Alf Rehn: Turundajad, vältige karjainstinkti!

Alf Rehn
Alf Rehn

Passwordi konverentsil esinenud juhtimismõtleja ja professor Alf Rehn rääkis oma ettekandes sellest, et tulevik on tabuteemade päralt ning tavapärased praktikad ei vii enam kedagi eduni.

Kõik on ühel nõul, et maailma on muutunud: toimuvad ootamatud nihked tarbijate eelistustes ja trendides, aga turundajad kipuvad tulevikule mõeldes keskenduma tuttavale stsenaariumile ning toetuma strateegiaid luues senistele teadmistele, kogemustele ja üldistele soovitustele. Rehni sõnul on see aga täielik bullsh* t. Miks? “Esiteks on mingite soovituste või parimate praktikate järgi tegutsemine lihtsalt mugavusstsoonis püsimine, mis ei anna enam tulemusi. Me ei saa rääkida tulevikust kui ennustavast nähtusest. Tulevik ei kulge enam nende mudelite järgi, mida hetkel nii loogiliseks peame – kõik muutub ja areneb nii kiiresti, et pole võimalik ennustada tarbijatrende kui praeguse lineaarset edasiarendust.“

Rehn selgitas: “Turundajad kasutavad strateegiaid, mis on neile tuttavad või konkurentide poolt proovitud, kuna see justkui annaks kontrolli tuleviku ja situatsioonide üle – seda võiks õigupoolest nimetada maagiliseks mõtlemiseks. Selline “shit that used to work” mõtteviisil planeerimine on sama, kui valmistuda eelmiseks sõjaks. Tahtmine olukorda kontrollida pimestab ega vii enam ühtegi ettevõtet edasi.“

Kas oleme lihtsalt ahvikari?

Eelküpsetatud poolfabrikaadid muudavad meid justkui ahvideks, kes jooksevad sinna ja teevad seda, mida konkurendid või eksperdid ütlevad: keegi ühel hetkel ütles, et tehke Facebook – kõik jooksid sinna jne. Hetkel on kõik poliitikaeksperdid: Trumpi võit tegi inimesed justkui teadjateks, kuidas nüüd asjad käivad. Hollandi parlamendi valimiste puhul olid analüütikud kindlad, et võidavad populistid, sest see on ju praegu trend. Läks aga teisiti.

Hakkame mõtlema tabu-teemadele

“Maailmas valitseb uus moto: see, mida sa arvad juhtuvat, kindlasti ei juhtu. Imiteerivad ettevõtted hakkavad rongist maha jääma. Edukad on need, kes suudavad kuulda ja kasutada signaale, mis lähevad tavalise mõttemustri ja identiteediga vastuollu. Võtame näiteks kasvõi kunagi täiesti tavapärase arusaama, et naistele pole mõtet turundada, sest naised ei oska nagunii rahaga ümber käima. Kas praegu veel mõtleme nii? Sama lugu veganitega, kes olid alguses marginaalne “mõttetu” sihtgrupp, kellele keegi ei turundanud. Siit hakkab aga kooruma trend, millele kuulub minu arvates tulevik ja selleks on marginaalsed tarbijagrupid. See, mis praegu tundub tabu, on tegelikult tuleviku edu võti. Ka Snapchat oli alguse naeruväärne “sex toy”, millest on aga saanud tähtis turundajate tööriist. Milliseid marginaalseid teemasid me praegu eirame?”

20-80 loogika on iganenud!

Unusta nüüdsest see teadmine, et 20% klientidest toovad 80% tulu – uus Pareto-loogika on hoopis selline, et 0.5% klientidest võib tuua 90% tulu. See tõestab, et vähemustes peitub võlu.

Rehn tõi ka näite oma elust: “Enamus tänapäeva kampaaniaid on suunatud mulle ja mu pojale, kes on 21-aastane – valge keskklass, kellel peaks justkui raha olema. Minul on aga ohtralt võlgasid ning pojal pole lihtsalt raha. Kellel aga on palju raha, on minu vana ema, kuid turundajad eiravad teda täiega, sest meid on niimoodi treenitud, et vanainimestel pole nagunii raha ja targem on neid mitte torkida.“

Mõtle, mis meid praegu turunduses pimestab, mis on tabu - selles on peidus tulevik!

Password 2017 toimub 16. - 17. märtsil Tallinnas Saku Suurhallis.

Alf Rehn on üks Euroopa tuntumaid juhtimismõtlejaid ja -teadlasi. Hetkel on ta Soome Åbo Akademi ülikooli juhtimise õppesuuna juht ning Stockholmi Kuningliku Tehnoloogiainstituudi innovatsiooni ja ettevõtluse professor. Alf on sage esineja konverentsidel, aktiivne kolumnist ning mitmete raamatute ja artiklite autor. Tema tuntuim raamat on loomingulisusele keskenduv bestseller “Dangerous Ideas: When Provocative Thinking Becomes Your Most Valuable Asset”.

Passwordi konverents 2017
Passwordi konverents 2017

Osale arutelus

ERROR: Object template SessionInfo is missing!

Toetajad

Jälgi Bestmarketingi sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Saku Õlletehas is looking for a SENIOR BRAND MANAGER

Saku Õlletehase AS

25. september 2017

Bauhof otsib DIGITURUNDAJAT

Bauhof Group AS

02. oktoober 2017

Circle K otsib TURUNDUSSPETSIALISTI

Circle K Eesti AS

27. september 2017