Eesti idufirmade turundusjuhtide lemmikblogid, läbikukkumised ja tuleviku­ennustused

Triinu Murumäe, Insly turundusjuht
Triinu Murumäe, Insly turundusjuht

Eesti on edukate idufirmade ja elumuutvate tehnoloogiliste ideede poolest maailmas laialdaselt tuntust kogunud. Paljud neist peadpööritavatest edulugudest oleksid jäänud ilmselt olemata, kui poleks olnud kulisside taga töötavaid tublisid turundajaid. Kust tulevad silmapaistavad Eesti idufirmade turundusjuhid, kes nad on ja mille poolest nad teiste seast silma paistavad?

Digiagentuuri Holini partner Taavi Kalvi ajas juttu 9 Eesti idufirma turundusjuhiga ning uuris välja nende salajased kasvunipid, lemmikblogid ja kõige õnnetumad läbikukkumised.


Mis oli sinu suurim läbikukkumine digiturunduse vallas?

Triinu Murumäe, Insly turundusjuht:

Suuri läbikukkumisi meil olnud ei ole. Samas igast kampaaniast või ettevõtmisest saab midagi õppida ja järgmisel korral paremini teha. Väikese idufirma mõte on olla kiire, näha iga kampaaniat või turundusüritust kui ühte sammu pidevas arengus klientide enda poole võitmisel.

Karola Karlson
Karola Karlson

Karola Karlson, Scoro digiturundusjuht:

Minu kõige viimane möödalaskmine oli siis, kui jätsin Outbraini kampaania kaheks nädalaks aktiivseks ja raiskasin tohutu eelarve kehva kvaliteediga klikkide peale. Mis seal ikka… Kui see välja arvata, ei ole asi pigem väikestes igapäevastes vigades, vaid pikaajalise strateegiaga seotud küsimustes. Minu jaoks on turundus pidevalt arenev tegevus, mis tähendab, et kui ma kuue kuu pärast sellele nädalale tagasi vaatan, teeksin tõenäoliselt kõike teistmoodi.

Minu suurimad vead on seotud uute taktikate liiga hilja proovimisega ja endast vähem kui sada protsenti andmisega. Suurim viga, mida digiturundajad teevad, on see, et nad ei tee üldse vigu. Vigade tegemine näitab, et sa üritad. Kõige suurem läbikukkumine on see, kui sa kardad teha vigu.

Ott Jõgi
Ott Jõgi

Ott Jõgi, WeekDone’i turundusjuht:

Ühte konkreetset suurt viga või läbikukkumist olnud ei ole, aga on paar asja, mida soovitaksin vältida või meeles pidada.

1. Hoia alati eesmärgid silme ees. Oma karjääri jooksul olen ma mitu korda endale probleeme tekitanud, sest viisin turundustegevusi läbi ainult sellepärast, et need olid tegevused, mida tuleks paberil teha. Me teame kõik sotsiaalmeedia olulisust, aga mõnikord unustame endalt küsida “Miks?” või “Mida?” me sellega saavutada tahame. Blogi kirjutamisega on sama lugu. Väga kerge on lihtsalt postitustega pihta hakata ja ennast sellesse sisse mässida, samal ajal tegelikult teadmata, miks me seda teeme.

2. Lisaks headele eesmärkidele soovitan seada konkreetsed KPI-d. Konkreetse eesmärgi ja KPI seadmine ei ole lihtne. Arvan, et see ka peamine põhjus, miks turundajad KPI-d mõnikord ära unustavad või fookus kõrvale kaldub. Peale selle on tänapäeval nii palju igasuguseid muid mõõdikuid ja asju, mida jälgida ehk väga lihtne ennast selle melu sisse ära unustada.

Kui ma tahan lollikindlat KPI-d, siis ma kasutaksin klikkidide, vaatamiste, lehel veedetud aja, registreerimiste jms asemel näitajana „X arv kliente“. Tundub lihtne, aga ei ole seda. See on alustuseks hea punkt ja ma soovitan tegevused paika panna just sellest eesmärgist lähtuvalt. Sa teed paremaid otsuseid, kui sul on eesmärk silme ees.

