Reisikirjad Soomest 9: Käärid Soome ja Eesti brändimaailmade vahel

Fiskars Soome 100 käärid
Fiskars Soome 100 käärid

Mind on siin Soomes kimbutanud üks kummaline tunne. Nimelt algul tundub, et siin on kõik sama ja üsna sarnane Eestiga. Oleme harjunud Soomes tihti käima, seda siis kas puhkamas või tööd tegemas. Ja oleme harjunud kohtama soomlasi Eestis pea igal sammul ja igas Eestimaa nurgas. Isegi keel on meil üsna sarnane. Aga nüüd Soomes olles on minus kasvanud üks tunne, et midagi on ikka väga teisiti. Vähemasti turunduslikust vaatevinklist vaadates.

Hiljutine Taloustutkimuse poolt läbi viidud uuring Soome kõige huvitavamatest brändidest pani minu jaoks mõned asjad paika. Kui kõrvutada Soome uuringut Kantar Emori tehtud Eesti kõige meeldivamate brändide uuringutulemustega, selgub, et ainuke bränd, mis meil on soomlastega ühine, on Google. Sarnased on veel mõlemas riigis hinnatud magusamärgid Kalev ja Fazer. Aga sellega brändimaailma sarnasus ka piirdub.

Aga erinevused on minu meelest veelgi huvitavamad. Soomlastele on eelkõige olulised Soome brändid. Tarbijauuringu tulemustes on huvitavate brändide hulgas kümnest üheksa Soome enda kohalikud märgid. Eestlastele aga meeldivad rohkem maailmas tuntud kaubamärgid - brändide meeldimise tipus on ainult 2 kohalikku brändi.

Niisiis soomlased teavad ja hindavad oma kohalikke brände kõrgelt. Iittala, Fiskars, Fazer ja Arabia on väga pika ajalooga, kuid endiselt igati tänapäevase kommunikatsiooniga brändid. Need on ka mujal maailmas tuntud kui põhjamaise disaini eliit - brändid, mis toetavad Soome mainet välisturgudel.

Võib-olla pole Eestis veel olnud piisavalt aega brände ehitada. Ega järjepidevust, et tugevaid ja päriselt omi brände suureks kasvatada. Heas mõttes on erandiks Kalev, mis on üle 200 aasta vana ja on elujõuliselt tarbija teadvuses esil. Aga muus osas on eestlastele tähtsad hoopis Google, Facebook, Youtube, Telia ja Swedbank. Ja kahjuks mitte enam EMT, Hansapank ega Eesti Kütus. Miks on nii, et praegu tundub Eesti tarbijatele võõras parem kui oma, import parem kui eksport? Kas oleme noores iseseisvustuhinas unustanud arendada Eesti asja, oma brände? Võib-olla sellepärast ongi ka Eesti riigi brändiotsingud nii rasked.

Tulevik on Eesti brändide päralt, mis toetavad Eestit kui brändi välisturgudel. Ilus mõte, eks. Kas eestlaste südametes ja peades on ruumi kohalike brändidele? Brändide toppi võiksid selles ideaalis kuuluda näiteks PÖFF, Selver, Ampler, Lotte, Tere, Apollo, Tallink, KUMU, Pulo, Viks, Upmade. Ja seda justnimellt eestlaste enda meeldimise põhjal.

Soomlased on aga tähistades sel aastal riigi 100. aastapäeva oma brändide üle uhked. Nagu nad ise rõhutavad, on Suomi-bränd tugevam ja suurem kui kunagi varem. Vaatan kui lihtsalt ja arusaadavalt on need samad Soome tugevaimad brändid kaasa tulnud Soome 100 tähistamisega. Äkki nii ongi, et riigi bränd on just nii tugev kui on tema oma top brändid kokku?

Autor: Georgi Viies

Allikad:

Eesti elanike lemmikbrändid on Kalev, Google ja Youtube

Uusi tutkimus selvitti Suomen kiinnostavimmat brändit – millä sijalla omasi on?

Reisikirja autor Georgi Viies lahkus eelmisel suvel Eestist ja kolis kolmeks aastaks perega Helsingisse elama. Georgi on töötanud Eestis nii Mainori, Solaris Keskuse, TV3 kui G4S-i turundusjuhina. Samuti tegeleb Georgi lasteraamatute kirjutamisega.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused