Eesti interneti­reklaamiturult lahkub raha kiires tempos

Shutterstock
Shutterstock

Eesti suuremate meedia- ja digiagentuuride vahendusel liikus 2016. aastal Eestist välja ehk Google'isse ja Facebooki ca 6,6 miljonit eurot. Internetireklaami käive ja osakaal edastasid esmakordselt Eesti reklaamiturul ajalehti, selgub uuringufirma Kantar Emor uuringust. Eesti internetireklaamiturult lahkub raha kiiremas tempos, kui seda kohalike kanalite käibesse lisandub.

Eesti meediareklaamituru 2016. aasta käive oli 94,1 miljonit eurot. Kantar Emori andmetel kasvas reklaamiturg 2016. aastal kokku 1,6%.

Aastat tervikuna ilmestas pigem sarnane reklaamirahade liikumine kvartalite lõikes nagu varasemate aastatel, kuid tagasihoidlikuma kasvutempoga, mis päädis aastat tervikuna vaadates positiivse tulemina (+1,6%).

Meediatüüpidest olid aasta suurimad tõusjad välimeedia (10,3%) ning internet (9,7%). Võrreldes 2015. aastaga näitas kasvutrendi ka raadio (5,5%), teiste meediatüüpide reklaamikäibed näitasid kahanemismärke ning lõpetasid võrdluses eelmise aastaga negatiivses pooles.

Kogu aasta näitajate põhjal on jätkuvalt suurim osakaal telereklaamil (26,8%). Kuigi meediatüüpidest olid reklaamikäibe järgi protsentuaalselt suurim tõusja välimeedia, saab esmakordselt rääkida interneti kerkimisest teisele positsioonile, möödudes läbi aegade stabiilset teist positsiooni hoidnud ajalehtede reklaamikäibe osakaalust. Telereklaamile järgnevad internet (20,1%) ning ajalehed (17,9%). Pea võrdselt ca kümnendik turust kuulub nii välimeediale (10,9%) kui ka raadiole (9,9%), otseposti käibe osakaaluks on 8,5% ning ajakirjadel 5,9%.

Kui 2015. aastal tõi Emor esmakordselt välja internetikäibes sisalduva Eesti keskkondades edastatava videoreklaamikäibe (TV3Play, Kanal 2 veeb ja Postimehe ning Delfi striimingukäive), siis on see vaikselt näitamas kasvusuunda. 2016. aasta 18,92-miljonilises internetikäibes sisaldub 1,53 miljonit eurot Eesti keskkondades edastatavat videoreklaamikäivet olles 2015. aastal 1,20 miljonit eurot.

See aga ei ole kindlasti internetireklaami osakaalu teisele kohale kerkimise peamine põhjus. Trükimeedia reklaamimahud on aasta aastalt näidanud stabiilset langustrendi, samas kui interneti reklaamirahad on liikunud kiirema tempoga positiivsemas suunas, kuigi 2016. aastal on kasv mõnevõrra tagasihoidlikum kui 2015. aastal.

Eespool toodud internetikäibe numbrid kajastavad vaid Eesti kohalike kanalite käibeid, st ei sisalda kas meediaagentuuride vahendusel või otse reklaamiklientidelt välismaistesse keskkondadesse nagu Facebook ja Google läinud meediareklaamiraha.

Google'i ja Facebooki reklaamimahud kasvavad

Kantar Emor võttis neljandat korda kokku summad, mis Eesti suurimate reklaamivahendajate kaudu eelmise aasta jooksul liikusid Googlesse ja Facebooki. Kindlasti ei ole tegemist kogu rahalise mahuga, mis Eestist välja liigub, kuid sellest hoolimata annavad need numbrid kindlasti hea pildi sellest, millised trendid interneti reklaamiturul valitsevad.

Vaatluse all on 16 Eestis tegutseva suurema meedia- ja digiagentuuri poolt edastatud reklaamipanuste netosummad ning nende vahendusel liikus 2016. aastal Eestist välja ca 6,6 miljonit eurot. Seda on pisut enam kui ¼ ehk pea pooleteist miljoni euro võrra rohkem kui 2015. aastal, mil Google'i ja Facebooki kanalitesse liikus 5,1 miljonit eurot.

Kohaliku internetireklaamituru 2016. aasta kogumahuks kujunes 18,92 miljonit eurot ning kasv varasema aastaga võrreldes on pidurdunud, jäädes 10% piirimaile. Numbritest on selgelt näha, et Eesti internetireklaamiturult lahkub raha kiiremas tempos, kui seda kohalike kanalite käibesse lisandub ning see on ka üks peamistest põhjustest miks kohalike kanalite käibekasv on aeglustunud ning suure tõenäosusega tuleb kohalikel internetireklaamimaastikul tegutsevatel ettevõtetel Google'ile ja Facebookile ka edaspidi nö lõivu maksta.

Rahalistes mahtudes tähendab see, et Google'isse liikus vahendajate kaudu 2016. aastal 4,9 miljonit eurot ja Facebooki 1,7 miljonit eurot, olles kasvanud võrreldes eelneva aastaga vastavalt 21% ning 53%.

Vaatluse all on 16 Eestis tegutseva suurema meedia- ja digiagentuuri poolt edastatud reklaamipanuste netosummad ning eraldiseisvalt kaardistas Emor kahe suurima välismaise reklaamikanali käekäiku. Google'i reklaamisummade puhul ei ole eristatud otsingureklaami display’st st. Emor tahtis reklaamivahendajatelt teada kogu netosummat, mis nad on sellesse kanalisse viinud. Facebooki puhul näitavad esitatud mahud üksnes reklaamikampaaniate summasid ning sinna sisse ei ole arvestatud sisuhaldusele ja –loomele kuluvaid summasid.

Baltikumi reklaamiturg kasvab

2016. aasta Baltikumi reklaamiturgu ilmestab jätkuvalt stabiilne kasvutempo, muutus võrreldes 2015. aastaga on +2,9%, mis teeb reklaamimahuks kolme Balti riigi peale 278,8 miljonit eurot. Kõige suurema kasvuga 2016. aastal oli Leedu kasv +5,9% järgnesid Eesti (+1,6%) ning Läti (+0,5%).

Erinevalt Eesti meediaturust on Lätis ja Leedus meediatüüpide reklaamimahtude osakaalud tugevalt kaldu telereklaami poole, püsides stabiilselt 45% piirimail kogu reklaamimahust. Sealsete turgude teist positsiooni osakaalu poolest hoiab endal internet. Kõigi kolme Balti riigi ühise tendentsina saab välja tuua ajalehtede turuosa languse, kui jätta 2015. aasta Eesti positiivne muutus ajalehtede puhul välja.

Andmete allikas on Kantar Emori reklaamikulutuste uuring Adex.

Kantar Emor on rahvusvaheline 25-aastase kogemusega turundusteabe ja uuringuteenuste pakkuja. Kantar Emori emafirmad Kantar ja TNS tegutsevad enam kui 80 riigis.

Lisainfo:

Elvin Heinla
Kantar Emor, Uuringuekspert
Meediauuringud
Emor AS, Tammsaare 47
Tallinn, 11316
elvin.heinla@emor.ee 
t +372 626 8500
www.emor.ee 

Margo Veskimägi
Kantar Media Balti regiooni juht
Meediauuringud
Emor AS, Tammsaare 47
Tallinn, 11316
margo.veskimagi@emor.ee 
t +372 626 8500
www.emor.ee 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Circle K otsib TURUNDUSSPETSIALISTI

Circle K Eesti AS

27. september 2017

Salonshop Baltic otsib TURUNDUSSPETSIALISTI

Salonshop Baltic AS

30. september 2017