Oliver Vesi
Oliver Vesi

Oliver Vesi, GoWorkaBiti turundusjuht:

1. Tõenäoliselt need korrad, kui ma ei ole suutnud hoida tasakaalus oma pingutusi sisu loomise ja selle turundamise vahel. Ilma korraliku sihtrühma määratlemiseta ja turundamiseta ei lähe massidesse ega saavuta suuri vaatajanumbreid ükski materjal, kampaania ega turundustegevus. Näiteks minu puhul on probleem olnud selles, et mõnikord ma arvan, et olen mõelnud välja tõeliselt viimase peal vägeva idee ja „pole mingit põhjust, miks absoluutselt kõik ei tahaks seda näha või lugeda!“. Ent samal ajal ei keskendunud ma piisavalt turundamisele, et minu idee jõuaks uudisvoogudesse või oluliste sihtrühmadeni. Vastupidi on samuti juhtunud. Minu jaoks on edu pant leida nende kahe poole vahel tasakaal.

2. Keskendumine valedele numbritele
Digiturunduses saame koguda suurel hulgal erinevaid andmeid. Sellest tulenevalt on lihtne mõnikord valedele näitajatele keskenduda. Eriti juhul, kui tegelikud KPI-d ja tulemused ei ole just nii head, kui loodetud. Olen teinud selle vea, et ei pannud eelnevalt korralikke KPI-sid paika ja selle tulemusel ei teinud ma õigeid järeldusi või jätsin mõne tegevuse puhul vajaliku õppetunni saamata.

Ainult juhul, kui sead õiged eesmärgid ja KPI-d, saad olla aus enda, kaastöötajate ning klientide vastu. Ainult juhul, kui jääd nende juurde, saad korralikult õppida ja kasvatada oma äritegevust kiiresti ning õiges suunas.

Mart Virkus
Mart Virkus

Mart Virkus, Toggli turundustiimi juht:

Üks minu esimesi eesmärke Togglis oli teha blogi nähtavamaks.
Me tahtsime SEO näitajaid parandada ja kasvatada orgaanilist liiklust saidil, ent ei mõõtnud tegelikke äritulemusi ning kasumit. Me ei mõõtnud isegi seda, kui palju meie blogi kasutajate lisandumisele kaasa aitas. Tehnilisi vigu oli ka, aga enamik olid siiski inimlikud eksimused. Teine asi oli see, et meil ei olnud blogi kirjutamise osas süsteemset lähenemist ehk konkreetset plaani ega eesmärki.

Teine läbikukkumine, mis mul meeles on, oli see, kui me keskendusime liigselt oma mobiilirakenduste promomisele (tollal ei olnud äpid veel tehniliselt kõige paremad) ja reklaamisime oma põhitoodet sellevõrra vähem. Negatiivsed tagajärjed ei lasknud end oodata.
Sellest kõigest õppisime, et enne aktiivse sisuturundusega alustamist tuleb läbi mõelda, kas sinu toode teeb seda, mida sa tahad, kes on su sihtrühm ja kes on su ideaalne klient.

Elen Veenpere
Elen Veenpere

Elen Veenpere, Teleporti turundusjuht:

Kui ma turundustööd alustasin, ei keskendunud ma piisavalt analüütikale ja tulemuste mõõtmisele. Ma koostasin materjale ja tegin erinevaid projekte, aga vaatasin väga harva, kas need ka tegelikult ettevõttel kasvada aitavad. Ma töötasin kõvasti, ent mul ei olnud ühtki konkreetset mõõdetavat eesmärki.

Pärast seda, kui hakkasin ka numbreid ja andmeid analüüsima, sain aru, et paljudel juhtudel olin ma oma aega täiesti valedesse ettevõtmistesse panustanud.
Turunduses tuleb pidevalt mõõta. Mida saab mõõta, saab ka paremaks muuta. Ära tee seda viga, et ei jälgi oma turundustegevuste investeeringute tootlust.

