Eka Ruola: Tesla kulutab turundusele hiigelsummasid, aga mitte makstud reklaamiks

Eka Ruola
Eka Ruola

"Hiljuti sattusin lugema artiklit, kus öeldi, et Tesla ei kuluta sentigi turundusele – ja see on ilmselgelt bullshit. Tesla kulutab turundusele hiigelsummasid, nad lihtsalt ei kasuta seda makstud reklaamiks." - Intervjuu Balticbest 2017 þürii esimehe Eka Ruolaga (Hasan & Partners, Soome).

Vaata: www.balticbest.eu 

Kui mõtled oma klientidele nii Soomes kui mujal riikides – mida nad agentuuridelt kõige enam ootavad? Mis on nende jaoks peamised väljakutsed 2017. aasta kevadel?

Kõige enam ootavad nad meilt just loomingulisust ja loovaid lahendusi, mis muudaksid nende turundus­investeeringud efektiivsemaks. Vähemalt meie grupi agentuuride jaoks on see praegu nii ja ma olen väga rõõmus selle üle.

Samuti on klientide jaoks täna suureks väljakutseks tarbijate mõistmine ja consumer insighti teema on vägagi n-ö laual. Seda osatakse tänapäeval kõrgelt hinnata ja kliendid saavad väga hästi aru, kui suur väärtus on selles, kui sa tõesti mõistad oma tarbijat nii, et sa oskaksid pakkuda õiget asja õigetele inimestele ja õigel ajal.

Ja muidugi oodatakse meilt kui agentuurilt ka seda, et oleksime kursis viimaste trendidega, uute tehnoloogiate (nt VR, AR, AI) ning ka kõikvõimalike uute kommunikatsioonikanalite ja sotsiaalmeedia platvormidega. Peame end pidevalt uute arengutega kursis hoidma. Rõõm on näha, et ka kliendid on muutunud julgemaks, nõus proovima uusi asju ning mõistavad, et kogemus on parim õpetaja.

Millenniumipõlvkonna turundusjuhid keskenduvad pigem turunduse tehnoloogilisele poolele ja optimeerimisele ega paista hindavat nii kõrgelt loovat reklaami. Tundub, et siin on vastuolu traditsioonilise reklaamitööstusega, mis koguneb Cannes’is ja kummardab eelkõige loovust. Kus on Sinu jaoks tasakaal – loomingulisus vs tehnoloogia ning optimeerimine?

Minu jaoks on see väga lihtne küsimus. Tänapäevane, uue ajastu turunduskommunikatsioon peabki koosnema nö pühast kolmainsusest: andmed, intuitsioon/loovus ja tehnoloogia. Vaja on kõiki kolme, et saavutada parim võimalik tulemus. Kui meil on ainult andmed ja tehnoloogia, kaotame palju inimlikust poolest – pole head lugu, meeldejäävat loovlahendust ega brändimaagiat. Kui kasutaksime turunduses ainult intuitsiooni ja loovust, siis oleks see huupi tulistamine väga keerulises keskkonnas ning ka sellega ei jõuaks kaugele.

Meil on tarvis andmeid, et olla kindlad, et kommunikeerime oma sõnumeid õigele publikule. See on väga oluline, kuna tänapäeva maailm on sihtrühmade lõikes killustatud. Samuti on meil vaja igal sammul tehnoloogiat, et koguda andmeid, kasutada uusi tööriistu ja platvorme ning luua parimaid lahendusi. Aga vaatamata sellele, et elame tehnoloogiliselt keerukas maailmas, oleme me kõik ikkagi inimesed ja inimesed armastavad lugusid ning lood leiavad tee meie südamesse. Andmete ja tehnoloogia abil saame aga luua tõeliselt haaravaid lugusid ning viia need õigel ajal õigete inimesteni.

Seega – ma ei ütle kindlasti „ei“ automaatikale ega andmepõhisusele, aga ma ei ütle „ei“ ka loomingulisusele. Tänapäeva parimad brändid on oma edu üles ehitanud just nendele kolmele alustalale – andmed, loovus ja tehnoloogia.

Tänapäeva uued edukad brändid (nt Netflix, Airbnb, Tesla, Uber jne) ei ole enam üles ehitatud reklaamile, vaid pigem heale kliendikogemusele. Milline on reklaami roll brändingus digiajastul?

Hiljuti sattusin lugema artiklit, kus öeldi, et Tesla ei kuluta sentigi turundusele – ja see on ilmselgelt bullshit. Tesla kulutab turundusele hiigelsummasid, nad lihtsalt ei kasuta seda makstud reklaamiks.

Airbnb on suurepärane näide sellest, kuidas üks bränd võib parimal võimalikul viisil kombineerida andmeid, loomingulisust ja tehnoloogiat, millest eelmises küsimuses juttu oli. Nad jutustavad suurepäraseid lugusid (nt hiljutine “Belong anywhere” kontseptsioon) ja kasutavad oma kliendiandmeid ja automaatikat nende lugude nutikaks levitamiseks. See ei ole mingi tavaline kuiv “Broneeri kohe” kampaania.

Uber jällegi kasutab väga palju PRi oma turundustegevustes ning investeerib tohutult kasutajaliidese arendamisse, mis teenib samuti turunduseesmärki. Ka nemad teevad oma asja väga hästi ja õigesti.

Kõigil nendel brändidel on lihtsalt erinev lähenemine turundusele – nad ei kasuta selleks kalleid (massi-)meediakampaaniaid. Teatud juhtudel on massimeedia muidugi endiselt efektiivne, aga seal ei pea olema kogu aeg. Oma lugu saab edukalt ja haaravalt edasi jutustada ka teistel platvormidel, nt sotsiaalmeedias ja omaenda kanalites.

Milline on Sinu seisukoht bännerreklaamide osas?

Tüütud bännerid panevad mul silmad plahvatama. Kui ma tarbin parasjagu mingit sisu, siis ma olen seal ainult selle sisu pärast ega taha, et mind segatakse. Aga loomulikult saan ma ka aru, et ainult tänu nendele bännerreklaamidele see sisu minuni üldse jõuabki.

Kui see oleks aga minu teha, siis ma leiutaksin kogu bännerreklaamide kontseptsiooni uuesti. Ma teeks nii, et sa ei pea bännerile klikkima ega sealt kuhugi edasi minema, et midagi teha. Bänner võiks olla lihtsalt üks ilus pilkupüüdev reklaam, nii nagu traditsioonilised reklaamid paberlehes. Me oleme sellist lähenemist katsetanud kampaaniates ja see on olnud vägagi edukas. Alati ei ole klikkide arv kõige olulisem – vahel annab kõige paremaid tulemusi lihtsalt see, kui sinu reklaam püüab pilku. Ja kui bänner ilmub sinu jaoks täpselt õigel ajal ja kannab sinu jaoks sel hetkel olulist infot, siis see võib ka vägagi kasulikuks osutuda.

Kokkuvõttes ma usun, et tüütud bänerreklaamid siiski surevad varsti välja. Nii et minu soovitus on lihtne: tee bännereid nutikalt.


Lisaks Balticbesti konkursi þürii juhtimisele teeb Soome legendaarne reklaamimees Eka Ruola 30. augustil Tallinnas Vabal Laval toimuval loovusfestivalil Balticbest 2017 ka ettekande teemal "The secret formula of modern marketing: Mixing creativity, technology and data". Tule osalema! >>> WWW.BALTICBEST.EU 

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

K-Rauta is looking for a MARKETING MANAGER

Kesko Senukai Estonia AS

28. mai 2017

Südameapteek otsib TURUNDUSSPETSIALISTI

Pharma Holding OÜ

28. mai 2017

Kaja

mai 2017