurot ning Google’i ja Facebooki osa selles on umbes 1/3.
Ma usun, et pikas perspektiivis ei kasva välismaa reklaamikanalite osa enam palju ja domineerivaks jäävad ikkagi Läti enda kirjastajad.

Kuidas on lugu videosisuga Läti Delfis. Eestis on näiteks video väga kiiresti kasvav trend ja pakub juba tõsist konkurentsi traditsioonilistele telekanalitele.

Lätis nii ei ole, see on suur erinevus Läti ja Eesti turu vahel.
Eestis toetavad paljusid spordiülekannete projekte kasiinofirmad. Lätis on igasugune hasartmängu reklaam keelatud.

Teiseks on Lätis telereklaami hinnad erakordselt madalad. Põhjuseks on see, et TV-turu liidri MTG käes on 60% telereklaami turust ja valitsus on rakendanud monopolidevastast seadust, mis keelab turuliidril tõsta hindu inflatsioonitasemest kiiremini.

See mõjutab nii meid kui teisi reklaamikanaleid ja me ei ole saanud videosisusse investeerida.

Eestis on tarbijad hakanud vaikselt sisu (artiklid ja ülekanded) eest maksma, kuidas on lugu Lätis?

Lätis ei ole digitellimuste ja mikromaksete kultuur eriti levinud. Aga kindlasti ühel päeval hakkavad ka lätlased sisu eest maksma! Spotify ja Netflixi eest nad juba maksvad.

Millised on peamised digiturunduse trended Lätis?

Nimetaksin kolme peamist trendi:

1. Mobiil: üha rohkem inimesi tarbib sisu (ainult) mobiilsetelt seadmetelt. Sel aastal oleme oma mobiilireklaami mahu sisuliselt välja müünud.

2. Sisuturundus ja native reklaamid: Läti turul on märgata muutust lühiajalistelt “osta-kohe!” tüüpi reklaamikommunikatsioonilt rohkem pikaajalise, mainekujunduse ja brändingu poole.

3. Reklaami suunamine täpsetele sihtrühmadele. Üha rohkem ostetakse reklaami nišiportaalidesse ja kindlale sihtrühmale suunatud alamlehtedele.

Erinevalt pajudest teistest maadest pole videosisu tootmine Lätis suur trend.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Salonshop Baltic otsib TURUNDUSSPETSIALISTI

Salonshop Baltic AS

30. september 2017

Circle K otsib TURUNDUSSPETSIALISTI

Circle K Eesti AS

27. september 2017

Bauhof otsib DIGITURUNDAJAT

Bauhof Group AS

02. oktoober 2017