Sander Gansen
Sander Gansen

Sander Gansen, Endine Shipitwise’i turundusjuht (otsib uusi väljakutseid!):

Üks meie suurimaid läbikukkumisi oli eelmisel aastal, kui me osalesime motofestivalil eesmärgiga leida kliente, kes oleks huvitatud oma mootorrataste transportimisest teistesse riikidesse. Meil oli suur reklaamiboks, neli kaunist neidu, kes jagasid flaiereid, et leida huvitatud inimesi...
...ja kogu ürituse ajal sadas vihma. Tüdrukud istusid enamiku ajast telgis ja kõik flaierid olid läbi ligunenud. Meil õnnestus vähemalt saada 150 e-posti aadressi, korraldasime auhinnalise loterii, vahetasime üle 60 e-maili, aga idee, et võitja teeb meile oma sotsiaalvõrgustikus reklaami, ei toiminud. E-mailide avamise määr oli umbes 10%.

Meie meeskond investeeris üritusse kaks-kolm tööpäeva ja tuhandeid eurosid. Nii et kõik olid kergelt öeldes pettunud, kuna me olime kulutanud suurel hulgal aega ning ressursse, ent positiivseid tulemusi sisuliselt ei olnud.
Siin on video sellest üritusest

Annika Helendi
Annika Helendi

Annika Helendi, Teamweeki tegevjuht (endine Toggli turundusjuht):

Teamweekis ei ole meil veel eriti palju suuri läbikukkumisi olnud. Üks asi, mida mäletan, oli meie blogi kolimine Medium.com portaali – see ei kukkunud eriti hästi välja. SEO parandamiseks kolime selle tagasi oma kodulehele ja domeenile.

Liina Ilves, Click & Grow turundusjuht

Hmm, midagi konkreetset küll pähe ei tule, aga kindlasti olen ma mingil hetkel statistiliselt ebaoluliste tulemuste põhjal rutakaid otsuseid teinud.


Millele peaksid turundajad 2017. aastal rohkem keskenduma? On see sisu, SEO, PPC, CRO, või veel miski muu?

Triinu Murumäe (Insly):

B2B äris tegutsevate ettevõtete jaoks on keskse tähtsusega mõista, kuidas nende turunduspüüdlused muutuvad edukateks kontaktideks, tehinguteks ja lõpuks ka kasumiks. Ettevõte on edukas siis, kui ta keskendub nendele sotsiaalvõrgustikele ja sisule, mis toovad kõige rohkem kliente, ning investeerib oma pingutused ja aja sinna. 2017. aastal on sotsiaalmeedias avaldatud sisu, blogid ja e-posti uudiskirjad jätkuvalt kõige edukamad sisuturunduse taktikad B2B valdkonnas.

Karola Karlson (Scoro):

Raske küsimus. Minu arvates sõltub see sellest, kust kliendid ja raha tegelikult tuleb. Kui SEO toob üle 80% uutest kontaktidest, mis omakorda toob kõige paremaid müügitulemusi, keskendu sinna. Kui sinu PPC tulemused on väga head, peaks sa oma kampaaniate optimeerimisele sellevõrra rohkem raha ja aega investeerima.

Põhimõtteliselt soovitan, et 2017. aastal peaks turundajad kahekordistama oma pingutusi selles vallas, mis toob reaalselt tulemusi. Selleks, et püsida kaasas mobiiliseadmete võidukäiguga desktopiga võrreldes, peaks turundajad keskenduma rohkem ka turundusstrateegia optimeerimisele mobiiliseadmetes.

Minu meelest on viimane aeg hakata eristama mobiile ja arvuteid kui kahte täiesti erinevat turunduskanalit, ning pöörama mobiilsetele kanalitele tähelepanu ja ressursse, mida need tegelikult väärivad. Kui on üldse üks kanal, millega me Scoros süvitsi läheme, on see igal juhul mobiilne kanal koos kõigi oma uute võimalustega.

Ott Jõgi (WeekDone):

Turunduses on kõige olulisem klienti mõista, kuigi see võib olla väga raske ning tihti nõuab tohutult pühendumist ja ressursse. Meie tegevjuht Jüri Kaljundi nõuab igalt Weekdone’i meeskonnalt klientide mõistmist. Turunduses tähendab see erinevaid analüüse, uurimistööd ja palju vastamata kõnesid.

Probleem on selles, et kellelgi pole aega sinuga rääkida, nii et ma soovitan tungivalt olla järjepidev, sest klientide tagasiside määrab selle, kas kasutada SEO-d, PPC-d, CRO-d või veel midagi muud.

