Kui riigi nimi pärsib eksporti, loo endale staap tuntumasse riiki

Tabani Ndlovu
Tabani Ndlovu

Mis on jätkusuutlik turundus? Millised on suurimad murekohad rahvusvahelises turunduses? Mida peaks teadma turunduse mõõtmisest? Oma meelisvaldkonnast räägib EBSi külalisprofessor ja rahvusvahelise turunduse asjatundja Tabani Ndlovu.

Professor Ndlovu töötab põhikohaga Nottinghami Ülikoolis, kus ta peab loenguid turunduse, jätkusuutlikkuse ja strateegia teemadel, kuid lisaks teoreetilistele teadmistele on Tabani ka edukas praktik – nimelt on ta töötanud mitmete rahvusvaheliste korporatsioonide heaks ning omab ka konsultatsiooniettevõtet, mis aitab jätkusuutlikku strateegiat luua.  

Oled uurinud oma teadustöödes jätkusuutlikku turundust. Mida see täpsemalt endast kujutab?

Ettevõtted mõistavad aina enam, et see, mida nad müüvad, avaldab mõju ka nende enda töötajatele, nende lastele ja peredele jne. Sellega arvestamine ongi jätkusuutlik turundus. Näiteks McDonald'si tooted on saanud palju kriitikat, kuna need pole väga tervislikud ja teevad inimesed paksuks. Ettevõte tuli ühiskondlikule survele vastu ning muutis oma Big Mac eine pisemaks ja lisas sinna sisse ka tervislikemaid koostisosi. Samamoodi käituvad ka sigaretitootjad, kes harivad kliente teemal, et sigaretid on tervisele kahjulikud.

Igal pool räägitakse, et klient on muutunud targaks, kuid minu arvates on klient teadlik ainult teatud maani – ülejäänud osas kobab ta endiselt teadmatuses. Tihti ei teata, et ettevõte käitub vastutustundetult. Näiteks paar aastat tagasi selgus, et Starbucks polnud oma makse korralikult tasunud. See oli vastutustundetu ja kindlasti mainele halb, kuid tavaklient ei oska sellist asja ise välja kaevata. Edukad ettevõtted teavad, et lisaks kliendi analüüsimisele peavad nad igapäevaselt ka teda harima.


Mis on suurimad murekohad rahvusvahelises turunduses?

Esimene murekoht on kindlasti turvalisus. Maailm muutub väga kiiresti ning terror on saanud igapäevaseks teemaks. Alles oli Rootsis rünnak – see on Eestile väga lähedal ja peaks iga siinse ettevõtte häirekella helisema panema. Et rahvusvaheliselt äri ajada, peab ettevõte vastutama ka selle eest, et tema töötajatel on turvaline reisida. Lisaks on suurenenud ja pikenenud turvakontrollid piiridel, mistõttu võib saadetise tarneaeg pikeneda ja see tõstab omakorda kulusid.

Teine murekoht on poliitika. Näen muutust fragmenteeritud lähenemise suunas, mille heaks näiteks on nii Brexit, Trumpi America First suund, äärmuslikud grupid, kes nõuavad suletud majandusi, Šoti plaan iseseisvuda jne. Kuidas näeb globaalne turundus välja siis, kui sellised muudatused ellu viiakse? Ehkki need probleemid tunduvad kauged, oleks vaja nendega oma strateegiates juba praegu arvestada.


Ekspordi edu määrab tihti see, kust riigist ettevõte pärit on. Kuidas sellega toime tulla?

See on “country of origin effect” ehk päritoluriigi efekt. See on täiesti tavapärane, et toote vastuvõtmine nii füüsiliselt kui ka vaimselt sõltub selle päritoluriigist. Hiina toodab näiteks väga erineva kvaliteediga tooteid, kuid üldine Hiina toote maine on maailmas veel pigem halb. Niisiis teevad nad selliseid trikke, et transpordivad toote näiteks Itaaliasse, teevad talle imepisikese kosmeetilise lisatäienduse ja kommunikeerivad välja, et tegemist on Itaalias valmistatud tootega. Nii pole küll eetiline, aga see on juba eraldi teema.

Eesti kuulub Euroopa Liitu ja see peaks olema omaette garantii, kuid kui tekib siiski ekspordis probleeme, soovitan ettevõttel panna kusagile Kesk-Euroopa riiki püsti väike staap ehk vahepeatus, läbi mille tooteid turustada. Praeguse generatsiooni märksõnaks on kindlasti koostöö, mis on samuti eduka ekspordi võti – tooge kokku oskused erinevatest riikidest ja kasutage seda igal tasemel ära.

Aga mida arvad riigi brändimisest ja selle kaudu maine tõstmisest?

Olen seda meelt, et kohaturundus on vägagi oluline. Kui Eestil on midagi välismaailmale pakkuda, tuleb seda ka välja kommunikeerida. Alati ei pea olema eesmärk inimesi siia kohale meelitada, vaid luua seosed, et siin on näiteks madal korruptsioon ja head kvaliteetsed kaubad. Näidake, et olete big in mind!

Mida õpetad oma üliõpilastele turunduse mõõtmise kohta?

Tean ühte meest oma kodulinnas, kes iga kord mind nähes räägib sellest, kui palju järgijaid ta ettevõttel Facebookis ja Twitteris on. Ta on selle üle äärmiselt uhke, mina aga seevastu olen pidanud küsima, et kui paljud su teenust siis ostavad. Väga lihtne on sotsiaalmeedia poolt pakutavate suurte arvude poolt pea kaotada – säilima peaks aga konkreetne side selle vahel, kui palju sind jälgitakse ja kuidas käitumine sellele järgneb.

Turunduse sõnumite puhul pean oluliseks call to action’it. Võrdle oma tavalisi sõnumeid call to action-sõnumitega ja vaata, kumb paneb kliendi ostma. Või kui tegid Facebookis sooduskampaania, võrdle sealt tulnud kliente näiteks telereklaamiga ja analüüsi, kumb on ikkagi kulutõhusam. Vahel võib tele olla siiski kulutõhusam kanal. Mõista, kust su klient tuleb.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

D.T.L. Consumer Products Eesti otsib CORNY MÜÜGI- JA TURUNDUSJUHTI

D.T.L. Consumer Products Eesti AS

03. mai 2017

RICH Marketing team is looking for a MARKETING MANAGER

Rich International Creative Haircare OÜ

15. mai 2017