Praegu keskendun ma kvaliteetse sisu tootmisele ja seeläbi orgaanilisema liiklusvoo saavutamisele. Peamiselt seetõttu, et sisu on see, mida WeekDone kliendid tahavad ning kogemus näitab, et meie puhul on orgaanilise liiklusvoo tagajärjeks kõige suurema tõenäolisusega juba maksev klient (samuti on see praeguse seisuga kõige kuluefektiivsem viis).

Oliver Vesi (GoWorkaBit):

See sõltub suuresti konkreetsest ärist. Esiteks panustaksin ma kindlasti rohkem aega selle uurimisele, mis on toiminud teiste sarnaste ettevõtete jaoks mujal maailmas.

Teiseks analüüsiksin kogu praeguse turundustegevuse erinevaid tahkusid ja selgitaksin välja konkreetsed kitsaskohad. Näiteks kui oled SaaS ettevõte ja sinu SEO näitajad on kehvad, siis tasub SEO-le rohkem rõhku panna.

Kolmandaks, jaota oma töös alati tegevused reegli järgi 80/20! 80% sinu ressurssidest peaks minema sellistele tegevustele, millest sa juba tead, et need toimivad, ning 20% uute asjade testimisele. Siin on vaja kõvasti enesedistsipliini, et mitte korrata pidevalt samu asju, mis on mugavad ja ohutud. Selliselt toimetades kindlasti õpid pidevalt midagi juurde ja püsid ka uusimate turundusvõimalustega järje peal.

Liina Ilves
Liina Ilves

Liina Ilves (Click & Grow):

See vastus on küll üsna igav, aga arvan, et sisu on võtmetähtsusega.
Parim digiturunduse ülesehitus sõltub suuresti ettevõtte pakutavast tootest või teenusest ja sellest, kelleni ettevõte tahab jõuda. Aga sisuloomine on siiski tähtis. Kõik muu digiturunduse vallas peaks seda toetama, enamasti toetabki, ja vastupidi.

Ilmselge vastus oleks suunduda sinna, kus raha ringleb, õigus? Ent mõned asjad võtavad aega, enne kui need korralikult käima lähevad ja ettevõttele ülimalt väärtuslikuks muutuvad ehk minu meelest on oluline ka oma lugu rääkida.

Enamike ettevõtete jaoks on ülimalt oluline olemasolevate klientide säilitamine. Eriti elulise tähtsusega on see nendele, kelle ärimudel ongi sellele toetudes üles ehitatud (nagu Click & Grow), nii et sa pead oma kliente kaasama ja olema nende jaoks huvitav, et nad tahaks sinu firmaga pikaks ajaks seotuks jääda. Meie jaoks tähendab see seda, et kliendid peab saama meie missiooni toetama, ning pole olnud paremat viisi meie klientide kaasamiseks ja inspireerimiseks kui väga hea materjali loomine ning jagamine.

Mart Virkus (Toggl):

Kvaliteetse sisu loomine – see aitab ka sinu SEO näitajaid parandada (sissetulevad lingid), kui teha seda õigesti.

Tänapäeval on sisuturundus juba üsna mainstream. Edu saavutamiseks tuleb konkurentidest eristuda ja anda oma lugejatele suurel hulgal otsest väärtust.
Keskendu kvaliteedile, mitte kvantiteedile. Mõtle oma eesmärgile, sellele, miks sa midagi teed, mis on tulemus ja kuidas sa edu defineerid.
Toggli puhul on turul kõva konkurents ja me oleme märganud, et SEO toimib meie jaoks juba päris kenasti. See on ka põhjus, miks me ei ole viimasel ajal eriti Google AdWordsi kasutanud.

Ma kasutaks AdWordsi ikkagi taasturunduseks, sest see on paljude ettevõtete jaoks hästi toiminud. Samuti on sellel muid toredaid funktsioone.

Elen Veenpere (Teleport):

Minu arust sõltub see täiesti konkreetsest äritegevusest ja ettevõttest – sellist lihtsat vastust, mis kõigi jaoks töötaks, ei ole. Näiteks ei ole meil Teleportis ühte peamist lollikindlat turunduskanalit ehk proovime erinevaid asju – sisuturundus, SEO, sotsiaalmeedia… Katsetamine, eksperimenteerimine ja õppimine ei ole kunagi halb – ja mis toimib sinu ettevõtte jaoks, ei pruugi toimida teiste jaoks.

Katsetada saab igasuguseid asju ja minu arvates on turundajatel üha rohkem variante, mida proovida. Ent oluline on mitte kohelda oma ideid nagu oma lapsukesi ehk ei ole mõistlik neisse liiga kinni jääda. Tihti ei kanna need ideed üldse vilja, mis tähendab, et neist tuleb lahti lasta ja need maha lüüa. Nagu me kõik teame, keegi ei taha ometi lapsukesi tappa, eks ole. Janno Siimar rääkis samal teema ja mulle jääb see põhimõte eluks ajaks meelde.
Mõnikord lastakse oma pöörasel turundusideel ennast kaasa kiskuda; ma olen isegi seda teinud. Inimestel on konkreetsed veendumused, et miski toimib väga hästi või ei toimi üldse ja siis on väga raske tõele näkku vaadata.

Tavaliselt jääb ainult kaks varianti, kui miski ei toimi:
1. Ära mine sama ideega edasi
2. Mõtle asi uuesti läbi ja proovi teist lähenemist

Kui mõni lähenemine varem toimis, ei tähenda see, et see toimiks praegu või tulevikus. Katseta, proovi, mõõda ja vajadusel lase oma ideest lahti.

Sander Gansen:

See sõltub suuresti sinu tegevusvaldkonnast. Aluspõhimõtete mõistmiseks soovitan kõigil lugeda raamatut „Traction“.

Üldjoontes järgin ma kahte mõtet:
1. Eksperimenteerimine erinevate kanalite ja vahenditega, mis on sinu sihtgrupi jaoks olulised. Meie puhul kasutame me aktiivselt isegi Snapchati, Instagrami ja Twitterit.
2. Liiga palju keskendutakse usule, et üks klikk võrdub ühe tehinguga. Ma arvan, et me peaksime keskenduma rohkem kanalitele ja asjadele, mis ei too kohe raha sisse, aga hoiavad sind pildil ja aitavad bränditeadlikkust kasvatada. Näiteks guerrilla marketingi ei kasutata eriti tihti, aga see võib ettevõtte väärtust oluliselt suurendada.

Samuti korraldame me üritusi – kokkusaamisi ja pidusid, mis on nii legendaarsed, et neist räägivad isegi idufirmad, kes neil ei ole osalenud.

Me ei kasuta eriti PPC-d ja oleme Facebooki ning Google’i reklaamid teenusepakkujalt sisse ostnud. Meie enda tiim ei panusta sellesse oma aega, sest me oleme aru saanud, et need ei ole meie peamised turunduskanalid. Peamiselt keskendume me partnerlussuhete ja sisu loomisele. Põhjused on siin.

Annika Helendi (Teamweek):

Sõltub tegevusvaldkonnast, aga meie puhul sisu loomine!
Me ei kasuta PPC reklaami kuigi tihti. Mõnikord süstime Facebooki postituste nähtavaks tegemiseks veidike raha, aga PPC ei ole meie tähelepanu keskmes.


Milliseid turundusblogisid ja raamatuid sa loed?

Triinu Murumäe:

Enamasti püüan ma netis lugeda paljusid erinevaid blogisid. Õnneks on olemas suurel hulgal häid raamatuid ja veelgi rohkem online-turunduse alast materjali, millega iga päev tutvuda.

Lemmikblogid/-keskkonnad:

• HootSuite
• HubSpot
• Content Marketing Institute
• LinkedIn Pulse

Karola Karlson:

Siin oleks vist õiglane nimetada ära raamat, mille tõttu ma digiturundusse ära armusin: David Meerman Scotti „The New Rules of Marketing and PR“. Selles raamatus ei ole kogenud turundajate jaoks midagi müstilist, aga nende jaoks, kes on traditsioonilisemates turundusmeetodites liiga kinni, on see täielik äratuskell.

Kuna olen turunduses kõike ise õppinud, siis võib öelda, et olen lugenud ja loen ka praegu erinevaid turundusblogisid tundide kaupa.

Lemmikblogid:

• KlientBoost
• AdEspresso (mõlemasse blogisse kirjutan ma ka ise).
• KISSmetrics
• Moz
• Unbounce
• Ahrefs
• WordStream
• Copyblogger

Mul on ka oma isiklik projekt: Aggregate Blog, kus ma jagan oma mõtteid ja nippe.

Ott Jõgi:

Minu vaieldamatu (turundusalane) lemmikraamat on Phil Burdeni „Decoded: The Science Behind Why We Buy“. See ei ole küll klassikaline digiturunduse alane raamat, aga meeldib mulle sellegipoolest väga, sest see keskendub psühholoogiale ja käitumismustrite uurimisele. Need teemad on mind alati lummanud.

Lisaks on see raamat ka teaduspõhine ja sisaldab ohtralt erinevaid näiteid. Turunduses on liikvel palju teooriaid ehk vahetevahel on mõnus lugeda vahelduseks ka tegelikke uurimistulemusi. Loen seda raamatut üldiselt siis, kui otsin inspiratsiooni või ideid.

Raamatud:

• Decoded: The Science Behind Why We Buy, Phil Barden
• The Power of Habit, Charles Duhigg
• The Content Code, Mark. W. Schaefer
• 80/20 Principle, Richard Koch

Blogid:

• Seth Godin
• Tim Ferriss
• HubSpot (väga hea praktiliste nõuannete ja igasuguste turundusmaterjalide allikas)
• GrowthHackers
• Content Marketing Institute (ma kuulan ka nende podcasti)

Oliver Vesi:

Turunduse (ja eriti online-turunduse) teemadel eelistan ma raamatutele kõike, mis internetis leidub, kuna see valdkond areneb ja muutub pidevalt. Sellepärast keskendun ma ka kvaliteetsetele blogidele, mis on alati ajakohased ja annavad mulle praktilisi ideid, mida saab igapäevatöös ära kasutada.

Head mõtted ja ideed tulevad tihti väljaspoolt turundusmaailma ja teistest innovaatilistest ärisektoritest.

Blogid:

• Jon Loomer – kvaliteetsed Facebookiga seotud artiklid.
• ConversionXL – praktilised ja korralikud uurimustel põhinevad artiklid.
• Business Insider – head artiklid ärimaailma kohta üldisemalt.

Isikud:

Gary Vaynerchuk – Mulle meeldib tema ainulaadne ja otsekohene lähenemine äritegevusele ja digiturundusele (miski, mida ma ise ka soovitan – olla lihtne ja otsekohene, kui asi puudutab turundustegevuste või –tulemuste edastamist kolleegidele, klientidele jne.).

Liina Ilves:

Mulle meeldib väga lugeda erinevaid analüüse ja õppida teiste edust ning vigadest, nii et loen mitmeid blogisid päris regulaarselt.
Lisaks hoian ma silma peal sellel, mida minu lemmiktegijad turundusvaldkonnas teevad. Näiteks olen ma 72andsunny, ühe parima reklaamiagentuuri suur fänn, nii et ma jälgin suure huviga nende tööd ja loovmeeskonna blogisid.

Raamatud:

• Absoluutselt kõik, mille on kirjutanud Martin Lindstrom ja Ryan Holiday

Blogid:

• Occam's Razor – ma jälgin Avinash Kaushikit kõigis kanalitel. Teemadeks on digiturundus ja analüütika.
• Crazy Egg – väga hea koht optimeerimisnippide saamiseks ja vaimustav näide heast sisuturundusest.
• Growthhackers – see on pigem isegi rohkem foorum, aga mulle meeldib igal juhul seal käia, koguda ideid ja lugeda erinevaid analüüse.
• Marketing, startups, etc. – ma jälgin ka Andrus Purde (Pipedrive’i turundusjuht) blogi.

Mart Virkus:

Ma ei loe regulaarselt turundusblogisid, aga ma veedan palju aega 9GAGis. Seal on parimad naljapildid, gifid, videod, meemid jne, mis annavad mulle suurel hulgal inspiratsiooni, mida saab omakorda igapäevatöös kasutada.

Raamatud:

• Crossing the Chasm, Geoffrey A. Moore - Moore'i raamat on toote viimisest üle lõhe, mis laiutab esimeste kasutajate ja varaste kasutajamasside vahel. Seda nimetatakse lõheks, kuna nende kahe segmendi vajadused ja vaatenurgad on niivõrd erinevad.

• The Tipping Point, Malcolm Gladwell – Autoril on palju põnevaid mõtteid selle kohta, kuidas „sotsiaalsed epideemiad“ toimivad. Ta seletab, kuidas väikesed asjad saavad mõjutada kogu maailma ja kuidas neid kaalukausil olevaid juhtumeid enda kasuks ära kasutada.

Elen Veenpere:

Ma ei loe turundusblogisid ega raamatuid kuigi regulaarselt, sest enamasti kulub kogu mu aeg õppimisele ja praktiseerimisele. Kui ma pean konkreetse asja peale mõtlema või tahan midagi uut õppida, otsin ma selle tavaliselt guugeldamise teel üles. Kui mul on vaba aega, sirvin ma turundusblogisid, et näha, kas leian midagi uut ja põnevat
Mulle meeldivad otsekohesed, praktilised ja informatiivsed artiklid, kus ei ole tühja sõnavahtu. Keskpärast materjali on palju, nii et kõrgel tasemel lugemismaterjali leidmine võtab aega.

Blogid:

• HubSpot
• HootSuite
• KISSmetrics

Raamatud:

• All Marketers Are Liars, Seth Godin
Sander Gansen, Endine Shipitwise’i turundusjuht (otsib uusi väljakutseid!)

Sander Gansen:

Raamatud:

• Traction, Gabriel Weinberg ja Justin Mares
• Growth Hacker Marketing Book, Ryan Holiday
• Trust Me, I'm Lying Book, Ryan Holiday

Blogid/podcastid/isikud:

• Gary Vaynerchuk – sariettevõtja ja VaynerMedia tegevjuht ning asutaja
• Tim Ferris – kogu iTunesi ärialane podcast number üks, ja kõigist, rohkem kui 300 000 podcastist, on see mitmel korral olnud esimesel kohal.
• SaaS Weekly
• HubSpot – üldine turundusblogi, hea valik, kui oled alles algaja.
• Mina ise – mõnikord on sul endal esmaklassilisi mõtteid ;)

Annika Helendi:

Kui ma Togglis turundusjuhina tööd alustasin, lugesin palju erinevaid artikleid SEO, analüütika ja sisuturunduse kohta, aga lõpuks hakkas see kõik korduma. Praegu ei loe ma blogisid kuigi tihti. Pigem investeerin ma oma aega eksperimenteerimisse ja oma vigadest õppimisse.

Raamatud:

1. Remote: Office Not Required, David Heinemeier Hansson ja Jason Fried – kuna Teamweek on 100% kaugtööl põhinev ettevõte ja meie jaoks toimib see väga hästi, soovitan kõigil lugeda seda raamatut sissejuhatuseks kaugtöökultuuri.
2. Crossing the Chasm, Geoffrey A. Moore – see raamat on mind tõenäoliselt kõige rohkem mõjutanud. See õpetab, kuidas jõuda kliendibaasis esimestest kasutajatest esimese kasutajaenamikuni, ja just seal on suurim kasutajate kasv.
3. Trust Me, I'm Lying: Confessions of a Media Manipulator, Ryan Holiday – huvitav isiklik vaatenurk sellele, kui lihtne on veebimeediaga manipuleerida.

Blogid:

1. Growthhackers
2. Search Engine Watch
3. Google Analytics Official Blog
4. KISSmetrics

Intervjuueris: Taavi Kalvi

Taavi on Holini andmeanalüütik. Teda saab näha ja kuulda turunduskonverentsidel, Google’i tootefoorumites, turunduskogukondades ja turundajate kokkusaamistel. Google Analytics kogukonna liikmed tunnevad teda kui valdkonna üht kõrgemini hinnatud tegijat ja nõuandjat.

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

D.T.L. Consumer Products Eesti otsib LINDT’I MÜÜGI- JA TURUNDUSJUHTI

D.T.L. Consumer Products Eesti AS

30. aprill 2017